• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Застосування РРО підприємцями-єдинниками

Довідка:

Касові апарати не знадобляться єдинникам другої та третьої груп, зокрема, у таких випадках:

  • при безготівкових розрахунках;
  • торгівлі на ринках і дрібнороздрібній торгівлі за допомогою засобів пересувних торговельних мереж;
  • торгівлі друкованими виданнями (журналами, газетами), листівками, конвертами, поштовими марками в кіосках, лотках і з розносок, якщо ця продукція становить більше половини товару і при цьому відсутніми є підакцизні товари;
  • торгівлі з автоцистерн, бочок і бідонів (якщо продається вода, квас, молоко, олія або жива риба);
  • торгівлі в шкільних буфетах та їдальнях.

Важливо!

Перший штраф за прийом готівки без її проведення через РРО становить усього 1 грн., другий – 100 % вартості проданих без видачі касового чека товарів, кожний наступний – п'ятикратний розмір вартості проданих без видачі касового чека товарів. Якщо платники податків – єдинники другої та третьої груп зареєструють свої касові апарати в органах ДФС до кінця червня 2015 року, то до кінця року вони будуть звільнені від податкових перевірок. Контролюючі органи не застосовуватимуть штрафні санкції та не притягатимуть до відповідальності тих єдинників третьої групи, хто до кінця червня 2015 року подасть податківцям договір про придбання касового апарату із зазначенням дат його оплати та постачання.

Довідка: за даними ДФС, у 2010 році було проведено 123 тисячі «касових» перевірок, а в 2014-му –
9,7 тисячі (тобто за п'ять років зменшилося у 12 разів).

Запрошення «у касу» не прийняте,
або Чому лише 10 % єдинників третьої групи купили РРО?

З початку липня 2015 року Україна обіцяє стати ще більш «касовою»: платники єдиного податку третьої групи зобов'язані використовувати РРО. А ще через півроку (із січня 2016 року) те саме повинні зробити єдинники другої групи. Чим же викликано це чергове нагадування, що прозвучало на нещодавній прес-конференції за участю представників Міністерства фінансів і Державної фіскальної служби?

Європа – приклад, але не указ

На сьогодні в Україні налічується близько 300 тисяч фізосіб – платників єдиного податку третьої групи. Більшість із них отримують доходи від юросіб у безготівковій формі (їм касові апарати не потрібні).
У цілому РРО знадобляться тільки одній третині приватників (96,7 тис. чол.). Такі дані навела на прес-конференції заступник відділу Мінфіну Олена Макеєва. При цьому вона вказала на досвід Євросоюзу, куди Україна прагне вже не перший рік: країни ЄС підсилюють внутрішньодержавний контроль за касовою дисципліною, а надалі планують узагалі запровадити заборони на розрахунки готівкою. Навіть у нашої сусідки Білорусії значно скорочено перелік сфер, у яких не використовують касові апарати.

За прогнозами ДФС, розширення царства касових апаратів дозволить вести ефективну боротьбу із «тінню». Про це заявила директор департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС Неля Привалова. За її словами, РРО – своєрідний шлагбаум, який дозволить перекрити незаконні потоки контрабанди і контрафактного товару. Загалом, за завіряннями контролюючих органів, видача фіскальних чеків – це і захист прав споживачів, і збереження принципу рівності прав усіх платників податків перед законом. Але, незважаючи на обіцяні плюси, підприємці таким нововведенням не дуже-то раді. Згідно з підрахунками ДФС, із згаданого числа приватників, які повинні обзавестися РРО (96,7 тис. чол.), запрошення «у касу» прийняли тільки 10 тисяч єдинників третьої групи. Очевидно, саме цей факт і змусив контролюючі органи ударити в набат – не просто провести прес-конференцію, а публічно звернутися до багатотисячної армії підприємців.

Як відомо, ще в кінці минулого року був прийнятий Закон від 28.12.14 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі – Закон № 71), згідно з яким запроваджується поетапне розширення сфери використання РРО. На цей момент регіональні органи ДФС звертали увагу неодноразово, публікуючи на своїх сайтах відповідні роз'яснення і відповіді.

Проте, як показала невтішна статистика, на заклики фіскальної служби відгукнувся тільки кожний десятий платник єдиного податку третьої групи. У цій сфері обіцяний баланс між інтересами держави і підприємців ще не настав. Поки що касові апарати вигідні тільки їх виробникам, включеним до державного реєстру РРО.

