Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Передплата періодики: відображаємо в обліку

Із цієї статті ви дізнаєтеся: які особливості відображення в обліку витрат на передплату періодичних видань згідно з П(С)БО та МСФЗ.

Що можна зробити на практиці: користуючись нашими прикладами, обліковувати витрати залежно від того, за якими стандартами ви ведете бухоблік (за національними чи міжнародними).

Документальне оформлення передплати

Як ви знаєте, основою для відображення в обліку будь-яких витрат є правильно оформлені первинні документи. Які ж документи підтверджують здійснені витрати на передплату періодичних видань?

Передплата може бути оформлена безпосередньо через редакцію періодичного видання (редакційна), через передплатне агентство або через відділення Укрпошти. Перерахування грошей у будь-якому випадку оформляється квитанцією (при готівковій формі оплати) або платіжним дорученням (при безготівковій формі оплати) на підставі виставленого раніше рахунка.

При оформленні редакційної передплати і через передплатне агентство для підтвердження відправлення та отримання друкованих періодичних видань, як правило, оформляються накладні. Якщо ж передплата оформляється у відділенні Укрпошти, тоді крім передплатного абонемента у підприємства немає ніяких інших документів, що підтверджують такі витрати. Проте абонемент і квитанція (платіжне доручення) про оплату підтверджують лише факт перерахування грошей та укладення правочину. Фахівці податкового відомства рекомендують у цьому випадку за фактом отримання періодичних видань за кожний звітний період оформляти бухгалтерську довідку з усіма обов'язковими реквізитами.

Облік витрат на передплату згідно з П(С)БО

Перш за все нагадаємо, що одним з основоположних принципів складання фінансової звітності є відповідність доходів і витрат підприємства (п. 6 розд. ІІІ НП(С)БО 1).

Іншими словами, якщо актив забезпечує отримання економічної вигоди протягом декількох звітних періодів, то витрати на його придбання відображаються у звіті про фінансові результати на основі систематичного і раціонального їх розподілу протягом цих звітних періодів.

Передплата періодичних видань оформляється, як правило, на умовах попередньої оплати: на місяць, квартал, півріччя, рік. І право визнати витрати на передплату виникає на підставі первинних документів – у результаті систематичного і раціонального розподілу цих витрат.

Згідно з Інструкцією, затвердженою наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291, витратами майбутніх періодів уважаються витрати, які здійснені у звітному періоді, але відносяться до наступних пе-ріодів. За дебетом рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» відображається накопичення таких витрат, а за кредитом – їх списання і включення до складу витрат звітного періоду. Покажемо це на прикладі.

Приклад 1

Підприємство оформило річну передплату періодичних видань, тематика яких пов'язана з господарською діяльністю підприємства зі збуту продукції, на суму 900 грн. (без ПДВ).

Облік операцій покажемо в таблиці.

(грн.)

№п/п

 

Зміст операції

 

Первинний документ

 

Бухгалтерський облік

 

Дт

 

Кт

 

Сума

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

На дату оформлення передплати

 

1

 

Перераховано плату за передплату

 

Банківська виписка

 

371

 

311

 

900

 

2

 

Відображено витрати майбутніх періодів

 

Документ, що підтверджує оформлення передплати

 

39

 

631

 

900

 

3

 

Закрито розрахунки з передоплати

 

631

 

371

 

900

 

Після закінчення кожного календарного місяця, на який припадає передплата

 

4

 

Відображено вартість отриманих періодичних видань у складі витрат

 

Бухгалтерська довідка, накладна

 

93

 

39

 

75

 

Облік витрат на передплату згідно з МСФЗ

Завважимо одразу, що в МСФЗ немає такого поняття, як «витрати майбутніх періодів». Між тим п. 4.51 Концептуальної основи фінансової звітності також допускає, що деякі витрати можуть визнаватися на систематичній основі. І хоча як приклад наводиться лише амортизація необоротних активів, це допущення повною мірою можна віднести і до витрат на передплату.

Тому підприємство, що формує звітність за МСФЗ, може також використовувати рахунок 39, а може відображати вартість передплати у складі дебіторської заборгованості на субрахунку 371 «Розрахунки за виданими авансами» (по суті, передплата є не чим іншим, як передоплатою за видання). У міру отримання передплатних видань сума передоплати списується до складу витрат підприємства. Наведемо приклад.

Приклад 2

Умови ті самі, що й у прикладі 1. Але підприємство веде облік згідно з МСФЗ.

Покажемо в таблиці, як відобразити в обліку витрати на передплату в разі визнання їх дебіторською заборгованістю.

(грн.)

№п/п

 

Зміст операції

 

Первинний документ

 

Бухгалтерський облік

 

Дт

 

Кт

 

Сума

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

На дату оформлення передплати

 

1

 

Перераховано плату за передплату

 

Банківська виписка

 

371

 

311

 

900

 

Після закінчення кожного календарного місяця, на який припадає передплата

 

2

 

Відображено вартість отриманих періодичних видань у складі витрат

 

Бухгалтерська довідка, накладна

 

93

 

631

 

75

 

3

 

Закрито суму передоплати на вартість отриманого журналу

 

631

 

371

 

75

 

Проте у фахівців є й інша думка. Згідно із цією думкою витрати на передплату можуть бути відображені у момент оплати періодичних видань. Тому що саме у момент оплати відбулося вибуття активів (коштів), яким підтверджується подія (оформлення передплати).

Але в будь-якому випадку, який би ви варіант не вибрали, важливо цей варіант зафіксувати в обліковій політиці підприємства.

Розглянемо приклад відображення витрат на передплату в момент оплати.

Приклад 3

Умови такі самі, як і в прикладі 1. Але обліковою політикою підприємства передбачено, що витрати на передплату періодичних видань відображаються у звітності у складі витрат у момент оформлення передплати.

Зверніть увагу: усі бухгалтерські записи в цьому випадку робляться на дату оформлення передплати.

(грн.)

№п/п

 

Зміст операції

 

Первинний документ

 

Бухгалтерський облік

 

Дт

 

Кт

 

Сума

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

1

 

Перераховано плату за передплату

 

Банківська виписка

 

371

 

311

 

900

 

2

 

Відображено вартість передплати у складі витрат

 

Документ, що підтверджує передплату

 

93

 

631

 

900

 

3

 

Закрито суму передоплати на вартість передплати

 

631

 

371

 

900

 

Податковий облік

Завважимо, що Податковий кодекс не вимагає коригувати фінансовий результат до оподаткування на витрати, пов'язані з передплатою періодичних видань. Основні вимоги – документально підтвердити здійснені витрати і передбачити в обліковій політиці порядок їх відображення (зокрема, якщо підприємство веде облік за МСФЗ).

*****

1. Підприємства, що ведуть облік згідно з П(С)БО, відображають витрати на передплату періодики як витрати майбутніх періодів – з подальшим систематичним списанням до витрат підприємства кожного звітного періоду.

У підприємств, які звітують згідно з МСФЗ, варіантів обліку більше. Зокрема, витрати на передплату можна відображати:

  • за аналогією з П(С)БО – на рахунку 39 із подальшим розподілом;
  • у складі дебіторської заборгованості на субрахунку 371. Тоді до складу витрат вартість передплати включатиметься також на основі систематичного розподілу протягом звітних періодів, на які була оформлена передплата;
  • відразу у складі витрат – у момент підтвердження факту оформлення передплати (шляхом перерахування коштів).

2. Документом, що підтверджує оформлення передплати, є квитанція (платіжне доручення), рахунок на оплату, передплатний абонемент. Фактичне отримання періодичних видань підтверджується накладною, а в разі оформлення передплати через відділення Укрпошти – бухгалтерською довідкою.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали