Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Операції з резервним капіталом

03.09.2014

Резервний капітал є частиною власного капіталу підприємства. Інформація про нього накопичується на спеціальних суб­рахунках і наводиться у відповідних рядках форми № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)». Як відображаються в обліку операції із резервним капіталом, читайте в консультації.

Резервний капітал створюється для покриття потенційно можливих збитків підприємства, виплати дивідендів за привілейованими акціями, погашення заборгованості у разі ліквідації підприємства тощо.

Приклад 1

Загальними зборами засновників за підсумками року прийнято рішення про формування резервного капіталу.

В обліку ця операція відображається так:

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Нараховано за рахунок прибутку резервний капітал

Виписка банку

443

43

46 000*

* Згідно з вимогами ч. 4 ст. 87 ГК і ст. 14 Закону України від 19.09.91 р. № 1576-XII у господарському суспільстві має бути створено резервний (страховий) фонд у розмірі, установленому установчими документами, але не менше 25 % розміру СК. При цьому розмір щорічних відрахувань до резервного фонду також передбачається установчими документами – не менше 5 % чистого прибутку товариства. Акціонерні товариства формують резервний капітал у розмірі не менше 15 % СК шляхом щорічних відрахувань за рахунок чистого прибутку товариства або нерозподіленого прибутку (ст. 19 Закону України від 17.09.08 р. № 514-VI , далі- Закон № 514).


Приклад 2

За підсумками року загальними зборами засновників ухвалено рішення про направлення резервного капіталу на покриття збитків і про нарахування дивідендів за привілейованими акціями.

Облік цієї операції ведеться так:

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Використано резервний капітал:

– на покриття збитків

Протокол
загальних
зборів
засновників


43


442


26 000



– нарахування дивідендів за приві­лейованими акціями*

43

671

20 000

* Такий запис проводиться при недостачі чистого (нерозподіленою) прибутку відповідно до ст. 19 Закону № 514.

Приклад 3

На підставі рішення власників підприємства про його самоліквідацію списується резервний капітал.

В обліку ця операція відображається таким чином:

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Списано резервний капітал при ліквідації підприємства

Рішення власників про ліквідацію підприємства,
бухгалтерська довідка

43

44

76 000

Висновки

Операції з резервним капіталом здебільшого не відображаються в податковому обліку. Проте, оскільки резервний капітал є частиною власного капіталу, від його величини залежить, чи виникнуть у товариства обов’язки щодо зменшення СК (у ситуації, коли чистий капітал виявиться меншим від зареєстрованого СК). Крім того, розміри резервного капіталу враховуються і під час визначення частини вартості майна, що виплачується учасникові, який виходить із товариства.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали