Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Надаємо та отримуємо послуги: облікові аспекти

Із цієї статті ви дізнаєтеся: про порядок документального оформлення операцій за договором підряду з вирощування сільгосппродукції та їх відображення в бухгалтерському обліку замовника та підрядника.


Передача ТМЦ

Документальне оформлення

Як відомо, для виконання робіт із вирощування сільгосппродукції може використовуватися сировина як підрядника (виконавця), так і замовника (ст. 839, 840 Цивільного кодексу).

Матеріали (насіння, добрива, пальне тощо) передаються замовником на підставі Акта приймання-передачі матеріалів. Він складається в довільній формі, але має містити всі обов’язкові для первинного документа реквізити:

  • назву документа, дату і місце складання, номер;
  • найменування, одиницю виміру, кількість і вартість переданої сировини (без ПДВ);
  • посади і підписи осіб, відповідальних за здійснення операції та правильність її оформлення, тощо.

Наша порада. В акті доцільно дати посилання на пункт договору, відповідно до якого здійснюється ця передача, а також зазначити, що матеріали є власністю замовника.

Зі свого боку підрядник (виконавець) після закінчення робіт повинен надати Звіт про використання матеріалів (довільної форми). Під час його складання слід дотримуватися строків звітування, зазначених у договорі. Звіт складається на підставі:

  • Акта витрати насіння і садивного матеріалу (сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-4);
  • Акта про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин (сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-3) – у разі застосування добрив та інших матеріальних ресурсів (фунгіцидів, гербіцидів тощо).

Обидві форми затверджено наказом Мінагрополітики від 21.12.07 р. № 929 (далі – Наказ № 929).

За наявності залишків їх слід повернути, вказавши на це у Звіті.

Бухоблік

Замовник не списує з балансу матеріали, передані підряднику, оскільки протягом усього процесу виробництва право власності на них належить саме йому. На підставі звіту виконавця (див. вище) замовник списує їх на виробництво вирощуваної сільгосппродукції – у дебет відповідного субрахунка до рахунка 23 «Виробництво».

Підрядник відображає вартість отриманих від замовника матеріалів на позабалансовому субрахунку 022 «Матеріали, прийняті для переробки». Після використання матеріалів у виробництві їхня вартість відображається за кредитом цього субрахунка.

Вирощування сільгосппродукції

Бухоблік

Підрядник відображає витрати, понесені ним для вирощування продукції на земельних ділянках, що належать замовнику, як витрати на виконання робіт. Тому йому потрібно відкрити окремий субрахунок до рахунка 23 (наприклад, 239 «Послуги з вирощування сільгосппродукції згідно з договором підряду № 1») і накопичувати там ці витрати. Вони обліковуватимуться як незавершене виробництво до моменту підписання акта приймання-передачі виконаних робіт.

Здійснення робіт підрядником в обліку замовника не відображається доти, доки не буде підписаний акт приймання-передачі, крім випадків витрачання виконавцем сировини замовника і подання останньому відповідного звіту.

Передача результатів роботи замовнику

Облік у підрядника

Як відомо, обов’язковою умовою договору підряду є передача замовнику результатів роботи. Отже, після виконання всіх робіт, передбачених договором, підрядник має скласти акт приймання-передачі виконаних робіт (у довільній формі). На дату його підписання підрядник визнає дохід у сумі вартості робіт, зазначеній в акті, та відображає його за кредитом субрахунка 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг». Собівартість виконаних робіт слід віднести у дебет субрахунка 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг».

Облік у замовника

Для замовника вартість робіт підрядника із вирощування сільгосппродукції за договором підряду є витратами на вирощування, які відносяться на окремий субрахунок до рахунка 23 на підставі акта виконаних робіт.

Замовник на підставі акта приймання-передачі оприбутковує вирощену сільгосппродукцію на відповідний субрахунок до рахунка 27 «Продукція сільськогосподарського виробництва», адже це його власність.

Залежно від того, як це передбачено обліковою політикою підприємства, замовник оприбутковує сільгосппродукцію (п. 12 П(С)БО 30 «Біологічні активи»):

  • або за справедливою вартістю, зменшеною на очікувані витрати в місці продажу;
  • або за виробничою собівартістю відповідно до П(С)БО 16 «Витрати».

