Акценти статті:
Кожен учасник господарського товариства (акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю – АТ, ТОВ) має право на отримання частини прибутку (дивіденди), яку заробило таке підприємство, пропорційно до його частки у статутному капіталі (далі – СК).
Але якщо учасником (акціонером) підприємства є будь-який державний орган, тоді підприємство зобов'язане виплачувати дивіденди за правилами, установленими Законом від 21.09.06 р. № 185-V (далі – Закон № 185).
Так, госптовариства, у СК яких є корпоративні права держави, за підсумками календарного року зобов'язані направити на виплату дивідендів не менше 30 % чистого прибутку (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Дивіденди нараховуються пропорційно до держчастки (акцій, паїв) у СК таких госптовариств.
При цьому для госптовариств енергетичної галузі, у яких 100 % їх акцій (часток) знаходяться в СК госптовариств, де акціонер-держава володіє контрольним пакетом акцій, на дивіденди спрямовується чистий прибуток за вирахуванням:
За результатами госпдіяльності за 2016 рік постановою КМУ від 01.03.17 р. № 120 установлено такі відсотки відрахувань чистого прибутку на виплату дивідендів:
Дивіденди за звітний рік повинні бути оголошені до 1 травня наступного за звітним року. Рішення про виплату дивідендів зазвичай приймається найвищим органом управління – загальними зборами власників (акціонерів, учасників) та оформляється протоколом.
Виплачують дивіденди (у т. ч. з державної частки) у строки, установлені в протоколі, але не пізніше 1 липня наступного за звітним року.
А якщо госптовариство не нарахує і не виплатить держдивіденди в установлені строки, що тоді?
Тоді все одно доведеться перевести гроші до бюджету, але вже в більшій сумі. Припустимо, підприємство з держчасткою до 1 травня наступного за звітним року не прийняло рішення про спрямування частини прибутку на виплату дивідендів. У цьому випадку необхідно сплатити до бюджету до 1 липня частину чистого прибутку, що дорівнює базовому нормативу відрахувань частини прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, установлених на відповідний рік, але не менше 30 % чистого прибутку (для 2016 року – 50 %) (ч. 5 ст. 11 Закону № 185).
Зверніть увагу: такий платіж уважатиметься вже просто частиною чистого прибутку, що сплачується до бюджету, а не держдивідендом. Це означає, що базовий норматив (50 %) слід умножати на повний обсяг чистого прибутку без застосування процентної частки держави в СК підприємства. На цьому наполягають, зокрема, Фонд держмайна в листі від 14.07.16 р. № 10-51-13533 та ДФС у листі від 26.08.15 р. № 31684/7/99-99-15-02-02-17.
Приклад 1
Частка держави в СК ПАТ «Будівельник» становить 60 %. Чистий прибуток за 2016 рік – 3 000 000 грн. (ряд. 2350 «Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід)»).
Якщо ПАТ «Будівельник» оголосило дивіденди за 2016 рік до 1 травня 2017 року – то до бюджету слід перерахувати дивіденди в сумі 900 000 грн. (3 000 000 грн. х 60 % х 50 %).
Якщо ж дивіденди не були оголошені до 1 травня – тоді до 1 липня 2017 року до бюджету доведеться перерахувати вже частину чистого прибутку в сумі 1 500 000 грн. (3 000 000 грн. х 50 %).
Що буде, якщо госптовариство не виплатить держдивіденди в установлені строки?
Якщо держдивіденди (частина чистого прибутку) не будуть сплачені до бюджету до 1 липня наступного за звітним року, то на суму такого платежу нараховуватиметься пеня в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожний день прострочення (п. 6 Порядку, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 02.07.13 р. № 725).
А що робити, коли рішення про направлення частини прибутку на виплату дивідендів прийнято після 1 травня, але платіж сплачено до бюджету до 1 липня?
На сьогодні це питання законом не врегульоване. Але, наприклад, Харківський окружний адміністративний суд (постанова від 17.08.16 р. № 820/3976/16) уважає, що в такій ситуації розмір платежу до бюджету має визначатися «за правилами дивідендів». Тобто державі має перераховуватися частина чистого прибутку, пропорційна до держчастки в СК.
