Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік негосподарських витрат

08.12.2017

У консультації розглянемо особливості відображення в обліку витрат, пов'язаних із негосподарською діяльністю підприємства.

Зазначимо, що в бухобліку відсутні такі поняття, як господарська і негосподарська діяльність, а є звичайна, основна, операційна, фінансова та інвестиційна діяльність (п. 3 НП(С)БО 1). Водночас об'єктом бухобліку є господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів і зобов'язань, власному капіталі підприємства (ст. 1 Закону № 996).

Відповідно до П(С)БО 16 у бухобліку витрати, пов'язані зі здійсненням госпоперації, можна віднести до складу виробничих, загальновиробничих, адміністративних, витрат на збут, інших витрат від операційної діяльності, фінансових витрат, витрат від участі в капіталі, а також інших витрат, не пов'язаних із виробництвом або реалізацією основної продукції. При цьому в обліку витрати відображаються на підставі первинних документів.

Первинний документ – це документ, який містить відомості про госпоперацію (ст. 1 Закону № 996. Первинні документи є підставою для відображення госпоперацій в обліку і повинні містити обов'язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону № 996 і п. 2.4 Положення № 88. А саме: найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ, назву документа (форми), дату складання, зміст та обсяг госпоперації, одиницю виміру в натуральному та/або вартісному вираженні, посади та прізвища осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у госпоперації.

Нормою п. 2.15 Положення № 88 установлено, що первинні документи підлягають обов'язковій перевірці за формою та змістом. Тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів, відповідність господарської операції бухгалтерському законодавству, логічна ув'язка окремих показників. Тому якщо раптом виявиться, що первинні документи не відповідають вимогам нормативних актів бухобліку, то вони не приймаються в роботу і повинні бути замінені.

Зазначимо, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним держорганом. Водночас документування госпоперацій може здійснюватися з використанням самостійно виготовлених бланків з умовою, що такі бланки повинні містити обов'язкові реквізити або реквізити типових чи спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення № 88). Наприклад, таким первинним документом є бухгалтерська довідка. Вона може підтвердити ті витрати підприємства, які не можна відобразити в документі типової форми.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
04.11.2025
Грошові внески до додаткового капіталу ТОВ: облік у товариства
Товариство з обмеженою відповідальністю отримало грошові внески до додаткового капіталу. Як відобразити в обліку таку операцію? Про які нюанси оподаткування слід знати? Дізнайтесь зі статті. З 27.08.2025 оновлена ст. 12 Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатково...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
19.11.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за вересень 2025 року
Про документи на підтвердження витрат фізособи на придбання корпоративних прав; про ПДВ-наслідки операції з надання автомобіля у позичку, а також про відсутність у власника підприємства права на оскарження у суді податкового повідомлення-рішення, прийнятого щодо підприємства – у іноді несподів...
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
Кращі матеріали