Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Хто зобов’язаний зберігати КЕП на токенах

Нагадаємо, що 7 листопада 2018 року набув чинності Закон від 05.10.17 р. № 2155-VIII (далі – Закон № 2155), яким було введене поняття «кваліфікований електронний підпис» (далі – КЕП).

КЕП – це вдосконалений (більш захищений) електронний підпис, який створюється з використанням засобу КЕП і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (ст. 1 Закону № 2155).

До набуття чинності Закону № 2155 застосовувався електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП). Але видані до 07.11.18 р. ЕЦП відразу не скасували. Вони продовжували діяти протягом перехідного періоду, передбаченого ч. 5 розд. VII Закону № 2155. Тобто ще протягом 2 років із дня набуття чинності цього Закону. Таким чином, строк застосування всіх ЕЦП минув 7 листопада 2020 року.

Увага! Починаючи з 07.11.20 р. ЕЦП уже не діють!

Запитання перше: що тепер робити?

Платники, які отримали електронний підпис до 07.11.18 р., повинні замінити його на КЕП.

Зауважимо, що електронний підпис діє, як правило, не більше 2 років, а ті платники, які змінювали (або отримували) електронні ключі після 07.11.18 р., уже отримали КЕП.

Запитання друге (головне): де зберігати КЕП?

За своєю суттю КЕП – це електронний файл, для зберігання якого потрібен носій. Таким носієм є засіб кваліфікованого електронного підпису або печатки (ст. 1 Закону № 2155).

Засіб кваліфікованого електронного підпису або печатки – це апаратно-програмний або апаратний пристрій або програмне забезпечення, що реалізує криптографічні алгоритми генерації ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису або печатки, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки, який відповідає вимогам Закону № 2155.

Згідно з роз’ясненням податкової, засобом кваліфікованого електронного підпису або печатки є:

  • звичайний пристрій, на якому створюється та зберігається КЕП (будь-який флеш-накопичувач, жорсткий диск комп’ютера і т. п.). У п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону № 2155 такий пристрій називається простим засобом КЕП;
  • пристрій із вбудованими апаратно-програмними засобами, що забезпечують захист записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, копіювання або ознайомлення з параметрами особистого ключа. Даний пристрій є захищеним носієм особистих ключів і відповідає умовам п. 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 19.09.18 р. № 749. Прикладом такого носія є токен.

Токен – це компактний пристрій у вигляді USB-носія із захищеною пам’яттю, ваш електронний ключ до інформації.

Як бачите, може бути два місця для зберігання КЕП:

1) жорсткий диск або флешка (звичні для більшості бухгалтерів);

2) токен.

Запитання третє: чи обов’язково використовувати токен для зберігання КЕП?

Як роз’яснює податкова, порядок зберігання КЕП залежить від виду діяльності суб’єкта господарювання. Так, зберігати КЕП на токенах зобов’язані (ч. 2 ст. 17 Закону № 2155):

  • представники органів державної влади;
  • представники органів місцевого самоврядування;
  • працівники державних установ, підприємств, організацій;
  • нотаріуси;
  • держреєстратори та суб’єкти, які виконують їхні обов’язки.

Тобто всі інші суб’єкти господарювання можуть зберігати КЕП на простих засобах КЕП (жорстких дисках, флешках) або ж використовувати токени за своїм бажанням.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
01.05.2025
Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом?
 Розглянемо, як на практиці можна підписати електронний документ за допомогою КЕП без спеціальних програм, що дозволяють це зробити. Суб’єкти господарювання з кожним днем дедалі активніше використовують у своїй діяльності електронний документообіг. Зокрема, для обміну документами з контра...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
01.07.2025
Формування резервів і забезпечень: для кого – обов'язок, а для кого – право?
Із статті ви дізнаєтеся, хто може не створювати резерви та забезпечення та що для цього потрібно зробити. Формування в бухгалтерському обліку резервів і забезпечень – не просте завдання. Хто зобов'язаний їх створювати? Кому дозволено не вдаватися до цієї процедури і тим самим спростити облік? ...
26.06.2025
Резерв на оплату відпусток: чи є різниці з податку на прибуток?
Зі статті ви дізнаєтесь, чи є різниці з податку на прибуток за резервом на оплату відпусток і кого стосується перехідна різниця за резервом, сформованим на 01.01.2015. Платники податку на прибуток, які застосовують різниці (так звані високодохідники), безперечно, чули про різниці за резервами та заб...
23.06.2025
Упущена вигода: стягуємо з контрагента у претензійному порядку
У статті розглянуто, що таке упущена вигода, як можна стягнути її суму в претензійному порядку, а також наведено зразок претензії. Ведення господарської діяльності пов’язано з певними ризиками, і не завжди суб’єкт господарювання отримує прибуток, на який розраховував. У деяких випадках п...
Кращі матеріали