Менеджер із ЗЕД на підприємстві: базові знання то уміння
07.08.2015 9863 0 2
Зовнішньоекономічна діяльність – важлива частина господарської діяльності підприємства. Традиційно цей вид діяльності дуже сильно зарегульований законодавчо та вимагає від працівників підприємства абсолютно різних навиків, як професійних, так і людських. Як ведеться, бухгалтер, на думку директора підприємства, може все. Проте обсяг роботи, пов’язаний з успішною реалізацією всього ланцюжка дій суб’єкта ЗЕД, починаючи від підготовки до роботи з іноземним партнером і закінчуючи отриманням прибутку, досить великий. Тому перш за все треба чітко розмежувати функції і відповідальність юриста, фінансового директора, бухгалтера і менеджера, який займається зовнішньоекономічною діяльністю.
Що входить до обов’язків менеджера із ЗЕД?
Посада менеджера ЗЕД вимагає достатньо глибоких знань із питань економіки, міжнародної торгівлі, менеджменту, маркетингу, ділового етикету, а також іноземних мов.
Менеджер із ЗЕД веде іноземного контрагента, відповідає за комерційну складову відносин із ним. Юрист і бухгалтер підприємства надають йому всіляке сприяння, дають необхідні рекомендації, обробляють документи, що надходять, для подальшого відображення операції в управлінському, бухгалтерському і податковому обліку. Виходячи з цих уявлень, розглянемо типові компетенції менеджера із ЗЕД.
Базові уміння та навики |
Базові знання |
1 |
2 |
Акредитація на митниці |
Наказ Мінфіну від 15.06.15 р. № 552 «Про встановлення порядку обліку осіб, які здійснюють операції з товарами» |
Підготовка шаблонів ЗЕД-договорів з урахуванням мінімальних накладних і транзакційних витрат (митних, банківських тощо) (спільно з юристом) |
1. Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів), затверджене наказом Мінекономіки і з питань євроінтеграції від 06.09.01 р.№ 201. 2. Постанова КМУ і НБУ від 21.06.95 р. № 444 «Про типові платіжні умови зовнішньоекономічних договорів (контрактів) і типові форми захисних застережень до зовнішньоекономічних договорів (контрактів), які передбачають розрахунки в іноземній валюті» 3. Правила ІНКОТЕРМС-2010 |
Підготовка первинних документів до укладених ЗЕД-договорів (рахунки-фактури, специфікації, акти виконаних робіт тощо) |
Порядок заповнення первинних документів відповідно до ч.1,2 ст.9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) |
Підготовка необхідних документів для декларування та митного оформлення товарів, розрахунок витрат на митне оформлення відповідних товарних груп |
1. Відповідні статті Митного кодексу. 2. Закон від 19.09.13 р. № 584-VII «Про Митний тариф України» |
Контроль за виконанням зобов’язань за укладеними ЗЕД-договорами, звіряння з контрагентами (спільно з бухгалтером) |
1. Закон від 23.09.94 р. №185/94 «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті». 2. Правила внутрішнього документообігу |
Участь у переговорах, |
Правила ділового етикету, іноземна мова (мінімум – англійська) |
Підготовка документів для отримання додаткових дозволів, ліцензій |
Нормативні документи з відповідного виду діяльності, галузі |
Представлення інтересів підприємства в рамках своєї компетенції в державних і комерційних організаціях (митниця, брокерські фірми, транспортні організації, НБУ, Мінекономіки, Торгово-промислова палата (далі – ТПП), Мінтранс, СЕС, Укрекономресурси тощо) і взаємодія з такими організаціями, звіряння розрахунків і перевірка наявності документів |
1. Порядок оформлення довіреності на представлення інтересів. 2. Правила внутрішнього документообігу. 3. Порядок заповнення первинних документів відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 Закону № 996 |
Претензійно-позовна робота із ЗЕД-договорами (спільно з юристом) |
Умова постачань, платежів, порядок застосування штрафних санкцій за невиконання умов чинних ЗЕД-договорів |
Підготовка комерційних пропозицій, пошук |
Правила ділового етикету, розроблені на підприємстві внутрішні правила оцінки та пошуку потенційних партнерів (зокрема, офіційні дані про підприємство-партнер, а також комерційна інформація про надійність партнера, отримана з відкритих джерел, наприклад, з відповідей на запити в торговельно-економічні місії, ТПП, галузеві асоціації, спеціалізовані інформаційні фірми, ділові друковані та інтернет-видання) |
Отримання сертифікатів, висновків, документів від фітосанітарних, ветеринарних, екологічних, гемологічних, радіологічних та інших служб (відповідно до характеру переміщуваного через митний кордон України товару), сертифікатів походження товару та сертифікатів якості від іноземних контрагентів |
Нормативні документи з відповідного виду діяльності, галузі |
Підготовка документів і оформлення віз для службових відряджень працівників підприємства за кордон (спільно з юристом) |
1. Відповідні нормативні документи. 2. Графіки роботи відповідних організацій, контакти. 3. Переліки необхідних документів |
Усі необхідні для роботи нормативні документи і внутрішні інструкції підприємства бажано зібрати і підшити в одну папку. Крім того, юрист, бухгалтер і фінансист повинні сприяти тому, щоб документи, з якими працює менеджер із ЗЕД, знаходилися в актуальному (оновленому) стані: постійно відстежувати зміни в законодавстві та інформувати про них і про їх вплив на роботу менеджера. Це вбереже від помилок, які можуть призвести до небажаних фінансових і податкових наслідків.
Рекомендації
Як бачите, перелік базових компетенцій менеджера із ЗЕД досить значний. Бухгалтер підприємства ці функції не повинен виконувати. Адже якщо скласти аналогічний перелік для нього, то однієї сторінки навряд чи вистачить. Тому тільки чітке розділення функціональних обов’язків і зон відповідальності, яке знаходить своє відображення в посадовій інструкції, складеній з урахуванням наших рекомендацій і специфіки роботи конкретного підприємства, дасть позитивний ефект. Що може бути краще, коли кожен працівник займається своєю справою і відповідає за неї? Тоді і договори грамотно складені, і звіряння вчасно зроблені, і прибуток отримано.
Коментарі до матеріалу