На який код бюджетної класифікації сплачувати держдивіденди?
Дивіденди на держчастку сплачуються до бюджету на відповідний код бюджетної класифікації доходів:
При перерахуванні дивідендів державі підприємство повинне сплатити до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток за ставкою 18 %. Можливо, сума виплачуваних за звітний рік дивідендів перевищує об'єкт оподаткування і податок на прибуток за цей рік сплачено до бюджету повністю. Тоді авансовий внесок розраховується з різниці між сумою дивідендів та об'єктом оподаткування за відповідний рік (пп. 57.11.2 Податкового кодексу, далі – ПК).
У декларації з податку на прибуток нарахування і сплата авансового внеску відображається за загальними правилами.
Приклад 2
У СК ПАТ «Весна» частка держави становить 80 %, частка фізосіб – 20 %. За даними форми № 2 (ряд. 2350) чистий прибуток за 2016 рік становить 15 000 000 грн.
28.04.17 р. загальними зборами акціонерів на виплату дивідендів було спрямовано 50 % чистого прибутку за 2016 рік, що становить 7 500 000 грн. (15 000 000 грн. х 50 %), у тому числі сума держдивідендів – 6 000 000 грн. (7 500 000 грн. х 80 %).
У декларації з податку на прибуток за 2016 рік ПАТ «Весна» відобразило в рядку 04 об'єкт оподаткування в сумі 4 500 000 грн. Податок на прибуток, розрахований у декларації, був сплачений до бюджету в повному обсязі.
Держдивіденди були перераховані до бюджету 15.05.17 р. При цьому сплачено авансовий внесок із податку на прибуток у сумі 270 000 грн. [(6 000 000 грн. – 4 500 000 грн.) х 18 %].
При заповненні декларації з податку на прибуток за перше півріччя 2017 року суму 270 000 грн. обов'язково слід відобразити в рядку 20 АВ декларації, у рядку 6 додатка АВ, у рядку 16.2 додатка ЗП. Інші рядки додатка АВ заповнюються в загальному порядку.
Сплачений у звітному періоді авансовий внесок з податку на прибуток може бути спрямований на зменшення податку на прибуток у межах нарахованого податку (пп. 57.11.2 ПК). Для цього в додатку ЗП до декларації заповнюються рядок 16.4 і підрядки до нього.
Нарахування дивідендів відображається в загальному порядку записом Дт 443 – Кт 671 «Розрахунки за нарахованими дивідендами» (отримувач – держбюджет).
На сьогодні для узгодження суми нарахованих держдивідендов з контролюючим органом не передбачено будь-яку звітність, яка б подавалася у встановлені ПК строки.
Підприємствам, які своєчасно не оголосили і не виплатили дивіденди державі і тому сплатили до бюджету частину чистого прибутку, на нашу думку, не повинні подавати в ДПІ будь-яку звітність. Адже для цього випадку Мінфіном також не встановлено ні строки ПК, ні форма.
Водночас платник має право, керуючись нормою п. 46.2 ПК, подати до ДПІ письмові пояснення в довільній формі, зазначавши суму нарахованих і перерахованих держдивідендів.
Висновки
Якщо підприємство є господарським товариством, у статутному капіталі якого є частка держави, це підприємство зобов'язане у встановлені законом строки оголошувати дивіденди (до 1 травня наступного за звітним року) і виплачувати дивіденди на держчастку (не пізніше 1 липня). Якщо держдивіденди своєчасно не оголошені, то до бюджету сплачується частина чистого прибутку, установлена Законом № 185. За підсумками 2016 року її мінімальний розмір становить 50 %. Такий платіж не узгоджується в будь-якій податковій звітності, хоча й перераховується до бюджету.
При сплаті дивідендів і частини чистого прибутку підприємство сплачує авансовий внесок за правилами п. 57.11 ПК.
Підприємства з часткою в СК, що належить місцевим органам влади, сплачують відповідно дивіденди і частину чистого прибутку до місцевого бюджету в розмірах, установлених місцевою владою, але за правилами і в строки, установлені для підприємств з держчасткою (державних підприємств).
Також читайте: «Сплата до бюджету частини чистого прибутку державними і комунальними підприємствами»