Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Продаж основних засобів після переоцінки: як нарахувати ПДВ

Акценти цієї статті: при продажу об'єкта основних засобів (далі – ОЗ), раніше уціненого (шляхом переоцінки) до справедливої вартості, підприємству не потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ на різницю між залишковою вартістю об'єкта і ціною його реалізації.

Приймаємо рішення про переоцінку

При продажу об'єкта ОЗ за ціною, нижчою за його залишкову вартість, підприємству доведеться донарахувати податкові зобов'язання з ПДВ, виходячи з різниці між цими двома сумами.

Як визначити базу обкладення ПДВ, якщо підприємство раніше переоцінило об'єкт ОЗ відповідно до п. 16 П(С)БО 7 «Основні засоби»? У цьому випадку об'єкт уцінюється до справедливої вартості. Як правило, справедлива вартість дорівнюватиме чистій вартості реалізації. Отже, перевищення залишкової вартості над ціною реалізації не буде, а значить, не буде й донарахування ПДВ.

Нагадаємо заразом, що:

  • переоцінка ОЗ – це не обов'язок, а право підприємства. Тому можливість переоцінки, її періодичність і критерій істотності (на скільки балансова вартість повинна відрізнятися від справедливої на дату балансу, щоб знадобилася переоцінка) слід закріпити в обліковій політиці;
  • при переоцінці одного об'єкта на ту саму дату потрібно виконати переоцінку всіх об'єктів групи, до якої належить цей об'єкт;
  • у підприємства з'являться витрати на оплату послуг професійного оцінювача.

Відображаємо в обліку. Наведемо приклад відображення в обліку уцінки об'єктів, що готуються до продажу.

Приклад

Підприємство станом на 30.06.15 р. виконало переоцінку групи об'єктів ОЗ. У липні 2015 року прийнято рішення продати два об'єкти із цієї групи. Укладено договори з покупцями, об'єкти реалізовано. Договірна ціна одного об'єкта – нижча за його залишкову вартість.

Інформація про об'єкт № 1:

1. До переоцінки: первісна вартість – 80 000 грн.; знос – 45 000 грн.; залишкова вартість – 35 000 грн.; справедлива вартість – 20 000 грн.; індекс переоцінки – 0,57 (20 000 грн. : 35 000 грн.).

2. Після переоцінки: первісна вартість – 45 600 грн. (80 000 грн. х 0,57); знос – 25 650 грн. (45 000 грн. х 0,57); залишкова вартість – 19 950 грн.

3. Сума уцінки:

  • залишкової вартості – 15 050 грн. (35 000 грн. – 19 950 грн.);
  • зносу – 19 350 грн. (45 000 грн. – – 5 650 грн.).

4. Залишкова вартість об'єкта за даними податкового обліку (при розрахунку податку на прибуток) – 33 000 грн.

5. Ціна продажу об'єкта – 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.).

Інформація про об'єкт № 2:

1. До переоцінки: первісна вартість – 38 000 грн.; знос – 25 000 грн.; залишкова вартість – 13 000 грн.; справедлива вартість – 19 000 грн.; індекс переоцінки – 1,46 (19 000 грн. : 13 000 грн.).

2. Після переоцінки: первісна вартість – 55 480 грн. (38 000 грн. х 1,46); знос – 36 500 грн. (25 000 грн. х 1,46); залишкова вартість – 18 980 грн.

3. Сума дооцінки:

  • первісної вартості – 17 480 грн. (55 480 грн. – – 38 000 грн.);
  • зносу – 11 500 грн. (36 500 грн. – – 25 000 грн.).

4. Залишкова вартість об'єкта за даними податкового обліку (при розрахунку податку на прибуток) – 19 000 грн.

5. Ціна продажу об'єкта – 22 800 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 800 грн.).

Амортизація об'єктів нараховується прямолінійним методом. Річний дохід підприємства за 2014 рік перевищує 20 млн грн., тому при розрахунку податку на прибуток підприємство коригує фінрезультат, отриманий у бухгалтерському обліку.

Облік операцій покажемо в таблиці.

(грн.)


