Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік негосподарських витрат

08.12.2017

У консультації розглянемо особливості відображення в обліку витрат, пов'язаних із негосподарською діяльністю підприємства.

Зазначимо, що в бухобліку відсутні такі поняття, як господарська і негосподарська діяльність, а є звичайна, основна, операційна, фінансова та інвестиційна діяльність (п. 3 НП(С)БО 1). Водночас об'єктом бухобліку є господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів і зобов'язань, власному капіталі підприємства (ст. 1 Закону № 996).

Відповідно до П(С)БО 16 у бухобліку витрати, пов'язані зі здійсненням госпоперації, можна віднести до складу виробничих, загальновиробничих, адміністративних, витрат на збут, інших витрат від операційної діяльності, фінансових витрат, витрат від участі в капіталі, а також інших витрат, не пов'язаних із виробництвом або реалізацією основної продукції. При цьому в обліку витрати відображаються на підставі первинних документів.

Первинний документ – це документ, який містить відомості про госпоперацію (ст. 1 Закону № 996. Первинні документи є підставою для відображення госпоперацій в обліку і повинні містити обов'язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону № 996 і п. 2.4 Положення № 88. А саме: найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ, назву документа (форми), дату складання, зміст та обсяг госпоперації, одиницю виміру в натуральному та/або вартісному вираженні, посади та прізвища осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у госпоперації.

Нормою п. 2.15 Положення № 88 установлено, що первинні документи підлягають обов'язковій перевірці за формою та змістом. Тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів, відповідність господарської операції бухгалтерському законодавству, логічна ув'язка окремих показників. Тому якщо раптом виявиться, що первинні документи не відповідають вимогам нормативних актів бухобліку, то вони не приймаються в роботу і повинні бути замінені.

Зазначимо, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним держорганом. Водночас документування госпоперацій може здійснюватися з використанням самостійно виготовлених бланків з умовою, що такі бланки повинні містити обов'язкові реквізити або реквізити типових чи спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення № 88). Наприклад, таким первинним документом є бухгалтерська довідка. Вона може підтвердити ті витрати підприємства, які не можна відобразити в документі типової форми.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
20.06.2025
Резерви та забезпечення: види та відображення в обліковій політиці
У статті розповімо, які види резервів і забезпечень існують, хто повинен їх створювати та як їх відобразити в обліковій політиці. Принципи формування в бухгалтерському обліку забезпечень викладено в НП(С)БО 11, а резервів, зокрема основного з них – резерву сумнівних боргів, – у НП(С)БО 1...
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів і курсові різниці: чи потрібно коригувати фінрезультат?
У вас є інвалютна дебіторська заборгованість і до того ж сумнівна? Чи треба в разі формування резерву сумнівних боргів під таку заборгованість коригувати його суму на курсові різниці? Для кого ця стаття? Стаття буде цікава платникам податку на прибуток, які зобов'язані коригувати фінрезультат до опо...
20.06.2025
Помилки в обліку забезпечень
Розповімо, яких типових помилок припускаються в обліку резервів і забезпечень, і запропонуємо кроки їх виправлення на числових прикладах. Нарахування забезпечень, як правило, пов’язане із проведенням досить складних (громіздких) розрахунків. І більшість із нарахованих забезпечень знімають із п...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
07.07.2025
Підтвердження інвалідності: нові правила, про які треба знати роботодавцям
У червні 2025 року набули чинності чергові нормативні зміни, що стосуються підтвердження інвалідності. У статті ми розглянули, у чому саме полягають ці зміни та які важливі моменти потрібно взяти до уваги роботодавцям таких працівників. Підтвердження працівником свого статусу особи з інвалідністю ма...
03.07.2025
Формування резервів і забезпечень: для кого – обов'язок, а для кого – право?
Із статті ви дізнаєтеся, хто може не створювати резерви та забезпечення та що для цього потрібно зробити. Формування в бухгалтерському обліку резервів і забезпечень – не просте завдання. Хто зобов'язаний їх створювати? Кому дозволено не вдаватися до цієї процедури і тим самим спростити облік? ...
03.07.2025
Хто із роботодавців зобов’язаний оновити інформацію в ЄДР не пізніше 13.08.2025?
У зв’язку з набуттям чинності новим законом деякі роботодавці не пізніше 13.08.2025 зобов’язані оновити свої дані в ЄДР. Прочитайте статтю, щоб дізнатися, чи стосується вас ця вимога. У червні 2025 року набув чинності закон, яким змінено окремі правила щодо трудових відносин. Зокрема, це...
Кращі матеріали