Підрахували – розревілися

Хоча РРО і є ефективним інструментом для виходу з «тіні», слід зважати на можливі ризики для платників податків (у зв'язку із застосуванням норм Закону № 71).

Ні для кого не секрет, що придбання й обслуговування РРО – задоволення не з дешевих. Ціни кусаються: мінімальна ціна на касові апарати вже давно перевалила за 4 000 грн. До цього ще потрібно додати щомісячні витрати, які обчислюються декількома сотнями гривень (а середній строк експлуатації РРО – сім років). Також не варто забувати, що комплектуючі до них поставляються із-за кордону, тобто в «дивовижних одиницях». Отже, ремонтні послуги теж обійдуться в копієчку. У результаті це вплине на вартість товарів і послуг. А в результаті всі витрати будуть перекладені на кінцевого споживача, купівельна спроможність якого зменшується з кожним днем.

Неправильний вибір касового апарату може призвести до вельми відчутних збитків. Потрібно пам'ятати, що дешеві РРО насправді дуже дорого коштують: одного картріджа вистачає приблизно на місяць, а застосовувати такі апарати можна лише на торговельних точках, де невеликий потік покупців. Тому перш ніж вибирати той або інший РРО, спочатку необхідно з'ясувати як мінімум чотири моменти:

1) пропускну спроможність своєї точки;

2) умови роботи (доступ до Інтернету та електромережі);

3) необхідність автоматизації бізнес-процессів;

4) суму витрат, які доведеться здійснити.

Ну і, звичайно ж, слід запастися терпінням.

Далі слід довідатися, які саме типи РРО (із включених до держреєстру) варто вибирати: касові апарати, фіскальні реєстратори, мобільні реєстратори чи їх поєднання. І лише після цього є сенс порушувати питання про доцільність купівлі та укладення договору із центром сервісного обслуговування (далі – ЦСО), якому доведеться платити за установку, реєстрацію й обслуговування РРО.

Касові апарати повинні бути підключені до інформаційної системи ДФС і передавати дані про здійснені операції на сервер фіскального відомства. РРО пломбується виключно авторизованим ЦСО: без його участі не можна нічого ремонтувати. Будь-яка розрахункова операція відображається у фіскальній пам'яті РРО так, що внести зміни до проведених операцій, а отже, і до звітів уже не зможуть ні фізособи-єдинники, ні сервісний центр, ні навіть знайомий податковий інспектор. Фіскальний чек (на відміну від квитанцій, виданих інтернет-магазином) не можна просто так анулювати (скасувати): якщо товар повертається, то його потрібно провести через чек. Кожний РРО повинен мати свій фіскальний номер у системі: він є приналежністю конкретного суб'єкта госпдіяльності (тобто не може бути будь-кому переданий).

Є ідеї!

У січні 2015 року в парламентських стінах зареєстрували законопроект про скасування застосування РРО (від 13.01.15 р. № 1718). Ініціатори цього документа вважають, що до Податкового кодексу потрібно внести такі зміни: «Пункт 296.10 статті 296 ПК викласти в такій редакції: платники єдиного податку першої – третьої (фізичні особи – підприємці) груп не застосовують реєстратори розрахункових операцій».

Ідеться про скасування деяких нововведень стосовно РРО, закріплених у Законі № 71. «Реалізація зазначеної норми Закону вимагає додаткових витрат на придбання, установку і щомісячне обслуговування касових апаратів, а в більшості суб'єктів малого підприємництва ще й виникне необхідність у залученні бухгалтерів з метою правильного ведення податкового обліку, що також призведе до додаткових витрат», – говориться в пояснювальній записці, що додається до Законопроекту № 1718.

Але реальнішою виглядає друга ідея, викладена в законопроекті про державні гарантії при використанні РРО (від 28.11.14 р. № 1088). У ньому пропонується запровадити компенсатори суб'єктам господарювання (шляхом зарахування витрачених коштів для придбання модемів або РРО в рахунок податкових зобов'язань). Цей документ вже готується до другого читання.

Поки ці законопроекти не стали законами, радимо єдинникам третьої групи зробити ставку на безготівкові розрахунки. Якщо ви не приймаєте запрошення «у касу», скористайтеся прийомом платежів на розрахунковий рахунок у банку. На крайній випадок можна перемкнутися на дошку оголошень і торгувати як приватники, не сплачуючи при цьому взагалі ніяких податків.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2268 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали

Застосування РРО підприємцями-єдинниками