п/п

 

Зміст операції

 

Первинні
документи

 

Бухгалтерський
облік

 

Коригування фінрезультату

 

Дт

Кт

 

Сума

(+)

 

(–)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

Операції з об'єктом № 1

1

 

Зменшено первісну вартість об'єкта на суму уцінки його зносу

 

Звіт оцінювача,
регістри бухобліку

 

131

 

10

 

19 350

 

 

 

2

 

Зменшено первісну вартість об'єкта на суму уцінки його залишкової вартості

 

975

 

10

 

15 050

 

15 050

 

 

3

 

Переведено об'єкт ОЗ до складу необоротних активів, призначених для продажу

 

Акт типової
форми № ОЗ-1*

 

131

 

10

 

25 650

 

 

 

286

 

10

 

19 950

 

 

 

4

 

Отримано передоплату від покупця

 

Банківська виписка

 

311

 

377

 

24 000

 

 

 

5

 

Відображено податкові зобов'язання
з ПДВ

 

Податкова
накладна

 

643

 

641/
ПДВ

 

4 000

 

 

 

6

 

Реалізовано об'єкт

 

Акт приймання-передачі

 

377

 

712

 

24 000

 

 

 

7

 

Закрито суму ПДВ, нараховану при отриманні передоплати

 

Регістри
бухобліку

 

712

 

643

 

4 000

 

 

 

8

 

Списано вартість проданого об'єкта

 

943

 

286

 

19 950

 

19 950

 

33 000

 

Операції з об'єктом № 2

9

 

Збільшено первісну вартість об'єкта на суму дооцінки

 

Звіт оцінювача,
регістри
бухобліку

 

10

 

411

 

17 480

 

 

 

10

 

Збільшено знос об'єкта на суму дооцінки

 

411

 

131

 

11 500

 

 

 

11

 

Переведено об'єкт ОЗ до складу необоротних активів, призначених для продажу

 

Типова форма
ОЗ-1

 

131

 

10

 

36 500

 

 

 

286

 

10

 

18 980

 

 

 

12

 

Списано дооцінку об'єкта ОЗ, переведеного до складу необоротних активів, призначених для продажу

 

411

 

441

 

5 980

 

 

 

13

 

Реалізовано об'єкт

 

Акт приймання-передачі

 

377

 

712

 

22 800

 

 

 

14

 

Нараховано податкові зобов'язання
з ПДВ

 

Податкова
накладна

 

712

 

641/
ПДВ

 

3 800

 

 

 

15

 

Отримано оплату від покупця

 

Банківська виписка

 

311

 

377

 

22 800

 

 

 

16

 

Списано вартість проданого об’єкта

 

Регістри бухобліку

 

943

 

286

 

18 980

 

18 980

 

19 000

 

* Затверджено наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

Якщо підприємство уцінило об'єкт ОЗ до справедливої вартості, що дорівнює ціні його реалізації, то при продажу цього об'єкта не потрібно додатково нараховувати зобов'язання з ПДВ. Проте слід пам'ятати, що переоцінювати необхідно всю групу ОЗ, до якої відноситься такий об'єкт. А це потягне за собою додаткові витрати на оплату послуг оцінювача.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
17.03.2025
Об’єкт ОЗ частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Ворожі обстріли, яким зараз піддається територія України, часто призводить до ушкоджень основних засобів (далі – ОЗ) підприємств, зокрема нерухомості. При цьому якщо знищена тільки частина об’єкта ОЗ і він може продовжувати експлуатуватися без цієї частини або після її заміни на нову, то...
17.03.2025
Як вести облік об’єкта основних засобів призначеного для продажу?
Як випливає з п. 33 НП(С)БО 7, необоротний актив, який обліковується в складі основних засобів (далі – ОЗ), можна безпосередньо списати з балансу підприємства лише в разі його безплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом. Якщо ж підприємство планує продати об'єкт ОЗ, то с...
10.03.2025
Паливні картки на підприємстві
Паливні картки, як і талони на пально-мастильні матеріали (далі – ПММ), є доволі зручним способом оптового придбання ПММ із подальшим їх використанням у міру потреби. Розглянемо: якими документами регулюється використання паливних карток; які види паливних карток бувають та які особливості...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
20.05.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за березень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду в податкових спорах за березень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень, знання про які може допомогти платникам податків уникнути повторення чужих помилок та заощадити. Досвід – це ім'я, яке кожен дає своїм помилкам Оскар Уайльд (1854&nda...
19.05.2025
Як стягнути кошти з ДПС за рішенням адмінсуду: поради юриста
У статті розглянуто питання, куди та з якими документами слід звертатися підприємству для виконання рішення адміністративного суду про стягнення коштів з органу ДПС. Чимало наших читачів стикаються з ситуацію, коли доводиться оскаржувати податкове повідомлення-рішення в адміністративному суді. Припу...
16.05.2025
Пеня у господарському договорі: правила, нововведення, практичні ситуації
У статті розглянуто, які правила застосовуються в разі стягнення пені з боржника, який порушив умови господарського договору, наведено практичні ситуації, у тому числі з прикладом розрахунку пені, та надано рекомендації щодо включення у договір умов, які стосуються пені. Укладаючи господарський дого...
Кращі матеріали