Суть проблеми. Нерідко підприємства – імпортери товарів порушують митні правила, через що керівників таких підприємств штрафують на підставі норм Митного кодексу (далі – МК). Проте варто знати, що не завжди цей штраф застосовується митницею правомірно.
Про що стаття? Ми розглянемо типові випадки, коли штраф від митниці можна оскаржити, і підкажемо імпортерам, як їм можна захистити себе з урахуванням існуючої судової практики.
Ситуація
Товари ввезено в Україну, на митниці підприємство-імпортер подає вантажну митну декларацію (далі – ВМД), у який зазначено певний код товару згідно з УКТЗЕД.
Митний орган – як правило, з огляду на те що ввезена продукція може бути багатокомпонентною – самостійно визначає код УКТЗЕД (не той, що зазначений у ВМД заявником) та застосовує для розмитнення цих товарів іншу ставку мита (не ту, що визначена заявником). Після цього посадові особи митного органу складають протокол, на підставі якого приймається постанова про притягнення директора підприємства-імпортера до адміністративної відповідальності за умисні дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру (ч. 1 ст. 485 МК).
До відома! Розмір штрафу, передбаченого ч. 1 ст. 485 МК, становить від 50 % до 150 % несплаченої суми митних платежів. |
Провадження у справі про порушення митних правил вважається розпочатим з моменту складення протоколу про порушення митних правил (ч. 1 ст. 488 МК). Справи про порушення митних правил розглядаються митним органом або судом залежно від категорії справи (ст. 522 МК).
Найчастіше імпортер у такій ситуації не має умислу і діє відкрито, тобто декларує товар, що ввозиться, під тим кодом УКТЗЕД, який вважає найбільш відповідним товару. Імпортер не повинен мати на думці, що митниця підкоригує код УКТЗЕД.
Тому радимо імпортеру захищати свої права, наполягаючи на відсутності у його діях умислу, а отже, відсутності складу адміністративного правопорушення.
Приклад 1 із судової практики
Прикладом вдалого захисту своїх прав у суді є справа № А/857/1535/22, за якою прийнято постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.04.2022 (ЄДРСР, реєстр. № 104043672).
Для розмитнення товарів підприємством була подана ВМД та самостійно обраний код УКТЗЕД. Але митні органи дійшли висновку про невідповідність коду УКТЗЕД фактичному та здійснили його перекваліфікацію на інший. У результаті митний орган прийняв постанову про притягнення керівника підприємства до адміністративної відповідальності на підставі ст. 485 МК.
Керівник підприємства звернувся до суду з позовом, щоб оскаржити цю постанову.
Розглядаючи цей позов, суд розділив ситуації з визначенням кодів УКТЗЕД на звичайні та складні. Суд пояснив, що під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають спірності щодо тлумачення положень УКТЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Суд зазначив, що штрафи та інші санкції за несплату митних платежів та за інші порушення, виявлені у зв`язку з неправильною класифікацією товарів, можуть застосовуватися митними органами виключно в тому разі, коли рішення про класифікацію цих товарів у складному випадку було прийняте Держмитслужбою на підставі:
При винесенні рішення у справі суд узяв до уваги, що коректний код УКТЗЕД товару митному органу вдалося визначити лише після проведення експертизи (тобто умисного приховування декларантом правдивої інформації не було).
Суд також підкреслив, що виходячи з норми ч. 1 ст. 485 МК порушення митних правил має місце в разі зазначення декларантом неправдивих відомостей:
А сам по собі факт зазначення неправильного коду товару згідно з УКТЗЕД не має складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 485 МК.
Аналогічну правову позицію закріплено у постанові Верховного Суду від 27.01.2022 у справі № 640/5320/17 (ЄДРСР, реєстр. № 103027321).
Переглядаючи рішення суду першої та апеляційної інстанції в аналогічному спорі, Верховний Суд зазначив, що зовнішній прояв протиправного діяння, передбаченого ст. 485 МК, повинен поєднуватися з умислом суб`єкта посягнути на установлений законом порядок сплати податків і зборів.
