Додатковий імпортний збір (далі – збір, ДІЗ) уведено в дію з моменту опублікування рішення КМУ від 16.02.15 р. № 119-р щодо завершення консультацій з міжнародними фінансовими організаціями (далі – Рішення № 119-р) на підставі ст. 6 Закону від 28.12.14 р. № 73-VIІI (далі – Закон № 73).
Рішення № 119-р офіційно опубліковано в «Урядовому кур'єрі» від 25.02.15 р. № 35.
Збір уведено на 12 календарних місяців (п. 1 ст. 1 Закону № 73).
Збором обкладаються товари, що ввозяться в України в митному режимі імпорту (п. 2 ст. 1 Закону № 73). При цьому країна походження товарів, як і укладені з деякими країнами угоди про вільну торгівлю, до уваги не беруться. Ідеться про товари, що названі в ч. 1 та 2 ст. 277 Митного кодексу (далі – МК) (тобто про товари, що обкладаються ввізним митом).
Нормами ч. 1 ст. 277 МК установлено максимальну вартість товарів, яка не підлягає обкладенню ввізним митом та відповідно додатковим збором.
Частина 2 ст. 277 відсилає нас до розділів V та VI Податкового кодексу (далі – ПК) та розд. XII МК. Сукупний аналіз зазначених розділів, а саме пп. 3 п. 180.1 і пп. 212.1.2 ПК, ч. 2 ст. 184 МК, а також згаданих вище ч. 1 та 2 ст. 277 МК дозволяє дійти таких висновків:
Базою для нарахування ДІЗ є митна вартість товарів, визначена відповідно до розд. ІІІ МК.
Передбачено дві ставки ДІЗ. За ставкою 10 % збором обкладаються:
За ставкою 5 % збором обкладаються товари, що класифікуються в товарних групах 25–97 (розділи V–XXI) УКТЗЕД.
Визначено перелік так званих життєво необхідних товарів, які не обкладаються ДІЗ (ст. 5 Закону № 73). До них, зокрема, віднесено:
Таким чином, є такі критерії для звільнення від сплати ДІЗ:
Додамо, наявність тих чи інших пільг зі сплати митних платежів не має впливу на сплату ДІЗ. Проте ДІЗ, як і ввізне мито, впливає на розмір «імпортного» ПДВ до сплати, адже входить до бази оподаткування (див. лист ДФС від 20.01.15 р. № 2806/7/99-99-25-01-17).
Зазначимо, що водночас із Законом № 73 набрав чинності Закон від 28.12.14 р. № 74-VIII (далі – Закон № 74). Цим документом норми МК приведено у відповідність із Законом № 73. Так, ДІЗ віднесено до складу особливих видів мита (доповнення внесено до п. 4 ч. 2 ст. 271 та ч. 1 ст. 275 МК). Як наслідок – ДІЗ у бухгалтерському та податковому обліку відображається так само, як мито. Отже, у бухгалтерському обліку суми ДІЗ формуватимуть первісну вартість запасів (п. 9 П(С)БО 9), об’єкта основних засобів (п. 8 П(С)БО 7), нематеріального актива (п. 11 П(С)БО 8).
Розглянемо облік ДІЗ на прикладі.
Приклад
ТОВ «Імекс» планує ввезти в Україну 10 000 кг ніжок курей свійських (код УКТЗЕД 0207 13 60 00, друга товарна група) фактурною вартістю 5 000 євро на умовах поставки DAP Ukrainian border. Ввізне мито становить 12 % митної вартості, ставка ДІЗ – 10 % митної вартості, ставка ПДВ – 20 %. Митна вартість дорівнює фактурній. Курс НБУ (умовний) на дату митного оформлення – 19,90 грн. за 1 євро. Кошти для сплати ДІЗ та митних платежів були перераховані авансом у сумі 49 168 грн. Товар імпортовано для подальшого продажу. Облік операцій показано в таблиці.
(євро/грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинний |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Перераховано митним органам аванс для сплати ДІЗ та митних платежів |
Платіжне доручення, |
377 |
311 |
49 168 |
2 |
Уключено до первісної вартості товарів нарахований до сплати ДІЗ |
Митна |
281 |
377 |
9 950 |
3 |
Уключено до первісної вартості товару ввізне мито [(€5 000 х 19,90) х 12 %] |
281 |
377 |
11 940 |
|
4 |
Відображено податковий кредит із ПДВ [(€5 000 х 19,90) + 11 940 + 9 950] х 20 %] |
641/ПДВ |
377 |
27 278 |
|
5 |
Оприбутковано товар (€5 000 х 19,90) |
Рахунок-фактура, |
281 |
632 |
€5 000 99 500 |
* У листах ДФС від 24.02.15 р. № 6164/7/99-99-25-01-01-17, від 25.02.15 р. № 358/99-99-25-01-01-18 указано, як заповнюється митна декларація в разі імпорту товарів, що не підлягають обкладенню ДІЗ. Нараховані суб'єктами господарювання суми ДІЗ відображаються в гр. 47 митної декларації під кодом «022» (лист ДФС від 20.01.15 р. № 1487/7/99-99-25-01-17). |
У податковому обліку різниць, передбачених розд. ІІІ ПК, не виникає.
Інші зміни, унесені Законом № 74 до МК:
1. Окремі з життєво необхідних товарів, визначені ст. 5 Закону № 73 та зазначені в п. 6, 10, 19 ст. 282 та ч. 1, 4 ст. 287 МК, звільнено від обкладення не лише ввізним митом та ДІЗ, але й іншими особливими видами мита відповідно до п. 5 ч. 1 Закону № 74.
2. У разі нецільового використання товарів, зазначених у п. 19 ст. 282 МК (товари, придбані за рахунок ґрантів (субґрантів), наданих відповідно до програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні), мають бути сплачені всі передбачені для таких товарів види мита (ввізне мито та особливі види мита, уключаючи ДІЗ) а також пеня, передбачена МК (п. 5 ч. 1 Закону № 74).
3. Від обкладення ДІЗ звільняються товари, поміщені в митні режими реімпорту та відмови на користь держави. Нагадаємо, що реімпорт – це митний режим, відповідно до якого товари, що були вивезені або оформлені для вивезення з України, випускаються у вільний обіг на території України (ст. 77 МК). Згідно зі ст. 183 МК відмова на користь держави – це митний режим, відповідно до якого власник відмовляється від іноземних товарів на користь держави без будь-яких умов на свою користь (п. 6 ч. 1 Закону № 74).
4. Якщо неможливо достовірно встановити країну походження товарів, щодо яких застосовуються особливі види мита, у тому числі ДІЗ, – такі товари випускаються у вільний обіг на території України за умови сплати всіх передбачених особливих видів мита (п. 1 ч. 1 Закону № 74).
5. До 1 січня 2018 року продовжено термін звільнення від обкладення ввізним митом товарів, зазначених у пп. 4 п. 4 розд. ХХІ МК (товари за визначеними кодами УКТЗЕД, які ввозяться в межах ратифікованих ВРУ міжнародних договорів із питань космічної діяльності) – відповідно до п. 8 ч. 1 Закону № 74. Порядок та обсяги ввезення таких товарів визначені постановою КМУ від 03.02.10 р. № 102.