Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Доставка товарів через поштомати: організація та застосування РРО/ПРРО

28.08.2020 4968 0 2

Поштомат – сервіс із доставки товарів, який уже давно є популярним у світовій дистанційній торгівлі, а нещодавно почав набирати обертів і в Україні. Поштомати дозволяють інтернет-бізнесу розв’язати відразу дві проблеми: поліпшити обслуговування клієнтів, які бажають отримувати замовлення, не підлаштовуючись під кур’єра, та оптимізувати витрати на логістику.

В умовах розвитку електронної комерції в Україні пропозиція більш зручного та дешевшого способу доставки – хороший інструмент у боротьбі за покупця. Завдяки автоматизованим процесам логістики та видачі посилок, вартість доставки до поштомата є значно нижчою, ніж послуги кур’єрських служб. Розглянемо, як працюють поштомати і на які організаційні нюанси слід звернути увагу інтернет-магазинам, що вирішили організувати таку доставку своїх товарів.

Що таке поштомат

На жаль, українське законодавство не встигає за стрімким розвитком прогресу: визначення терміна «поштомат» в українських нормативних актах ми не знайдемо. Про це зауважує й Мінекономрозвитку у своєму листі від 15.07.16 р. № 3631-04/21819-07, зазначаючи, що поштомат – це автоматичний поштовий термінал самообслуговування, в якому споживач може у зручний для себе час отримати посилку (товар). Своєю чергою, поряд з поняттям «поштомат» зустрічається також поняття «автоматизована поштова станція», а це, по суті, одне й те саме.

Під поштоматом (поштовим автоматом) розуміють автоматизований термінал із видачі товарів, замовлених в інтернет-магазинах, з терміналом для оплати. Поштомат обладнано вбудованими комірками-скриньками різного розміру для зберігання замовлень і центральною консоллю із сенсорним екраном для керування процесом отримання замовлень, слотом для оплати пластиковою картою та купюроприймальником.

Автоматизована поштова станція – це станція приймання та видачі малогабаритних відправлень: замовлень інтернет-магазинів і компаній дистанційної торгівлі, пакетів документів і відправлень корпоративних клієнтів, а також посилок. Завантаження в поштову станцію та отримання відправлень відбувається за допомогою спеціальних кодів доступу, які вводяться на сенсорному екрані. Станції зазвичай установлюються в місцях зосередження максимального потоку містян, що дозволяє створити додатковий комфорт користувачам завдяки можливості вибору найближчого до будинку терміналу.

Очевидно, що під поштоматом і автоматизованою поштовою станцією розуміється одне й те саме – автоматичний термінал з великою кількістю комірок, в які кур’єр доставляє посилки, а отримувачі можуть потім забрати їх.

До того ж, якщо такий термінал розташовано у приміщенні з цілодобовим доступом або на вулиці, основна ідея та цінність сервісу поштоматів полягає в отриманні замовлення в будь-який зручний для клієнта час (вдень або вночі). Тобто покупець сам вирішує, де й коли забрати свій товар. Йому не треба підлаштовуватися під графік кур’єра або режим роботи пунктів видачі. Якщо поштомати працюють цілодобово, замовлення можна забрати в будь-який час і в будь-якому зручному місці, наприклад по дорозі на роботу, додому або біля супермаркету.

Якщо служба поштомат-доставки (далі – поштомат-служба) належить до оператора поштового зв’язку в розумінні ст. 1 Закону від 04.10.01 р. № 2759-III «Про поштовий зв’язок», вона не прийматиме до відправлення товари, заборонені до пересилання у внутрішніх поштових відправленнях згідно з п. 32 Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.09 р. № 270.

Договірні відносини з поштомат-службою

Поштомат може бути у власності інтернет-магазину, але це є рідкістю. Тому надалі виходитимемо з того, що він є власністю іншого суб’єкта господарювання – поштомат-служби.

Якщо інтернет-магазин бажає скористатися послугами з видачі відправлень через поштомати як альтернативу кур’єрської доставки, то, як правило, йому слід зареєструватися партнером поштомат-служби. Для цього на сайті такої служби треба заповнити реєстраційну форму, яка є заявкою для укладення договору. Після цього реєстраційні дані автоматично спрямовуються фахівцеві поштомат-служби, який складає договір про надання послуг і направляє два його екземпляри інтернет-магазину на підпис.