Суд зауважив, що для притягнення до відповідальності за ст. 485 МК необхідно довести факт зазначення в митній декларації неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості, а також наявність прямого умислу.
В аналогічному спорі Ірпінський міжрайонний суд Київської області у рішенні від 04.03.2021 у справі № 640/12803/20 (ЄДРСР, реєстр. № 101499794) зазначив, що сам по собі факт помилки при визначенні коду за УКТЗЕД товару без подання неправдивих відомостей, необхідних для визначення цього коду, не може бути безумовним доказом вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 485 МК.
У подібних ситуаціях ви маєте обґрунтовувати свою позицію, звертаючи увагу суду на такі ключові моменти (їх слід викласти у позовній заяві):
Іноді митний орган не сповіщає платника податків про те, що має намір скласти щодо нього протокол про порушення митних правил. У такому разі зрозуміло, що платник не мав можливості довести відсутність умислу у свої діях до прийняття постанови про накладення штрафу на підставі ст. 485 МК.
Для скасування постанови, прийнятої на підставі протоколу про порушення митних правил, треба звертатися до районного суду за місцем розташування органу Держмитслужби, який прийняв таку постанову.
У позові слід звернути увагу суду на те, що митним органом не були дотримані всі необхідні формальності, зокрема визначені ч. 2 ст. 494 МК.
Приклад 2 із судової практики
Постанову Держмитслужби про притягнення директора підприємства-імпортера до відповідальності за порушення митних правил скасовано рішенням Малиновського районного суду м. Одеси від 28.04.2021 у справі № 521/5177/21 (ЄДРСР, реєстр. № 96670175).
Директора підприємства було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 485 МК у зв’язку із некоректним зазначенням кодів УКТЗЕД. При розгляді справи судом було наголошено, що відповідно до ч. 1 ст. 10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа усвідомлювала протиправний характер своєї дії або бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала або свідомо допускала їх настання.
Суд також зазначив, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, може бути присутньою під час складання протоколу, підписувати його, отримувати його примірник, а також має право дати пояснення та висловити зауваження щодо змісту протоколу. Якщо така особа не була присутньою при складанні протоколу, до протоколу вноситься відповідний запис.
Проте суд установив, що матеріали справи не містять доказів того, що:
Відсутність таких доказів призвела до задоволення позову та скасування постанови про накладення штрафу на підприємство.
В аналогічній ситуації директору підприємства-імпортера необхідно довести відсутність у його діях складу адміністративного порушення, зазначивши у позовній заяві таке:
Іноді одна дія може призвести до порушення не одного, а двох митних правил. Тоді керівник платника податків притягається до адміністративної відповідальності двічі.
Прикладом може бути випадок притягнення до відповідальності на підставі ч. 1 ст. 481 МК – за перевищення встановленого МК строку тимчасового ввезення товарів, а отже, і на підставі ч. 1 ст. 485 МК – за вчинення інших протиправних дій, спрямованих на ухилення від сплати митних платежів.
Таке трапляється, коли товари або транспортні засоби, тимчасово ввезені в Україну, не «залишили» митну територію нашої країни у назначений строк.
У такій ситуації митний орган зазначає у протоколі: «Вчинено несплату митних платежів у строк, установлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів».
Чітке формулювання «несплата митних платежів у строк, визначений законом» означає, що в діях керівника підприємства є склад адміністративного правопорушення.
Водночас формулювання «інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів» не містить конкретики.
У такій ситуації радимо будувати стратегію захисту з огляду на судову практику.
Приклад 3 із судової практики
Рішенням Галицького районного суду м. Львова від 23.09.2023 у справі № 461/4607/21 (ЄДРСР, реєстр. № 99870740) було скасовано постанову митного органу про притягнення директора підприємства-імпортера до адміністративної відповідальності.
У постанові митниці було зазначено: вчинено несплату митних платежів у строк, установлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, що є правопорушенням відповідно до ч. 1 ст. 485 МК.