У даному випадку виробнича собівартість складається із вартості робіт із вирощування, виконаних підрядником, та вартості сировини, переданої підряднику (якщо така сировина передавалася).

Приклад

ФГ «Максим» (замовник) і ТОВ «Лан» (підрядник) уклали договір підряду на вирощування насіння соняшнику на земельних ділянках, що належать замовнику, загальною площею 20 га.

За умовами договору замовник передає підряднику для виконання робіт із вирощування пальне на суму 50 000 грн, насіння на 30 000 грн, добрива на 10 000 грн. Усі інші витрати здійснює підрядник із застосуванням власних трудових та матеріальних ресурсів, а платою за виконані роботи є вирощена продукція з розрахунку, що замовник отримує 5 ц із 1 га (тобто 100 ц), а решта продукції має бути передана у власність підряднику.

Усього вирощено і зібрано 500 ц насіння соняшнику, з яких 400 ц передаються підряднику (500 ц – 100 ц). Звичайна ціна 1 ц насіння соняшнику – 780 грн (крім того ПДВ – 156 грн).

Замовник згідно з обліковою політикою оприбутковує отриману сільгосппродукцію за виробничою собівартістю.

В обліку ці операції відображаються так:

(грн)

№ п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

у замовника

у підрядника

Сума

Дт

Кт

Дт

Кт

1

2

3

4

5

6

7

8

Передача ТМЦ підряднику

1

Передано виконавцю:

– пальне

Акт приймання-
передачі матеріалів
(довільної форми)


203*


203


022



50 000

– насіння

208

208

022

30 000

– добрива

208

208

022

10 000

* Передані підряднику матеріали доцільно перевести на окремий субрахунок (для здійснення внутрішньогосподарського контролю).

Вирощування сільгосппродукції

2

Здійснено витрати на садіння, вирощування та збирання насіння соняшнику

Звіт підрядника, акт форми № ВЗСГ-4,
акт форми № ВЗСГ-3,
облікові та подорожні листи, табель обліку використання робочого часу*,
відомості нарахування зарплати,
наряди на відрядну роботу тощо

239

20, 22, 661, 651, 91 тощо

120 000

3

Списано матеріали, передані замовником

231

203, 208

022

90 000

* Типова форма № П-5, затверджена наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489 (далі – Наказ № 489).

Передача результатів роботи замовнику

4

Підписано акт із вирощування насіння соняшнику (за звичайною ціною насіння соняшнику з урахуванням ПДВ, що є оплатою наданих послуг) (936 х 400 ц)

Акт приймання-передачі
виконаних робіт
(див. зразок 1)

231

631

361

703

374 400/ підрядник,
312 000/
замовник

5

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ/відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова
накладна

641

631

703

641

62 400

6

Відображено собівартість виконаних робіт

Бухгалтерська довідка,
калькуляція
(див. зразок 2)

903

239

120 000

7

Оприбутковано замовником насіння соняшнику за фактичною собівартістю (312 000 + 90 000)

Акт
приймання-передачі

27

231

402 000

Розрахунки сільгосппродукцією із підрядником

8

Передано насіння соняшнику підряднику як розрахунок за виконані роботи у кількості 400 ц за звичайною ціною

Накладна
(внутрігосподарського
призначення)

361

701

28*

631

312 000/
підрядник,

374 400/
замовник

9

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ/відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова
накладна

701

641

641

631

62 400

10

Списано собівартість насіння соняшнику (400 ц х 804)**

Бухгалтерська
довідка

901

27

321 600

11

Відображено залік заборгованостей

631

361

631

361

374 400

* Отримане насіння соняшнику призначено для продажу, тому оприбутковується на рахунок 28 «Товари».
** Собівартість насіння соняшнику становила 804 грн/ц (402 000 грн : 500 ц).

Розрахунок калькуляції витрат за нашим прикладом див. у зразку 2.