За договором інтернет-магазин передусім може вибрати потрібний йому набір послуг:

  • доставка замовлень до поштомата по місту – наступного дня, між містами – з урахуванням термінів доставки (вартість залежить від розміру відправлення);
  • доставка до поштомата «день у день» (також залежить від розміру відправлення і зазвичай поширюється на замовлення, що надійшли на сортувальний центр поштомат-служби до 15:00);
  • повернення відправлень – після отримання замовлення покупцеві надається можливість протягом певного строку повернути товар через поштомат (часто ця послуга для інтернет-магазину є безплатною);
  • абонентське обслуговування – послуга надається інтернет-магазинам, за якими закріплюється певна комірка (комірки) в поштоматі (послуга тарифікується помісячно).

Варіанти передавання відправлень у поштомат-службу можуть бути такими:

  • передавання відправлень кур’єрові – кур’єр поштомат-служби (партнерської кур’єрської компанії) приїжджає за адресою, зазначеною інтернет-магазином, забирає всі відправлення для доставки через поштомати (оплата виклику кур’єра може залежати від кількості відправлень, що забираються);
  • самопривезення на сортувальний центр поштомат-служби – інтернет-магазин своїми силами доставляє відправлення (замовлення) на сортувальний центр поштомат-служби для їх подальшого сортування й доставки до потрібних поштоматів для отримання покупцями;
  • самопривезення в загальну комірку в поштоматі – інтернет-магазин своїми силами доставляє відправлення (замовлення) у зручний йому поштомат для їх подальшого сортування і доставки до потрібних поштоматів для отримання покупцями;
  • самостійне розвезення по поштоматах – інтернет-магазин самостійно розкладає відправлення по комірках.

Залежно від форми оплати товару покупцями можливі такі види відправлень:

  • доставка із прийманням оплати товару – з покупця стягуватиметься плата за замовлення (повна або часткова), розмір якої зазначає інтернет-магазин під час реєстрації відправлень (поштомат-служба зазвичай стягує комісію за переказ платежів, розмір якої залежить від вартості відправлення);
  • доставка наперед оплаченого товару – покупець заздалегідь оплатив вартість замовлення, і доставка робиться без приймання будь-якої оплати.

Після обробки заявки працівниками поштомат-служби й виконання потрібних для остаточної реєстрації адміністративних операцій інтернет-магазину буде надано дані адміністративного облікового запису користувача особистого кабінету. За допомогою цього облікового запису може бути здійснено вхід в систему, реєстрація користувачів, які є працівниками інтернет-магазину, та інші операції в особистому кабінеті.

Повністю автоматизувати доставку в поштомати й вибрати потрібний поштомат зі списку прямо в кошику замовлення на сайті інтернет-магазину дозволяє інтеграція API на сайт інтернет-магазину. API – це інтерфейс прикладного програмування для інтеграції одного програмного забезпечення з іншим (простіше кажучи, програма, яку треба встановити на сайт). Інтеграція через API – досить проста процедура. Працівникові інтернет-магазину треба лише скопіювати декілька рядків коду на сторінку сайту магазину, де покупець оформляє замовлення. Жодних інших змін вносити в код сайту інтернет-магазину не треба.

Замовлення товару в поштомат

Якщо процедура доставки через поштомат повністю автоматизована, то покупець на сайті інтернет-магазину вибирає спосіб доставки до поштомата (за адресою зручного йому поштомата на карті або у списку). Для цього він зазначає мобільний телефон та/або e-mail, на який буде відправлено повідомлення з індивідуальним кодом посилки для відкриття комірки поштомата. Після підтвердження замовлення в інтернет-магазині товар буде доставлено покупцеві у вибраний ним поштомат протягом певного часу (наприклад, 24 або 48 годин).

Дані покупця передаються поштомат-службі, щоб уже вона могла повідомити його про доставку. Крім того, продавцеві слід зазначити поштомат, в який треба доставити посилку, вибрати розмір комірки. Деякі поштомат-служби вимагають від інтернет-магазинів роздрукувати наклейку з даними відправлення. Тому умовами договору може бути передбачено, що гроші за доставку в поштомат списуються з поточного рахунку інтернет-магазину в момент, коли завершено створення наклейки. Після наклейки етикетки на посилку, залежно від умов договору працівник інтернет-магазину віддає її кур’єрові або самостійно завозить у пункт приймання. Як тільки посилка буде в поштоматі, поштомат-служба повідомляє про це покупця.

