Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік негосподарських витрат

08.12.2017

У консультації розглянемо особливості відображення в обліку витрат, пов'язаних із негосподарською діяльністю підприємства.

Зазначимо, що в бухобліку відсутні такі поняття, як господарська і негосподарська діяльність, а є звичайна, основна, операційна, фінансова та інвестиційна діяльність (п. 3 НП(С)БО 1). Водночас об'єктом бухобліку є господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів і зобов'язань, власному капіталі підприємства (ст. 1 Закону № 996).

Відповідно до П(С)БО 16 у бухобліку витрати, пов'язані зі здійсненням госпоперації, можна віднести до складу виробничих, загальновиробничих, адміністративних, витрат на збут, інших витрат від операційної діяльності, фінансових витрат, витрат від участі в капіталі, а також інших витрат, не пов'язаних із виробництвом або реалізацією основної продукції. При цьому в обліку витрати відображаються на підставі первинних документів.

Первинний документ – це документ, який містить відомості про госпоперацію (ст. 1 Закону № 996. Первинні документи є підставою для відображення госпоперацій в обліку і повинні містити обов'язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону № 996 і п. 2.4 Положення № 88. А саме: найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ, назву документа (форми), дату складання, зміст та обсяг госпоперації, одиницю виміру в натуральному та/або вартісному вираженні, посади та прізвища осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у госпоперації.

Нормою п. 2.15 Положення № 88 установлено, що первинні документи підлягають обов'язковій перевірці за формою та змістом. Тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів, відповідність господарської операції бухгалтерському законодавству, логічна ув'язка окремих показників. Тому якщо раптом виявиться, що первинні документи не відповідають вимогам нормативних актів бухобліку, то вони не приймаються в роботу і повинні бути замінені.

Зазначимо, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним держорганом. Водночас документування госпоперацій може здійснюватися з використанням самостійно виготовлених бланків з умовою, що такі бланки повинні містити обов'язкові реквізити або реквізити типових чи спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення № 88). Наприклад, таким первинним документом є бухгалтерська довідка. Вона може підтвердити ті витрати підприємства, які не можна відобразити в документі типової форми.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
08.10.2025
Придбання сонячної електростанції за рахунок банківського кредиту: облік процентів та комісії
Кредит було взято в банку для придбання основного засобу. Пояснимо, як відобразити в обліку підприємства проценти за кредитом, а також суму банківської комісії, сплаченої під час отримання кредиту. Ситуація. Підприємство отримало в українському банку кредит строком на 24 місяці для придбання сонячно...
06.10.2025
Розмінна монета: як вести бухгалтерський облік на субрахунку 308?
Бухгалтерський облік розмінної монети у скриньці РРО має свої особливості. Які саме – читайте у статті.  На сьогодні облік готівкового виторгу, який надходить через РРО (у т. ч. і через програмний РРО), потрібно вести із застосуванням субрахунку 308 «Готівка в національній валюті за...
29.09.2025
Передача майна за договором позички: облік у сторін
Чи виникають податкові наслідки в разі передачі майна за договором позички, укладеним між платниками єдиного податку? Чи вважається вартість такого майна доходом для отримувача та чи нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ у позичкодавця? Читайте про це у статті. Ситуація. Підприємство &nda...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
16.10.2025
Заборгованість перед контрагентами з Білорусі: як обчислювати строки позовної давності?
Дізнайтеся, як обчислити строк давності заборгованості, що виникла до 2022 року, якщо ваш контрагент знаходиться у Білорусі. Ситуація. Наше підприємство має заборгованість, що виникла до 2022 року, перед підприємством, яке знаходиться в Білорусі. Ця заборгованість не буде погашена, тому зараз хочемо...
13.10.2025
Як зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в разі звільнення відповідальної за їх реєстрацію особи
Що робити, якщо особа, яка відповідає за підписання податкових накладних і розрахунків коригування, звільнилася? У статті розповімо, хто може підписувати ці документи замість неї та як уникнути проблем з їх реєстрацією та штрафів. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, с...
09.10.2025
Поворотну фінансову допомогу отримано від засновника: як погасити заборгованість, якщо немає грошей?
Зі статті ви дізнаєтеся, яким чином можна погасити заборгованість юрособи щодо поворотної фінансової допомоги перед своїм засновником, якщо підприємство не має необхідної суми, а строк повернення боргу за договором уже настав. Ситуація, коли засновник надає своєму підприємству фінансову допомогу, до...
Кращі матеріали