ЗРАЗОК 1

Акт приймання-передачі виконаних робіт
від 21.09.2022 № 2/2020

с. Першотравневе Дніпропетровської області

Ми, що підписалися нижче, ФГ «Максим» (код ЄДРПОУ 22222222) в особі голови Петренка Олега Олександровича, який діє на підставі статуту (далі – Замовник), з однієї сторони, і ТОВ «Лан» (код ЄДРПОУ 11111111) в особі заступника директора Іваненка Петра Олександровича, який діє на підставі статуту (далі – Виконавець), з іншої сторони, склали цей акт (далі – Акт) про таке:

1. Актом сторони підтверджують, що передбачений п. 1.2 договору від 08.04.2022 № 2 комплекс робіт (послуг) із вирощування насіння соняшнику на землі Замовника площею 20 га здійснений Виконавцем у період з 9 квітня по 21 вересня (включно) у повному обсязі на загальну суму 374 400 грн:

(грн)

№ п/п

Найменування послуги

Вартість
на 1 га

Площа, га

Усього

1

2

3

4

5

1

Комплекс робіт: передпосівний обробіток, сівба, оброблення та обприскування, збирання врожаю обсягом 500 ц

15 600

20

312 000

ПДВ

62 400

Разом із ПДВ

374 400

2. Акт складено у двох оригінальних примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному для Замовника і Виконавця, та є підставою для проведення розрахунків, строки яких визначено в п. 2.5 договору від 08.04.2022 № 2.

3. Сторони не мають претензій одна до одної.

Від виконавця:
Заступник директора ТОВ «Лан»
(підпис)       П. О. Іваненко  

Від замовника:
Голова ФГ «Максим»
    (підпис)       О. О. Петренко

<...>

ЗРАЗОК 2

(грн)

п/п

Найменування
статей калькуляції (витрат)

Загальна сума витрат на виконання комплексної послуги з
вирощування «____», грн (код КВЕД ____)

Передпосівний
обробіток поля

Сівба

Оброблення
та обприскування

Послуга
зі збирання

1

2

3

4

5

6

1

Основна і додаткова зарплата працівників, безпосередньо зайнятих наданням послуги

19 000

4 000

22 000

34 000

2

Нарахування на зарплату (ЄСВ)

4 180

880

4 840

7 480

3

Амортизація техніки

3 600

3 500

5 500

6 200

4

Загальновиробничі витрати

800

200

1 460

300

5

Інші витрати (вартість МШП, виданих працівникам для надання послуги)

х

860

1 200

х

Разом

27 580

9 440

35 000

47 980

Разом собівартість наданих послуг – 120 000 грн.

Вартість послуг на 1 га – 6 000 грн (120 000 грн : 20 га).

<...>

Зразок 1,2.doc
Завантажити
Приклад бухобліку.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
25.08.2025
Комп'ютерна програма як нематеріальний актив
У статті розглянуто, за яких умов комп’ютерну програму слід визнати нематеріальним активом та як вести бухгалтерський та податковий облік комп’ютерної програми, яка є нематеріальним активом. Без комп’ютерних програм важко уявити роботу будь-якого підприємства. Антивіруси, бухобліко...
18.08.2025
Що потрібно знати бухгалтерові про комп'ютерну програму
У статті розглянуто, що таке комп’ютерна програма та які можуть бути варіанти відображення комп'ютерних програм у бухобліку в залежності від умов їх придбання. Поговоримо про комп’ютерну програму під бухобліковим кутом зору. З’ясуємо: чим є комп’ютерна програма із погляд...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Офіс у квартирі директора: чи потрібно оформлювати договір оренди або позички?
У статті розповімо, чи необхідно укладати договір оренди або позички, якщо підприємство зареєструвало своє місцезнаходження за домашньою адресою одного із засновників. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Іноді з тих чи інших причин засновники (учасники, члени) юридичної особи ухвалюють ріше...
15.09.2025
Як організувати бізнес на дому
Чи можна вести бізнес вдома? У статті розберемося, які види діяльності дозволено провадити за місцем проживання суб’єкта господарювання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Сьогодні в багатьох підприємців місцем провадження діяльності є місце їхньої реєстрації. Також офіс юрособи може р...
12.09.2025
Борг померлої фізособи: коли можна списати та які податкові наслідки
У статті відповімо на запитання, чи потрібно списувати борг померлої фізособи, чи нараховується ПДФО та військовий збір у такому разі та яка судова практика з цього питання. Ситуація із практики. Підприємство надало поворотну фінансову допомогу фізособі. Заборгованість за нею – 200 тис грн. Од...
Кращі матеріали