Про що стаття? Після запровадження воєнного стану в Україні уряд щодня приймає чимало законів і підзаконних актів, щоб урегулювати питання, які виникають у суб’єктів господарювання у зв’язку з війною. Проте на практиці можливі різні нестандартні ситуації, для яких законодавець не передбачив готового рішення. Наприклад, раптово зник керівник підприємства, який уповноважений підписувати різні документи від імені підприємства, і зокрема обов’язкову звітність. У статті ми розглянемо, що робити головному бухгалтерові в такій ситуації.
Причини, через які директор раптово зник, можуть бути різними – виїхав з дітьми в безпечне місце, був призваний на службу до ЗСУ і не встиг про це повідомити. Але в даному випадку важлива не причина, а результат: без підпису директора головний бухгалтер не може подати податкову та іншу обов’язкову звітність. Як бути в такій ситуації та чи є з неї вихід?
Почнемо із загальних вимог щодо керівників та їх підпису на звітності.
Відомості про керівника містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань, далі – ЄДР (п. 13 ч. 2 ст. 9 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань», далі – Закон № 755). Так, у ЄДР зазначені відомості про керівника юрособи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юрособи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо. Конкретно там зазначені прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія і номер паспорта (для фізосіб, які мають позначку в паспорті про право здійснювати платежі за серією і номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.
Вимоги до оформлення податкових декларацій наведені в Податковому кодексі (далі – ПК). Так, одним з обов’язкових реквізитів податкової декларації є підписи посадових осіб платника податків, засвідчені його печаткою (за наявності) (п. 48.3 ПК). А згідно з пп. 48.5.1 ПК податкова декларація має бути підписана керівником платника податків або уповноваженою ним особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку і подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухобліку і подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податків декларація підписується таким керівником.
Отже! У податковій звітності має стояти підпис керівника (або уповноваженої ним особи). Тому відсутність керівника є перешкодою для подання податкової звітності та для оформлення інших документів підприємства, де потрібний підпис керівника: банківських, касових, кадрових документів, господарських договорів тощо). |
Проте цю перешкоду за бажання можна обминути.
Розглянемо, що саме можна зробити залежно від конкретної ситуації.
Ситуація 1
У такій ситуації, якщо директор зник і не дає про себе знати, ви можете вчинити так:
У кожному із зазначених варіантів потрібно буде виконати такі дії.
1. Прийняти рішення про тимчасове призначення нового керівника (таке рішення приймається власниками підприємства).
Наприклад, якщо у вас ТОВ, таке рішення має бути прийняте на загальних зборах учасників ТОВ та оформлене протоколом (п. 7 ч. 2 ст. 30 Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю»).
2. Внести зміни до ЄДР.
Зміни необхідно внести до відомостей про керівника підприємства. Для цього потрібно подати суб’єкту держреєстрації документи, перелік яких передбачений ч. 4 ст. 17 Закону № 755, а саме:
На замітку! Відомості про зниклого директора можете не видаляти з ЄДР: раптом він незабаром повернеться і зможе стати до виконання своїх обов’язків. А у ЄДР може бути зазначено декілька осіб, уповноважених діяти від імені юрособи. |
3. Оформити електронний підпис на нового керівника.
Про оформлення електронного підпису на особу, яка тепер виконуватиме обов’язки директора, потрібно повідомити податковий орган за основним місцем обліку підприємства відповідно до п. 3, 4 розд. ІІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 № 557 (далі – Порядок № 557). У цьому випадку до податкового органу подається повідомлення за формою, наведеною в додатку 2 до Порядку № 557 (з кодом форми J1391103). Див. із цього приводу також роз’яснення ДПС у ЗІР (категорія 129.03).
4. Видати наказ:
Дійсно, у зв’язку із запровадженням воєнного стану доступ до державних реєстрів був тимчасово закритий, що викликало труднощі із вчиненням реєстраційних дій у ЄДР.
Проте наразі – за інформацією Мін’юсту, розміщеною на урядовому порталі, – є можливість проводити найбільш нагальні реєстраційні дії, зокрема пов’язані зі зміною керівника юрособи.
