Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Транспортне експедирування і ПДВ

Які питання розглянуто в статті:

  • як обкладається ПДВ сума винагороди експедитора і сума компенсації витрат на перевезення, організоване експедитором як самостійно, так і із залученням третіх осіб;
  • чи виникає об’єкт обкладення ПДВ, якщо послуги перевезення надає неплатник ПДВ;
  • як експедиторові правильно оформити податкову накладну (далі – ПН) для замовника.

Сьогодні поговоримо про ПДВ-облік в експедитора тільки за внутрішніми перевезеннями, а міжнародні перевезення в цій консультації розглядати не будемо. Особливості бухгалтерського обліку в експедитора розглянуто у «Транспортне експедирування: бухоблік в експедитора».

Схема співпраці експедитора із замовником

За договором транспортного експедирування (далі – ТЕ) одна сторона (експедитор) зобов’язується за плату і за рахунок другої сторони (замовника) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов’язаних із перевезенням вантажу (ч. 1 ст. 929 Цивільного кодексу, далі – ЦК; ст. 9 Закону від 01.07.04 р. № 1955-IV «Про транспортно-експедиторську діяльність», далі – Закон № 1955).

Експедитор може сам надати всі послуги, пов’язані з організацією перевезення. Також для виконання своїх зобов’язань, передбачених договором транспортного експедирування, експедитор має право залучати третіх осіб (ч. 1 ст. 932 ЦК, ст. 4 Закону № 1955). Тобто експедитор може укласти договори з перевізниками – як резидентами, так і нерезидентами.

Структура плати експедитора

Як випливає зі схеми співпраці експедитора і замовника, отримана експедитором від замовника сума може включати:

  • винагороду (плату) експедиторові за надання ТЕ-послуг;
  • компенсацію витрат експедитора, пов’язаних із виконанням договору (зокрема, і компенсацію вартості послуг третіх осіб).

Важливий нюанс! Винагородою (платою) експедиторові вважається сума, виплачена йому клієнтом за належного виконання договору ТЕ (ст. 9 Закону № 1955; Узагальнююча податкова консультація, затверджена наказом ДПУ від 06.07.12 р. № 610, далі – УПК № 610).

Тобто до суми винагороди експедитора не включаються його витрати на оплату послуг (робіт) третіх осіб, залучених до виконання договору ТЕ, а також на сплату зборів (обов’язкових платежів), які доведеться сплатити в ході виконання цього договору.

Тут у читача може виникнути запитання:

Чому ми зробили акцент на розмежуванні сум, які експедитор отримує від замовника?

Річ у тому, що договором ТЕ може бути передбачене надання експедитором цілого комплексу послуг з організації та забезпечення перевезення. Наприклад, крім чисто експедиторських послуг (організація перевезення вантажу) експедитором можуть бути також надані безпосередньо послуги перевезення і допоміжні послуги (навантаження, розвантаження, зберігання, складська обробка товарів тощо). А для цілей ПДВ кожна із цих послуг розглядається окремо, оскільки порядок оподаткування цих послуг – різний.

Якщо експедитор сам надає всі послуги

Згідно з пп. «б» п. 185.1 Податкового кодексу (далі – ПК), якщо місцем постачання послуг є митна територія України, то операція з постачання таких послуг обкладається ПДВ. При цьому місце постачання визначається за правилами ст. 186 ПК.

Так, місцем постачання транспортно-експедиторських послуг (далі – ТЕ-послуги) є місце реєстрації їх отримувача як суб’єкта господарювання (пп. «ж» п. 186.3 ПК). Тобто якщо замовник за договором:

  • резидент – місцем постачання ТЕ-послуг є Україна, відповідно ці послуги обкладаються ПДВ за ставкою 20 %;
  • нерезидент – місце постачання ТЕ-послуг знаходиться за межами України, і тоді об’єкт обкладення ПДВ не виникає.

Місцем постачання послуг перевезення є місце реєстрації постачальника таких послуг (п. 186.4 ПК). Оскільки в нашому випадку експедитор – резидент, місцем постачання послуг перевезення є Україна, тобто ці послуги обкладаються ПДВ за ставкою 20 %.

Місцем постачання допоміжних послуг (з навантаження-розвантаження, зберігання вантажів) є місце, де такі послуги фактично поставляються (пп. «а» пп. 186.2.1 ПК). У нашій консультації йдеться про внутрішні перевезення. Отже, місцем постачання таких послуг є Україна, вони обкладаються ПДВ за ставкою 20 % (незалежно від того, хто є замовником цих послуг – резидент чи нерезидент).

Оформлення експедитором ПН

Податкові зобов’язання в експедитора на суму перевезення і на суму наданих замовникові експедиторських послуг виникають за правилом першої події (п. 189.4, 187.1 ПК). Першою подією в операції може бути або отримання оплати від замовника послуг, або оформлення документів, що підтверджують факт здійснення перевезення для замовника.

На дату виникнення податкових зобов’язань експедитор виписує замовникові перевезення ПН, у якій окремими рядками відображає вартість експедиторських послуг і вартість послуг з перевезення (відповідь на запитання № 2 УПК № 610).

Якщо експедитор залучає третіх осіб

Для виконання договору експедитор може придбавати послуги у третіх осіб. Ці особи можуть бути як платниками, так і неплатниками ПДВ. Розглянемо, у чому різниця для цілей оформлення ПН та обліку.

