Залучення коштів для забезпечення господарської діяльності – поширена фінансова операція. Наразі банки приділяють таким операціям особливу увагу в рамках здійснення фінмоніторингу клієнтів. У цій статті розповімо, коли операція із залучення фінансової допомоги може підпасти під фінмоніторинг, чого побоюватися та як діяти в такому випадку суб’єктові господарювання.
Основні вимоги до перевірок фінансових операцій суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ), до яких у першу чергу відносяться банки, закріплені в Законі від 06.12.19 р. № 361-IX (далі - Законі № 361). Цей документ спрямований на протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або поширення зброї масового знищення (далі – протидія ВД/ФТ).
Для ефективного виконання своїх обов’язків НБУ розробив Положення, затверджене постановою від 19.05.20 р. № 65 (далі - Положення № 65), у якому встановлено загальні вимоги до виконання банками законодавства у сфері протидії ВД/ФТ.
Об’єктом фінансового моніторингу є не тільки підозрілі дії з активами, але й будь-яка інформація про такі дії або події та про їх учасників. Під активами розуміються кошти, у тому числі електронні гроші, інше майно, майнові та немайнові права (ст. 1 Закону № 361).
В основу системи фінмоніторингу покладено ризик-орієнтований підхід (див. нижче).
Банки зобов’язані, зокрема, повідомляти Держфінмоніторинг (п. 8 ч. 2 ст. 8, ст. 21 Закону № 361):
Граничні фінансові операції підлягають фінмоніторингу за наявності хоча б однієї з ознак, названих у ч. 1 ст. 20 Закону № 361, а саме:
Отже, якщо позику отримано на суму від 400 тис. грн, банк зобов’язаний перевірити таку фіноперацію. І навіть якщо сума позики менша, банк усе одно має право перевірити операцію, якщо в нього з’явилися сумніви в її чистоті. У цьому й полягає ризик-орієнтований підхід.
Крім банків, до СПФМ віднесені: оператори поштового зв’язку, інші установи, що виконують фінансові операції з переказу коштів (поштові перекази), а також платіжні організації, учасники та члени платіжних систем (ч. 2 ст. 6 Закону № 361). У рамках наявних повноважень вони зобов’язані контролювати своїх клієнтів. Пам’ятайте про це, якщо плануєте отримати позику, скориставшись послугами таких осіб.
Робимо висновок: будь-яка операція з надання позики може підпасти під фінмоніторинг, від перевірки не застрахований ніхто. Особлива увага приділяється великим операціям із готівкою. |
Критерії ризику, установлені Законом № 361 і Положенням № 65, класифікуються:
Назвемо характерні критерії ризику в контексті контролю над позиковими операціями клієнтів:
Крім того, критерії ризику можуть бути обумовлені особливостями організаційно-правової форми клієнта, складною структурою власності або поведінкою клієнта, який, наприклад, приховує від банку деталі своєї ділової діяльності.
Також банк відстежує, чи не отримує суб’єкт господарювання позику від так званої компанії-оболонки, що, швидше за все, свідчить про легалізацію через операцію позики незаконно отриманих грошей (гроші вводяться в законний оборот із тіньового бізнесу).
Ознаками компанії-оболонки може бути все, що вибивається зі стандартних умов господарювання (наказ Мінфіну від 08.07.16 р. № 584). Такою «пустушкою» можуть виявитися юрособи, кінцевий бенефіціарний власник яких є одночасно директором і бухгалтером або учасником інших юросіб з аналогічною структурою управління. Підозрілою буде часта зміна засновників і керівництва, найменування юрособи, вік керівника (до 20 і понад 75 років), реєстрація юрособи за адресою масової реєстрації (за винятком бізнес-центрів).
Індикатори віднесення операції до підозрілої наведено в додатку 20 до Положення № 65, з яким рекомендуємо уважно ознайомитися, щоб розуміти напрям зусиль регулятора. Також урахуйте, що банки мають право, опираючись на даний перелік, установлювати власні індикатори, виходячи зі свого досвіду та сучасних тенденцій ведення бізнесу. Завдання банків – за допомогою індикаторів виявити та нейтралізувати «токсичні» операції клієнтів.
До індикаторів, які можуть бути «підв’язані» до фінансових операцій з отримання позик, можна віднести, наприклад, ведення діяльності через безліч рахунків або платіжних карток (незрозуміло, з якою метою).
Якщо фіндопомога отримана і в банку не виникло запитань на цьому етапі, а потім була оперативно переведена з рахунка юрособи на особові рахунки працівників або пов’язаних із ними осіб (крім переказів, пов’язаних із виплатою зарплати, соціальних виплат та інших обов’язкових платежів), то запитання можуть виникнути вже за цими операціями. Таким чином, під фінмоніторинг підпаде весь ланцюжок операцій.
Банк або інший СПФМ, через який була отримана (надана) позика, зобов’язані проводити перевірки в порядку, установленому ст. 11–13 Закону № 361, застосовувати посилені заходи для належної перевірки клієнта (далі – НПК), а також спрощені заходи НПК (якщо ситуація дозволяє).
Порядок проведення банками НПК визначено в додатках 1–3, 5, 6, 10, 11 до Положення № 65. Під НПК розуміється ідентифікація, верифікація клієнтів, установлення їх кінцевих бенефіціарних власників, виявлення характеру та мети теперішніх (майбутніх) ділових відносин або окремих фіноперацій, постійний моніторинг ділової активності клієнтів, забезпечення актуальності документів, даних та інформації про клієнта та ін. (ч. 2 ст. 8 Закону № 361).
Залежно від рівня ризику фінансової операції НПК проводиться також у випадку здійснення декількох фіноперацій, які можуть бути пов’язані між собою, на загальну суму, що дорівнює або перевищує 400 тис. грн. Даний захід спрямований на запобігання навмисному дробленню операцій, щоб уникнути процедури фінмоніторингу.
У ході перевірочних заходів фінансова операція може бути як мінімум зупинена, а банк вимагатиме від клієнта додаткових документів за правочином та пояснень. При найгіршому результаті справи ця операція скасовується, а відносини із клієнтом розриваються.
Зазначимо, що може не сподобатися банку:
Можливо, на думку банку, підприємство, від якого ви плануєте отримати позику, – ризиковий клієнт, хоча ви й не знаєте про це. Тоді не дивуйтеся, що ваше підприємство як контрагент ризикового клієнта підпадає під посилену НПК (п. 10 Положення № 65). Така перевірка, зокрема, передбачає (додаток 6 до Порядку № 65):
Підіб’ємо підсумки. Як бачимо, із Законом № 361 жарти погані. Тому, плануючи отримання позикових коштів, візьміть до уваги вимоги законодавства у сфері протидії ВД/ФТ. |
Банки та інші СПФМ зобов’язані контролювати фінансові операції клієнтів у рамках протидії відмиванню грошей, отриманих злочинним шляхом. Перед плануванням великої або незвичайної фінансової операції рекомендуємо порадитися зі співробітниками обслуговуючого банку як із партнерами, адже в цій ситуації обидві сторони зацікавлені в тому, щоб операція була здійснена без сучка та задирочки в чіткій відповідності з діючим законодавством.