Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Хто зобов’язаний зберігати КЕП на токенах

Нагадаємо, що 7 листопада 2018 року набув чинності Закон від 05.10.17 р. № 2155-VIII (далі – Закон № 2155), яким було введене поняття «кваліфікований електронний підпис» (далі – КЕП).

КЕП – це вдосконалений (більш захищений) електронний підпис, який створюється з використанням засобу КЕП і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (ст. 1 Закону № 2155).

До набуття чинності Закону № 2155 застосовувався електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП). Але видані до 07.11.18 р. ЕЦП відразу не скасували. Вони продовжували діяти протягом перехідного періоду, передбаченого ч. 5 розд. VII Закону № 2155. Тобто ще протягом 2 років із дня набуття чинності цього Закону. Таким чином, строк застосування всіх ЕЦП минув 7 листопада 2020 року.

Увага! Починаючи з 07.11.20 р. ЕЦП уже не діють!

Запитання перше: що тепер робити?

Платники, які отримали електронний підпис до 07.11.18 р., повинні замінити його на КЕП.

Зауважимо, що електронний підпис діє, як правило, не більше 2 років, а ті платники, які змінювали (або отримували) електронні ключі після 07.11.18 р., уже отримали КЕП.

Запитання друге (головне): де зберігати КЕП?

За своєю суттю КЕП – це електронний файл, для зберігання якого потрібен носій. Таким носієм є засіб кваліфікованого електронного підпису або печатки (ст. 1 Закону № 2155).

Засіб кваліфікованого електронного підпису або печатки – це апаратно-програмний або апаратний пристрій або програмне забезпечення, що реалізує криптографічні алгоритми генерації ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису або печатки, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки, який відповідає вимогам Закону № 2155.

Згідно з роз’ясненням податкової, засобом кваліфікованого електронного підпису або печатки є:

  • звичайний пристрій, на якому створюється та зберігається КЕП (будь-який флеш-накопичувач, жорсткий диск комп’ютера і т. п.). У п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону № 2155 такий пристрій називається простим засобом КЕП;
  • пристрій із вбудованими апаратно-програмними засобами, що забезпечують захист записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, копіювання або ознайомлення з параметрами особистого ключа. Даний пристрій є захищеним носієм особистих ключів і відповідає умовам п. 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 19.09.18 р. № 749. Прикладом такого носія є токен.

Токен – це компактний пристрій у вигляді USB-носія із захищеною пам’яттю, ваш електронний ключ до інформації.

Як бачите, може бути два місця для зберігання КЕП:

1) жорсткий диск або флешка (звичні для більшості бухгалтерів);

2) токен.

Запитання третє: чи обов’язково використовувати токен для зберігання КЕП?

Як роз’яснює податкова, порядок зберігання КЕП залежить від виду діяльності суб’єкта господарювання. Так, зберігати КЕП на токенах зобов’язані (ч. 2 ст. 17 Закону № 2155):

  • представники органів державної влади;
  • представники органів місцевого самоврядування;
  • працівники державних установ, підприємств, організацій;
  • нотаріуси;
  • держреєстратори та суб’єкти, які виконують їхні обов’язки.

Тобто всі інші суб’єкти господарювання можуть зберігати КЕП на простих засобах КЕП (жорстких дисках, флешках) або ж використовувати токени за своїм бажанням.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
28.08.2025
Особливості заповнення електронної ТТН
У статті розповімо, як працює система е-ТТН, що потрібно для роботи з е-ТТН і чи можна сьогодні складати паперові ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для сільгосппідприємств З 20.03.2025 набув чин...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
13.11.2025
Фінансовий лізинг: хто, коли та як подає форму № 20-ОПП?
Ви укладаєте договір фінансового лізингу і не знаєте, чи потрібно в такому разі подавати форму № 20-ОПП? На це запитання відповідає юрист. Під час укладання договору фінансового лізингу у суб’єктів господарювання виникають запитання, чи потрібно подавати форму № 20-ОПП, кому саме, а також як з...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
11.11.2025
Анулювання ПДВ-реєстрації у разі ліквідації юрособи
У статті розповімо, коли платнику ПДВ, який ухвалив рішення про ліквідацію, анулювати ПДВ-реєстрацію, як нарахувати податок на умовне постачання та оформити ПН/РК, за який період подати «прощальну» декларацію, як виправити помилки та провести остаточні розрахунки з бюджетом. У статті роз...
Кращі матеріали