При цьому в мотивувальній частині постанови не було окремо сказано, які саме дії директора підприємства є несплатою митних платежів у строк, установлений законом, а які дії – іншими протиправними діями, спрямованими на ухилення від сплати митних платежів. Протокол про притягнення керівника підприємства до адміністративної відповідальності також не містив такого розмежування.
Суд наголосив, що обвинувачення (тобто суть інкримінованого директору підприємства адміністративного правопорушення) має містити посилання на обставини, які входять до предмету доказування (зокрема, це правильна кваліфікація дій особи).
До спірних правовідносин судом було застосоване положення пп. «А» п. 3 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. Було вказано на необхідність надання суду повної та детальної інформації щодо пред`явленого особі обвинувачення та його правової кваліфікації, що є важливою передумовою справедливого судового розгляду.
Також суд зазначив, що право бути поінформованим про характер і причини обвинувачення потрібно розглядати у світлі права обвинуваченого мати можливість підготуватися до захисту, гарантованого пп. «В» п. 3 ст. 6 Конвенції.
Адже некоректно зазначена суть правопорушення, у якому звинувачується особа, є некоректним обвинуваченням, що призводить до порушення права на захист і позбавляє особу можливості розуміти суть обвинувачення та залежно від цього обрати певну лінії захисту.
Суд визнав, що такі обставини є недотриманням зазначених вимог закону, порушенням принципу верховенства права та законності. Це стало підставою для скасування постанови про притягнення директора підприємства-імпортера до адміністративної відповідальності.
В аналогічній ситуації вам необхідно:
Отже, керівник підприємства має намір оскаржити застосування штрафу за порушення митних правил. Розглянемо, про які процедурні нюанси йому треба знати, щоб виграти справу в суді.
Ситуація
Підприємство займається імпортом товарів. На митниці складено протокол, на підставі якого прийнято постанову про притягнення директора підприємства до адміністративної відповідальності за порушення митних правил на підставі ч. 1 ст. 481, а також ч. 1 ст. 485 МК. Директор має намір оскаржити цю постанову в суді. У зв’язку із цим виникли запитання.
Директор має право оскаржити таку постанову, подавши позов до районного суду за місцем розташування митного органу або платника податків (ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС).
Апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції необхідно подавати не до апеляційного суду загальної юрисдикції, а до апеляційного адміністративного суду, юрисдикція якого поширюється на адміністративну область, у якій розташований районний суд, що розглядав справу як перша інстанція на підставі ч. 1 ст. 286 та ч. 1 ст. 292 КАС.
Майте на увазі! Порушення правил підсудності призведе до того, що суд відмовить у відкритті провадження у справі або поверне апеляційну скаргу заявнику. |
Незважаючи на той факт, що суд першої інстанції є районним судом, позовні вимоги необхідно ґрунтувати на положеннях КАС, а не ЦПК.
Це обумовлено тим, що підрозділ Держмитслужби, який виносить зазначену постанову, є органом владних повноважень, а тому на підставі ч. 1 ст. 5 КАС на такі правовідносини поширюється юрисдикція КАС.
Розгляд такої категорії справ будується переважно на письмових доказах (наприклад, доказом є квитанція про відправлення рекомендованого або цінного листа з описом вкладення, повідомлення платника податків про розгляд адміністративного протоколу митним органом тощо). Їх наявність або відсутність визначить, яке саме рішення винесе суд.
За наявності письмової доказової бази явка сторін до суду не є обов’язковою. Тому директор має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності у письмовому провадженні. Такий варіант є зручним (особливо якщо суд, де буде розглядатися справа, розташований не поруч).
Прохальну частину позовних вимог по таких справах радимо формулювати таким чином:
Зразок
прошу: 1. Прийняти до розгляду позовну заяву та відкрити за нею провадження. 2. Слухання справи проводити в порядку письмового позовного провадження на підставі ч. 3 ст. 194 КАС без виклику та повідомлення сторін. 3. Постанову Закарпатської митниці від 20.08.2023 № 93739493829 визнати протиправною та скасувати. 4. Судові витрати покласти на Закарпатську митницю. |
Для скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил директору підприємства-імпортера необхідно: