Уже не секрет, що ДПС на постійній основі ідентифікує громадян та платників податків, які здійснюють продаж товарів через мережу Інтернет та отримують грошові перекази за них (див. новину пресслужби ДПС, опубліковану 02.04.2025). У стінах Верховної Ради є законопроєкт № 13232, зокрема й щодо надання інформації податківцям про операції за поточними рахунками фізосіб (не всіх, а лише тих, які вестимуть діяльність на цифрових платформах та користуватимуться спецоподаткуванням).
Зважаючи на сплеск уваги до теми захисту банківської таємниці, розглянемо, яка картина «на зараз» та що очікується.
Якось до мене завітав один знайомий і запропонував проінвестувати його проєкт на суму в 5 мільйонів євро. І в мене виникла думка, що відтепер я маю бути дуже обережним, оскільки той факт, що я не маю такої суми, уже не такий і значущий. Важливо те, що хтось подумав про наявність у мене такої суми, а це вже небезпечно для мене.
Банківська таємниця є досить значущим чинником забезпечення подібної безпеки. Що більше осіб та органів, державних і не дуже, матимуть до неї доступ, то в більшу небезпеку потрапляють ті, хто зберігає в банку кошти чи інформацію про себе.
Для аналогії наведу такий приклад. Один наш клієнт вирішив не реєструвати подарований йому колекційний ніж як холодну зброю. Адже сам факт такої реєстрації може наштовхнути когось на думку про колекцію холодної зброї у нього, а отже, стати причиною для злодіїв пошукати таку колекцію в його помешканні. А відсутність реєстрації зброї матиме наслідком адміністративний штраф, та й то за умови, що цей колекційний ніж буде за якихось обставин виявлений відповідними органами.
Отже, якщо банківська таємниця перестане бути таємницею, то ризик небажаних гостей та інших осіб, що прагнуть втрутитися в життя власника банківського рахунку, істотно зросте.
Проте держава в особі фіскальних органів усе наполегливіше намагається ту банківську таємницю для себе розкрити, оскільки, виявивши суму коштів на банківському рахунку чи оборот на ньому, завжди наповнює змістом питання платнику податку про те, чи всі податки ним сплачені. Наприклад, якщо податківці дізнаються, що на картковий рахунок фізособи надійшли кошти в сумі 100 000 грн протягом року, то цілком логічним буде від них «прохання» пояснити джерела таких надходжень. А вже потім можна очікувати «пропозицію» сплатити ПДФО та військовий збір із цих 100 000 грн. А може й навіть штраф за порушення порядку провадження господарської діяльності від 17 тис. грн до 34 тис грн, а за повторне порушення чи в разі доходу у великому розмірі – штраф до 85 тис. грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення (ст. 164 КУпАП).
Бентежать законодавчі ініціативи та міфи. Щоб спростувати , деякі голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев у своєму телеграм-каналі 08.04.2025 вирішив «розвіяти зраду» щодо оподаткування надходжень на картковий рахунок фізичної особи. Пояснив, які отримані платежі на картку не будуть оподатковані, а саме:
А все інше – то оподатковуваний дохід! Тож не дивно, чому обсяг банківської таємниці стає все меншим, а доступ до неї має все більше коло осіб та органів влади.
Інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним або стала відомою третім особам під час надання послуг банку або виконання функцій, визначених законом, а також визначена у ст. 60 Закону від 07.12.2000 № 2121-III «Про банки і банківську діяльність» (далі – Закон № 2121), та інформація про банк є банківською таємницею. Вона включає:
Навівши перелік інформації, яка є банківською таємницею, законодавці навели і перелік способів її захисту. Зокрема, збереження банківської таємниці забезпечується перш за все обмеженням кола осіб, що мають доступ до інформації, яка її становить.
Крім цього основного способу установлено ще кілька так званих технічних способів захисту банківської таємниці, а саме:
Та все ж основною метою існування банківської таємниці було й залишається обмеження кола осіб, яким вона може бути розкрита. І цілком логічно: що ширшим є це коло, то більшою фікцією стає така таємниця. Та, оскільки законодавець свої дії спрямовує на те, щоб це коло розширювалося, а не звужувалося, як наслідок, у перспективі банківська таємниця припинить свої існування (як кажуть у математиці, банківська таємниця прямує до нуля). Питання лише в тому, коли (як швидко) ця перспектива настане. А от той факт, що вона настане, залишає все менше й менше сумнівів.
І хоча ч. 3 ст. 61 Закону № 2121 зобов’язує органи державної влади, юридичних та фізичних осіб, які під час виконання своїх функцій, визначених законом, або надання послуг банку безпосередньо чи опосередковано отримали в установленому законом порядку інформацію, яка містить банківську таємницю, забезпечувати збереження такої інформації, не розголошувати її та не використовувати її на свою користь чи на користь третіх осіб, проте що більше коло таких осіб, то більша ймовірність невиконання ними цього зобов’язання.
Відповідно до п. 1.4 Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затверджених постановою Правління НБУ від 14.07.2006 № 267, банки зобов’язані за погодженням з клієнтом відображати в договорах, що укладаються між банком і клієнтом, застереження щодо збереження банківської таємниці та відповідальності за її незаконне розголошення або використання.
Порядок та межі розкриття інформації, що становить банківську таємницю, закріплено в розділі 3 зазначених вище Правил. А Порядок вилучення (виїмки) речей і документів, які містять інформацію, що становить банківську таємницю, – у розд. 4 Правил. Відповідно до нього вилучення (виїмка) речей і документів, які містять інформацію, що становить банківську таємницю, проводиться на підставі ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів та в порядку і з дотриманням вимог гл. 15 розд. II Кримінального процесуального кодексу. При цьому банк зобов’язаний надати тимчасовий доступ до зазначених в ухвалі слідчого судді, суду речей і документів, які містять інформацію, що становить банківську таємницю, особі, зазначеній в ухвалі.
