Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація основних засобів через форс-мажор

Зрозуміло, ніхто не застрахований від пожежі, повені, урагану і т. д. Усі ці надзвичайні ситуації (далі – НС) спричиняють значні матеріальні втрати від руйнування, знищення і псування майна підприємств. У консультації розглянемо, як відображаються в обліку операції зі списання об'єктів основних засобів (далі – ОЗ) у результаті форс-мажорних обставин, а також у випадку крадіжки ОЗ.

До надзвичайних відносяться ситуації, що спричиняють порушення нормальних умов життєдіяльності населення або неможливість здійснення господарської діяльності та нанесення матеріального збитку на території, де вони виникають (п. 24 ч. 1 ст. 2 КГЗ).

Якщо в результаті стихійного лиха пошкоджено та/або знищено майно підприємства, у тому числі необоротні активи, необхідно підтвердити факт НС і визначити розмір завданого стихією збитку.

Для документального підтвердження дії НС потрібно:

1. За наказом (розпорядженням) керівника підприємства створити комісію для встановлення наслідків НС. До її складу повинні ввійти провідні спеціалісти підприємства, інженери з охорони праці (при наявності), представники відповідних органів для розслідування події, що відбулася, установлення його причин і наслідків.

Так, якщо причиною НС була пожежа, у комісію слід включити представника територіального органу Державної служби з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС) (п. 7 Порядку № 2030). Якщо постраждале внаслідок НС майно було застраховане, тоді для участі в роботі комісії треба залучити представника страхової компанії.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
18.12.2025
Мікропідприємство стало малим: як змінити облікову політику
У разі переходу мікропідприємства в мале виникає питання про зміну облікової політики щодо резервів та забезпечень, оцінки необоротних активів тощо. У статті розповімо, що підприємство має взяти до уваги, змінюючи групу за розміром. З 01.01.2018 з метою бухобліку та складання фінзвітності запровад...
17.12.2025
Резерви та забезпечення: види та відображення в обліковій політиці
У статті розповімо, які види резервів і забезпечень існують, хто повинен їх створювати та як їх відобразити в обліковій політиці. Принципи формування в бухгалтерському обліку забезпечень викладено в НП(С)БО 11, а резервів, зокрема основного з них – резерву сумнівних боргів, – у НП(С)БО 1...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
26.12.2025
Охоронна діяльність для єдинників з 01.01.2026 – під забороною
Хочете дізнатися, що саме зміниться з 01.01.2026 для платників єдиного податку, які зараз займаються охоронною діяльністю? Читайте про це у статті. На електронну пошту редакції надійшов лист такого змісту: «У нашого підприємства – платника єдиного податку одним з видів діяльності в ЄДР з...
24.12.2025
Заборгованість перед контрагентами з Білорусі: як обчислювати строки позовної давності?
Дізнайтеся, як обчислити строк давності заборгованості, що виникла до 2022 року, якщо ваш контрагент знаходиться у Білорусі. Ситуація. Наше підприємство має заборгованість, що виникла до 2022 року, перед підприємством, яке знаходиться в Білорусі. Ця заборгованість не буде погашена, тому зараз хочемо...
24.12.2025
Позовна давність у договірних відносинах: як обчислювати з огляду на карантинне та воєнне призупинення?
У статті розглянуто, на який період було зупинено перебіг строків позовної давності, установлених Цивільним кодексом України, з якого моменту його поновлено у зв’язку з прийняттям відповідного закону, а також на прикладах показано, як розрахувати строк позовної давності з огляду на призупиненн...
Кращі матеріали