До уваги! У своєму повідомленні Мін’юст зазначає, що докладнішу інформацію можна дізнатися у суб’єктів надання адміністративних послуг, і наводить їх перелік з контактними телефонами. |
Ані в тому, ані в іншому випадку повідомляти податковий орган не потрібно.
Нагадаємо, що порядок подання такого повідомлення регламентується постановою КМУ від 17.06.2015 № 413 (далі – Постанова № 413). Цей документ передбачає, що повідомленням про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації є відомості, отримані органами Державної податкової служби з ЄДР.
Отже, якщо ви внесли зміни до відомостей про керівника в ЄДР, то податковий орган отримає звідти ці відомості. Тому додатково подавати повідомлення до податкової – не потрібно.
Ні, звільнити директора у цій ситуації не можна. Усі звільнення працівників, у тому числі і керівника підприємства, здійснюються за підставами і правилами, передбаченими КЗпП.
Звільнення за прогул – це дисциплінарне стягнення, а перш ніж застосовувати дисциплінарне стягнення, потрібно отримати у працівника письмові пояснення (ст. 149 КЗпП). Цілком імовірно, що ваш працівник захворів або пішов на фронт, а повідомити про це на підприємство – не встиг (хіба мало які можуть бути обставини).
Зробіть усе правильно! Приймати рішення про звільнення директора слід тільки після того, як з ним з’явиться зв’язок. А поки що необхідно вести на нього табель обліку робочого часу, де ставити позначку «НЗ», тобто «Відсутність з нез’ясованих причин». Відповідно, цей час відсутності на роботі йому не оплачується. |
Як пояснює Мінекономіки в Листі № 3512, виконання працівником підприємства службових обов’язків за відповідальнішою посадою, пов’язаною з розпорядчими функціями, є тимчасовим замісництвом. Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника може здійснюватися (див. лист Мінпраці від 19.04.2011 № 126/06/186-11):
Але на практиці найчастіше застосовується перший варіант (без звільнення від основних обов’язків). Адже інакше доведеться вирішувати питання, хто виконуватиме посадові обов’язки «увільненого» заступника.
У питаннях оплати праці слід керуватися нормами ст. 105 КЗпП. Ця стаття передбачає, що коли працівник виконує обов’язки тимчасово відсутнього працівника:
Ситуація 2
Припустимо, директор підприємства виїхав, але свій електронний підпис залишив на підприємстві. І цим підписом можна фізично скористатися. Виникає запитання:
Відповідаємо: не можна, такі дії недопустимі. Хоча на практиці нерідкі випадки, коли суб’єкти господарювання чинять саме так.
Майте на увазі! Підпис (у т. ч. електронний) належить конкретній особі, тобто носить особистий характер. Тому ніхто інший, крім цієї особи, не має права скористатися її підписом. Адже такі дії можуть бути розцінені як підробка документів. |
У цій ситуації підприємству слід призначити працівника, який виконуватиме функції керівника підприємства (як це зробити – див. наші рекомендації, наведені в ситуації 1), та оформити новий електронний підпис на цього працівника.
Ситуація 3
Директор підприємства зник. Ситуація ускладнюється тим, що він є єдиним засновником цього підприємства. Зв’язку з ним немає, про свій від’їзд або інші обставини він не попередив. Виникає запитання:
На жаль, практичного рішення ця ситуація не має. Адже у цьому випадку немає власника підприємства, який міг би прийняти рішення про тимчасову заміну керівника. Тому без директора подати податкову звітність не можна, доведеться чекати його появи.
До уваги! На розраду головному бухгалтерові скажемо, що в такій ситуації відповідальність за неподання (несвоєчасне подання) звітності та несплату (несвоєчасну сплату) податків застосовуватися не буде. Відповідні зміни на період дії воєнного стану внесено до ПК. |
Так, пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК передбачає, що платник податків звільняється від відповідальності, передбаченої ПК, у разі відсутності можливості своєчасно виконати свої податкові обов’язки, у тому числі стосовно:
Свої податкові обов’язки такий платник податків повинен буде виконати протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Крім того, Законом 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» передбачено, що в період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом 3 місяців після його завершення до фізосіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності та/або документів: облікових, фінансових, бухгалтерських, розрахункових, аудиторських звітів і будь-яких інших документів, які слід подавати відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або електронній формі.