Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

РК при зміні ціни і кількості товару

12.12.2018

Приклади заповнення з інших причин корегування див. в публикації «РК із типами причин 101–104: правила складання»


З яким умовним кодом причини складається РК у разі зміни ціни і кількості товару? Які правила складання такого РК?


Зміна ціни і кількості одночасно (в один день)

Якщо за будь-якою товарною позицією ціна і кількість міняються одночасно, то коригування з умовними кодами 101 «Зміна ціни» і 102 «Зміна кількості» у цьому випадку не підходять. Єдиний варіант – оформити РК з умовним кодом 104 «Зміна номенклатури», у якому заповнюються два рядки:

  • перший рядок «мінусовий» – з його допомогою, по суті, методом «сторно» мінусується (виводиться в «0») рядок з ПН, за яким міняються кількість і ціна товару. У ньому у графі 7 зазначається стара кількість товару (зі знаком «–»), а у графі 8 – стара ціна (без мінуса);
  • другий рядок – «плюсовий», у ньому в графах 7 та 8 зазначається нова кількість товару і нова ціна відповідно (без мінуса).

Графи 9 та 10 залишаються порожніми!

Докладний порядок проведення коригування з умовним кодом 104 див. в публікації «РК при зміні номенклатури товару або послуги».

Наведемо приклад складання РК, у якому найменування товару і його код УКТЗЕД зазначені умовно.

Ситуація 7
Зміна ціни і кількості товару після передоплати
04.04.18 р. ТОВ «Марс» (постачальник) отримало передоплату від ПрП «Венера» (покупець) за 10 шт. українського товару 1 (код УКТЗЕД 1111) за ціною 6 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн), разом – 60 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 10 000 грн.). На дату передоплати була складена ПН, у якій товар 1 був зазначений у рядку 1 (ПН зареєстрована в ЄРПН 11.04.18 р.). 29.11.18 р. сторони підписали додаткову угоду до договору, згідно з якою вартість товару 1 збільшилася з 6 000 грн/шт. до 9 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 500 грн.), а отримувана кількість зменшилася з 10 шт. до 8 шт., разом до оплати 72 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 12 000 грн.). 04.12.18 р. постачальник відвантажив 8 шт. товару 1 покупцеві, а 10.12.18 р. покупець за нього доплатив 12 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 2 000 грн.).

Аналіз ситуації

Дата складання РК. У цьому випадку РК необхідно складати не на дату підписання додаткової угоди, а на дату відвантаження товару покупцеві (тобто на 04.12.18 р.). Адже саме на цю дату відбудеться фактичне збільшення суми компенсації за товар 1. На дату доплати (10.12.18 р.) уже нічого виписувати не потрібно.

Порядок складання РК. У нашому випадку зміна ціни і кількості товару 1 відбулися одночасно, тому оформляється РК з умовним кодом 104. При цьому в розділі Б буде два рядки: «мінусовий» – зі старою кількістю і ціною і один «плюсовий» – з новою кількістю і ціною. Завважимо, що оскільки ПН була зареєстрована до 01.12.18 р., графа 14 заповнюється тільки в «плюсовому» рядку РК.

У розділі А цього РК будуть зазначені: у рядку IV – «10 000,00»; у рядку II – «2 000,00»; у рядку I – «2 000,00».

Зміна ціни і кількості в різні дні

Якщо ціна і кількість товару змінилися не одночасно, кожна подія (перегляд ціни товару і його кількості) потребує складання окремого РК:

  • на зміну кількості – з умовним кодом 102;
  • на зміну ціни – з умовним кодом 101 або 104 (залежно від ситуації).

Ситуація 8
Зміна ціни і кількості товару після постачання

11.10.18 р. ТОВ «Марс» (постачальник) відвантажило ПрП «Венера» (покупець) 10 шт. українського товару 1 (код УКТЗЕД 1111) за ціною 6 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн), разом 60 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 10 000 грн.). На дату відвантаження (перша подія) була складена ПН, у якій товар 1 був зазначений у рядку 1 (ПН була зареєстрована в ЄРПН 25.10.18 р.). 29.11.18 р. сторони підписали додаткову угоду до договору, згідно з якою вартість товару 1 збільшилася з 6 000 грн/шт. до 9 000 грн/шт. (у т. ч. ПДВ – 1 500 грн.), а отримувана кількість зменшилася з 10 шт. до 8 шт. 04.12.18 р. покупець повернув 2 шт. товару 1 постачальнику, а 10.12.18 р. покупець заплатив за 8 шт. товару 1.

Аналіз ситуації

Дата і порядок складання РК. У цьому випадку підписання додаткової угоди не є подією для цілей складання РК, тому 29.11.18 р. нічого складати не потрібно. 04.12.18 р. покупець повернув частину товару, тому потрібно оформити РК (сума компенсації фактично змінилася). Але на цю дату є підстави зменшити кількість товару з 10 шт. до 8 шт., але немає підстав коригувати ціну решти 8 шт. товару (у ЗІР, категорія 101.15, міститься роз'яснення, що ціна коригується тільки за фактом руху коштів). Тому на 04.12.18 р. буде виписаний РК на зміну кількості товару з умовним кодом 102, у розділі Б якого:

  • у «мінусовому» рядку у графі 7 буде зазначено «–10», а у графі 8 – «5 000»;
  • у «плюсовому» рядку у графі 7 буде зазначено «8», а у графі 8 – «5 000».

10.12.18 р. вже буде підстава коригувати ціну 8 шт. товару 1, оскільки покупець за них заплатив і відбулося фактичне збільшення суми компенсації. Тому на цю дату буде заповнений РК на зміну ціни товару 1 з умовним кодом 101, у розділі Б якого:

  • у «мінусовому» рядку у графі 9 буде зазначено «–5 000», а у графі 10 – «8»;
  • у «плюсовому» рядку у графі 9 буде зазначено «7 500», а у графі 10 – «8».
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
18.06.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за квітень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду у податкових спорах за квітень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень. Ця інформація допоможе платникам податків уникнути повторення чужих помилок, а отже, заощадити час та кошти. Розуміти – значить визнати: ми бачимо не все, а істина зав...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
04.08.2025
Об’єднання підприємств: процедурні нюанси
Розглянемо з правової точки зору особливості процедури об’єднання різних підприємств шляхом приєднання чи злиття. У господарській практиці для того щоб розширити виробництво, збільшити капітал, поліпшити продуктивність, уникнути збитків, протидіяти конкурентам, компанії нерідко приймають рішен...
28.07.2025
Виплати блогерам за рекламу: нюанси оподаткування
Співпрацюєте з блогерами? Тож майте на увазі, що в кожного формату оплати – свої податкові нюанси. Із статті ви дізнаєтеся про порядок оподаткування бартеру, виплат підприємцю та фізособі за рекламу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризикі...
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
Кращі матеріали