Стаття 62 Закону № 2121 на момент його прийняття включала лише чотири шляхи розкриття банківської таємниці та обсяги її розкриття, а саме:
Порядок розкриття банківської таємниці за рішенням суду і на сьогодні існує та врегульований гл. 12 розд. IV Цивільного процесуального кодексу (далі – ЦПК). Відповідно до ст. 349 ЦПК «справа про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, розглядається у п’ятиденний строк з дня надходження заяви у закритому судовому засіданні з повідомленням заявника, особи, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, та банку, а у випадках, коли справа розглядається з метою охорони державних інтересів та національної безпеки, – з повідомленням лише заявника».
Та дієвість і доцільність цієї процедури розкриття банківської таємниці зводиться нанівець розширенням шляхів розкриття банківської таємниці. Зокрема, зміни до ст. 62 Закону № 2121 вносилися:
Цими та іншими (попередніми) законами розширювалася ст. 62 Закону № 2121, унаслідок чого доступ до банківської таємниці в тому чи іншому обсязі на сьогодні (станом на дату підготовки публікації – 14.05.2025) мають:
Зважаючи на таке широке коло органів, яким для отримання інформації, що становить банківську таємницю, достатньо лише правильно скласти запит банку, та враховуючи владні повноваження таких органів, сподівань на те, що банки стануть на захист інформації про своїх клієнтів, залишається все менше. Тому клієнтам, своєю чергою, залишається стати прискіпливо законослухняними, «законоуважними» (щодо змін законів) та готовими в будь-який час надати пояснення щодо питань, які можуть виникнути у цілої низки органів, наведених вище, щодо тієї чи іншої своєї операції. А ще клієнти мають вибирати для обслуговування той банк, який дійсно охоронятиме банківську таємницю та ретельно контролюватиме її розкриття у випадках, перелічених вище. Варто уникати банків, які розкриватимуть банківську таємницю зазначеним органам та особам за першим жестом чи кивком голови.
НБУ в повідомлені у Фейсбуці 17.01.2025 зауважує:
«Якщо простежити за еволюцією підходу до банківської таємниці в Законі України «Про банки і банківську діяльність», стає очевидним, що за наявності обґрунтованого запиту зацікавленого державного органу Національний банк займає конструктивну позицію щодо можливості перегляду норм закону, але виключно з визначенням обмеженого характеру, кола осіб, доцільного обсягу розкриття банківської таємниці без рішення суду для державних органів на виконання ними передбачених законом функцій.
Національний банк заперечує надання безконтрольного та необмеженого позасудового доступу до банківської таємниці для будь-якого органу.
За рішенням суду правоохоронці та податкові органи можуть отримати доступ до інформації, яка містить банківську таємницю, але для цього їм необхідно навести доводи обґрунтованості, доцільності та наявності підстав для отримання такої інформації, що є важливим запобіжником для обмеження доступу контролюючих органів до приватної інформації про особу.
Визначення меж правової охорони банківської таємниці завжди потребує ретельного зважування приватного та публічного інтересів: з одного боку – право клієнта банку на приватність, з іншого ‒ загальносуспільні інтереси, зокрема попередження і розслідування злочинної діяльності.
Важливо підкреслити, що суспільно значима мета не виправдовує розголошення банківської таємниці автоматично і в кожному разі.
У країнах Європейського Союзу захист приватної власності, зокрема персональних фінансових даних, є невід’ємною частиною верховенства права. Будь-яке необґрунтоване розширення доступу до банківської інформації ставить під загрозу фундаментальні права громадян та суперечить європейським цінностям».
Занепокоєння навколо банківської таємниці, а саме перспективи можливого відкриття даних податківцям, сколихнуло суб’єктів господарювання та звичайних фізосіб. У Національній стратегії доходів до 2030 року йдеться, зокрема, про запровадження запобіжників проти зловживань (доступ до рахунків). Зауважимо, на разі це лише очікування. Так, у стінах Верховної Ради є законопроєкт № 13232, у пояснювальній записці до якого рекомендовано внести зміни щодо надання інформації податківцям щодо операцій за поточними рахунками фізосіб – підзвітних продавців, відкритими спеціально для цілей здійснення звітної діяльності. Тобто не всіх фізосіб, а тих, які, як передбачають зміни, оберуть особливий режим оподаткування доходів від здійснення діяльності через цифрові платформи (зокрема, маркетплейси).
ДПС як контролюючий орган повинна мати доступ до інформації щодо операцій за поточними рахунками фізосіб – підзвітних продавців, відкритими спеціально для цілей здійснення звітної діяльності.
У зв’язку з цим законопроєктом запропоновано внести відповідні зміни до ст. 62 Закону № 2121, зокрема передбачити надання банками на запит ДПС інформації щодо операцій за поточними рахунками підзвітних продавців, а саме відомостей на визначену дату або за визначений період часу про операції зарахування коштів на поточні рахунки.
Запропоновані зміни стосуються виключно тих фізосіб, які будуть користуватися пільговим режимом оподаткування доходу від здійснення звітної діяльності, та спрямовані на протидію зловживанням фізособами пільговим режимом оподаткування.
Підкреслимо: на разі ці правила ще не працюють. Та все ж тримаємо руку на пульсі та стежимо за змінами.
У нас є лише одна рекомендація щодо банків та банківської таємниці: залишайтеся законослухняними та уважними. І ще - обережними! А також стежте за змінами, а ми в цьому допоможемо.