Придбання послуг у платників ПДВ

Якщо експедитор придбаває послуги у платників ПДВ, то на дату першої події (оплати або оформлення документа, що підтверджує факт придбання послуги) у нього виникає право на податковий кредит (п. 184.9, 198.2 ПК). Звичайно, відобразити податковий кредит експедитор зможе тільки за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН.

При передачі послуг замовникові експедитор на дату першої події (отримання передоплати від замовника або складання акта щодо експедиторських послуг) нараховує податкові зобов’язання з ПДВ та оформляє ПН. База оподаткування визначається за загальним правилом: виходячи з договірної вартості послуг, але не нижче від ціни придбання послуг (п. 188.1 ПК).

Як експедиторові оформити ПН при перевиставленні вартості послуг замовникові та який код слід зазначити: код транспортно-експедиторських послуг (52.29 згідно з ДКПУ 016:2010) чи код послуг, що передаються (наприклад, перевезення – 49.41)?

Перш за все ще раз акцентуємо вашу увагу на тому, що вартість експедиторських послуг і вартість послуг з перевезення (інших допоміжних послуг) повинні відображатися в ПН окремими рядками.

Що стосується коду послуг, то будь-яких чітких, установлених законодавчо правил тут немає, а на практиці існують дві думки.

Думка 1. При передачі замовникові вартості послуг третіх осіб у ПН слід зазначати код ТЕ-послуг (52.29), оскільки сам експедитор ці послуги не надавав, він тільки отримує від замовника компенсацію їх вартості.

Завважимо, що такий висновок можна зробити і з деяких роз’яснень податківців, які стосуються інших випадків отримання платником ПДВ компенсації вартості послуг, наданих «чужими руками» (наприклад, див. ІПК ДФС від 16.05.17 р. № 195/ІПК/04-36-12-01-16 щодо компенсації витрат на електроенергію).

Думка 2. При передачі замовникові вартості послуг третіх осіб у ПН треба зазначати код цих послуг.

На користь цієї думки є вагомі аргументи. По-перше, як ми вже зазначали вище, до суми винагороди експедитора не включаються його витрати на оплату послуг (робіт) третіх осіб, залучених до виконання договору ТЕ. По-друге, ТЕ-послуги і послуги перевезення можуть обкладатися ПДВ за різними ставками (наприклад, у разі міжнародного перевезення застосовується ставка ПДВ 0 %).

І податкова в деяких своїх ІПК зазначає, що при виконанні визначених договором ТЕ-послуг у ПН окремими рядками відображаються вартість експедиторських послуг і вартість послуг з перевезення із зазначенням відповідного коду послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі – ДКПУ) (ІПК ДФС від 13.06.17 р. № 604/ІПК/10/26-15-12-01-18).

Правда, тут у платника ПДВ може виникнути запитання:

Як бути, якщо код послуг, що перевиставляються, відсутній серед видів діяльності, зазначених у ЄДРПОУ?

Податківці роз’яснюють (див., наприклад, ІПК ДФС від 25.05.17 р. № 368/6/99-99-15-03-02-15/ІПК): платник зазначає у ПН код таких послуг згідно з ДКПУ незалежно від того, унесений такий код до ЄДРПОУ чи ні.

Підіб’ємо підсумок. Платник ПДВ може вибрати будь-яку з двох думок, оскільки податкова підтримує обидва варіанти дій. А якщо є сумніви та побоювання з приводу наслідків свого вибору, тоді можна отримати індивідуальне податкове роз’яснення на свою адресу.

Придбання послуг у неплатників ПДВ

Якщо експедитор придбаває послуги у неплатників ПДВ, податковий кредит у нього не виникає.

Передача таких послуг замовникові здійснюється експедитором також без ПДВ (відповідь на запитання № 1 УПК № 610). Завважимо, що аналогічну думку податкової можна знайти й у свіжіших роз’ясненнях (наприклад, в ІПК ДФС від 26.04.19 р. № 1861/6/99-99-15-03-02-15/ІПК; ЗІР, категорія 101.21).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
17.03.2025
Об’єкт ОЗ частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Ворожі обстріли, яким зараз піддається територія України, часто призводить до ушкоджень основних засобів (далі – ОЗ) підприємств, зокрема нерухомості. При цьому якщо знищена тільки частина об’єкта ОЗ і він може продовжувати експлуатуватися без цієї частини або після її заміни на нову, то...
17.03.2025
Як вести облік об’єкта основних засобів призначеного для продажу?
Як випливає з п. 33 НП(С)БО 7, необоротний актив, який обліковується в складі основних засобів (далі – ОЗ), можна безпосередньо списати з балансу підприємства лише в разі його безплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом. Якщо ж підприємство планує продати об'єкт ОЗ, то с...
10.03.2025
Паливні картки на підприємстві
Паливні картки, як і талони на пально-мастильні матеріали (далі – ПММ), є доволі зручним способом оптового придбання ПММ із подальшим їх використанням у міру потреби. Розглянемо: якими документами регулюється використання паливних карток; які види паливних карток бувають та які особливості...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
01.05.2025
Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом?
 Розглянемо, як на практиці можна підписати електронний документ за допомогою КЕП без спеціальних програм, що дозволяють це зробити. Суб’єкти господарювання з кожним днем дедалі активніше використовують у своїй діяльності електронний документообіг. Зокрема, для обміну документами з контра...
Кращі матеріали