Для того щоб не потрапити в неприємну ситуацію з контрагентом, рекомендуємо ще на етапі проведення переговорів про укладення договору виконати так звану перевірку контрагента. Це можна зробити за допомогою певних електронних сервісів, а також шляхом затребування безпосередньо в контрагента окремих документів (їх копій). Із консультації ви дізнаєтеся, як провести таку перевірку: які документи запросити в контрагента, а які можна знайти в загальнодоступних реєстрах і сервісах.
Електронні ресурси допоможуть вам:
1. Отримати інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР).
2. Перевірити документи дозвільного характеру.
3. Дізнатися податковий статус контрагента.
4. Отримати відомості про судові спори контрагента.
Розглянемо докладніше кожний із вищезгаданих видів інформації.
Першою справою рекомендуємо перевірити інформацію про потенційного контрагента в ЄДР на офіційному сайті Міністерства юстиції. Порядок отримання відомостей з ЄДР затверджено Наказом № 1657/5.
На сайті Мін’юсту можна отримати як безплатну, так і платну інформацію. При отриманні платного витягу з ЄДР надається розгорнута інформація про контрагента, у тому числі історія внесення змін до ЄДР. На наш погляд, для укладання договору буде достатньо і безплатної інформації.
Для отримання безплатної інформації з ЄДР на сайті Мін’юсту необхідно зайти на вкладку «безплатний запит» і ввести інформацію для пошуку, а саме:
Далі з'явиться таблиця з переліком юридичних і фізичних осіб, які відповідають заданим параметрам пошуку (при наявності таких). Тут потрібно вибрати контрагента, що цікавить, і натиснути «докладніше». Після цього відобразиться детальна інформація про контрагента, а саме:
Зверніть особливу увагу на інформацію про знаходження юрособи (фізособи-підприємця) у процесі ліквідації або про наявність справи про банкрутство. При наявності такої інформації необхідно задуматися про те, чи варто взагалі укладати договір із цим контрагентом. |
Якщо в ЄДР немає інформації з уведених даних, тоді потрібно змінити критерії пошуку (скоротити назву юрособи, указати тільки прізвище фізособи і т. д.). Відсутність даних може також свідчити про те, що така юрособа (фізособа-підприємець) зовсім не зареєстрована.
При укладанні певних договорів від контрагента може знадобитися наявність дозвільних документів.
Так, ст. 7 Закону № 222 установлено перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню (наприклад, в обов'язковому порядку ліцензується професійна діяльність на ринку цінних паперів).
Із 1 січня 2019 року дізнатися про наявність у контрагента ліцензій можна буде в ЄДР на вищевказаному сайті Мін’юсту.
На сьогодні розроблено проект постанови КМУ, яким буде затверджений порядок унесення до ЄДР відомостей про ліцензії та дозвільні документи. У випадку прийняття цієї постанови ЄДР повинен бути наповнений зазначеними відомостями органами ліцензування та дозвільними органами до 31.12.18 р.
На сьогодні всі необхідні відомості про податковий статус контрагента можна отримати на офіційному сайті ДФС, а саме за допомогою сервісу:
Такий вид перевірки контрагента частково дозволить зробити висновки про його добросовісність (наявність/відсутність спорів щодо заборгованостей перед іншими контрагентами, спори з контролюючими органами, справи про банкрутство/ліквідацію і т. д.).
Зробити це можна на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень.
Для цього необхідно до пошукового рядка ввести код ЄДРПОУ юрособи або її найменування. А от контрагентів – фізосіб-підприємців так перевірити не вдасться, оскільки відповідно до ст. 7 Закону № 3262 у текстах судових рішень, відкритих для суспільного користування, не можуть розголошуватися відомості, що дозволяють ідентифікувати фізособу (П. І. Б., місце проживання і т. д.).
Від імені юрособи договір може бути підписаний:
1. Особою, яка діє на підставі установчих документів.
Як правило, такою особою виступає директор підприємства. Його повноваження можна перевірити як в установчих документах (наприклад, у статуті), так і на сайті Мін’юсту (див. вище): в ЄДР є відомості про осіб, уповноважених підписувати договори на підставі статуту.
Зверніть увагу, чи не містять установчі документи будь-яких обмежень повноважень директора на підписання тих або інших договорів. Наприклад, у статуті може міститися вимога про те, що правочини на суму понад 50 тис. грн. підлягають схваленню вищим органом підприємства. У такому випадку тільки підпису директора на договорі буде недостатньо, додатково буде потрібен документ, що схвалює правочин вищим органом (наприклад, протокол загальних зборів учасників, якщо контрагент – госптовариство).
Крім того, під час підписання договору в директора можна запросити копію наказу про його призначення на посаду та документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, права водія і т. д.).
2. Представником, який діє на підставі довіреності.
Форма довіреності та порядок її видачі встановлені ст. 244–250 ЦК.
При укладенні договору з підписантом, який діє на підставі довіреності, зверніть увагу:
Довіреність представнику юрособи видає посадова особа, уповноважена виступати від імені цієї юрособи без довіреності. Така довіреність засвідчується підписом і печаткою підприємства (при наявності).
Що робити, якщо в контрагента електронний статут?
Уже не перший рік (починаючи з 01.01.16 г.) підприємства поступово переходять до електронних сервісів у сфері держреєстрації. Для одних це зручно (немає великої кількості паперів, економія простору і т. д.), а в інших викликає певні незручності (наприклад, звикли при укладанні договору вимагати в контрагента паперову копію статутних документів).
Так, при реєстрації юросіб із 01.01.16 р. підприємству не видають на руки паперовий статут з відмітками про проведені реєстраційні дії (електронний статут замість паперового варіанта є і в підприємств, які вносили зміни до статуту після 01.01.16 р.). Побачити такий статут можна на сайті Мін’юсту. Для цього треба вибрати розділ «Результат надання адміністративних послуг» і ввести код, зазначений на описі документів, який був виданий при поданні документів на реєстрацію (п. 3 розд. ІІ Порядку № 359/5). Роз'яснення Мін’юсту із цього приводу наведено також у Листі від 26.02.16 р. № 6362/1225-0-26-16/19.3.
Якщо ж контрагент наполягає на отриманні паперової копії статуту, можна роздрукувати такий статут і засвідчити цю копію у встановленому порядку – написом «Згідно з оригіналом», підписом уповноваженої особи та печаткою підприємства (при наявності).
Зверніть увагу: статут підприємства не є комерційною таємницею згідно з Постановою № 611. |
Які сторінки статуту потрібні контрагенту? Увесь статут звичайно його не цікавить, для контрагента важливі розділи, які стосуються видів діяльності підприємства, а також повноважень виконавчих органів (директор, дирекція і т. п.), зокрема повноважень на підписання договорів. Тому, якщо контрагент хоче мати під час підписання договору копії документів, які він зможе забрати собі, ви можете зробити йому виписки зі статуту, засвідчивши їх у вищевказаному порядку.
Висновки
За допомогою електронних ресурсів сьогодні можна отримати інформацію з ЄДР; перевірити податковий статус контрагента та наявність документів дозвільного характеру; дізнатися, чи були в контрагента судові спори.
Під час підписання договору необхідно перевірити, як діє підписант – за довіреністю чи на підставі повноважень, наданих установчими документами.