Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Консервація основних засобів

Основні засоби: облік від визнання до списання

У деяких випадках підприємство може визнати використання основних засобів (далі – ОЗ) у виробництві тимчасово недоцільним і до моменту, коли вони знову стануть затребуваними, провести їх консервацію. У консультації розповімо, як документально оформити та відобразити в обліку цю операцію.

Єдиного нормативного документа про порядок проведення консервації, обов’язкового для застосування всіма підприємствами, у законодавстві немає. Однак для окремих юросіб такі порядки розроблено. Це Положення, затверджене наказом Мінбуду від 21.10.05 р. № 2, і Положення, затверджене постановою КМУ від 28.10.97 р. № 1183, Методрекомендації, затверджені наказом Мінпромполітики від 09.06.04 р. № 274 (далі - Положення № 2 та № 1183, Методрекомендації № 274).

Найбільш загальним можна вважати Положення № 1183. Згідно з п. 2 цього документа консервація ОЗ – це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більше 3 років) зберігання таких активів у випадку припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування.

Положення № 1183 визначає єдині організаційні основи та порядок підготовки до консервації, її проведення та розконсервації ОЗ. Його вимоги обов’язкові для підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, а також засновані на державній власності, крім підприємств та установ Державної кримінально-виконавчої служби. Для всіх інших підприємств документ носить рекомендаційний характер (п. 1 Положення № 1183). При цьому в листі Мінрегіонбуду від 14.11.12 р. № 7/15-18364 зазначається, що підприємства, для яких вимоги Положення № 1183 необов’язкові, можуть вибирати інші строки консервації ОЗ, тобто понад 3 роки.

Дія Методрекомендацій № 274 поширюється:

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
11.11.2025
Анулювання ПДВ-реєстрації у разі ліквідації юрособи
У статті розповімо, коли платнику ПДВ, який ухвалив рішення про ліквідацію, анулювати ПДВ-реєстрацію, як нарахувати податок на умовне постачання та оформити ПН/РК, за який період подати «прощальну» декларацію, як виправити помилки та провести остаточні розрахунки з бюджетом. У статті роз...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
19.11.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за вересень 2025 року
Про документи на підтвердження витрат фізособи на придбання корпоративних прав; про ПДВ-наслідки операції з надання автомобіля у позичку, а також про відсутність у власника підприємства права на оскарження у суді податкового повідомлення-рішення, прийнятого щодо підприємства – у іноді несподів...
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
Кращі матеріали