Отримання товару в поштоматі

У SMS-повідомленні покупцеві зазначається: код посилки; адреса поштомата; строк зберігання замовлення в терміналі; сума до сплати за замовлений товар (якщо, замовляючи товар в інтернет-магазині, покупець наперед оплатив його, то під час отримання посилки оплата не здійснюватиметься, і сума до оплати дорівнюватиме 0 грн). Протягом зазначеного в повідомленні строку покупцеві треба прийти до вибраного терміналу, щоб забрати своє замовлення. Отримання покупцем замовлення через поштомат складається з таких кроків.

Крок 1. У меню поштомата вибрати операцію отримання посилки.

Крок 2. Увести код посилки, надісланий покупцеві в SMS-повідомленні або на e-mail.

Крок 3. Вибрати спосіб оплати (готівкою або платіжною карткою), якщо замовлення раніше не було оплачено.

Крок 4. Оплатити замовлений товар та отримати чек.

Крок 5. Забрати своє замовлення з комірки, що відчинилася. Зачинити за собою комірку після отримання товару.

Якщо покупець не може особисто забрати свою посилку, він може передати індивідуальний код посилки іншій людині, якій довіряє отримання свого замовлення. Для цього слід повідомити цій особі, крім коду посилки, адресу поштомата й суму до сплати. Повідомляти інтернет-магазин про заміну одержувача посилки не треба. Без повної оплати товар поштоматом не видається.

Якщо покупець видалив повідомлення поштомат-служби з індивідуальним кодом посилки, то треба зателефонувати в сервісну підтримку цієї служби, щоб повторно отримати повідомлення з кодом. Новий код зазвичай відрізняється від попереднього.

Реєстрація розрахункових операцій

У п. 2 ст. 9 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг» серед операцій, які слід проводити через РРО/ПРРО, окремо виділено операції комерційних агентів банків і небанківських фінустанов із приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (ПТКС). Водночас робиться акцент, що використання ПТКС із приймання готівки для подальшого її переказу, не переведених у фіскальний режим (не обладнаних переведеними у фіскальний режим РРО та/або ПРРО), забороняється.

Тобто під час здійснення оплати через ПТКС поштомата РРО застосовують зазначені агенти, але аж ніяк не інтернет-магазини (див. також роз’яснення в ЗІР, категорія 109.02). У такому разі фіскальний касовий чек за операціями приймання та переказу готівкових коштів через ПТКС за формою № ФКЧ-3 (додаток 5 до Положення про форму та зміст розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну від 21.01.06 р. № 13) містить назву товару.

Повернення отриманого товару в інтернет-магазин

Якщо покупець не прийшов за посилкою протягом строку, зазначеного в SMS-повідомленні або e-mail (зазвичай це три дні), то поштомат-служба повертає товар інтернет-магазину. Однак таке повернення не означає розірвання договору, укладеного на відстані, у розумінні ст. 13 Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів» (далі – Закон № 1023). Покупець має право звернутися в інтернет-магазин з вимогою отримати своє замовлення. Граничні строки такого звернення законодавством не встановлено.

Якщо покупцеві не підійшов товар або інтернет-магазин переплутав замовлення, у покупця є можливість оформити повернення товару в інтернет-магазин через поштомат. Проте, як уже зазначалося, замовлення не буде видане без повної оплати товару. Крім того, не всі інтернет-магазини можуть бути підключені до послуги повернення посилки. Якщо ж можливість повернення товару в інтернет-магазин через поштомат є, то оформлення покупцем повернення товару через поштомат відбувається так.

Крок 1. У меню терміналу вибирається операція «Повернення посилки».

Крок 2. Для повернення товару вводиться код посилки.

Крок 3. Зазначається причина повернення товару.

Крок 4. Відчиняється вільна комірка, куди покупець кладе товар, що повертається. Щоб отримати квитанцію про повернення товару, слід зачинити дверці комірки.

Крок 5. Після зачинення дверець комірки роздруковується квитанція про повернення товару.

Слід пам’ятати, що в разі продажу матеріальних речей за договором, укладеним на відстані, їх повернення свідчить про розірвання договору. А споживач має право розірвати такий договір шляхом повідомлення продавця про це протягом 14 днів з моменту отримання товару (ч. 4 ст. 13 Закону № 1023). У такому разі всі питання щодо повернення грошових коштів покупець адресуватиме в інтернет-магазин, де він придбав товар.

Висновки

  1. Поштомат – це автоматичний поштовий термінал самообслуговування, в якому споживач може у зручний для себе час отримати посилку (товар).
  2. Для оплати товару через ПТКС поштомата інтернет-магазин не застосовує РРО.
  3. Отримання й повернення товару через поштомат залежать від договірних відносин із поштомат-службою.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали