Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи має право податкова інспекція анулювати реєстрацію юрособи єдинником, якщо власник прийняв рішення закрити підприємство?

Ситуація: засновники ТОВ (юрособа-єдинник) прийняли рішення про його ліквідацію. Про прийняте рішення був повідомлений держреєстратор, який вніс відповідний запис до держреєстру.

Що зробили податкові органи: через місяць із моменту внесення цього запису податкова інспекція анулювала реєстрацію ТОВ платником єдиного податку, керуючись цим записом держреєстратора. Підприємство вважає, що таке анулювання є незаконним.

У чому проблема: на практиці нерідко плутають два поняття – прийняття рішення про припинення юрособи і реєстрацію припинення юрособи.

Аргументи юриста

У цьому випадку дії податкової інспекції неправомірні. Пояснимо чому.

Реєстрація платника єдиного податку може бути анульована за рішенням органу ДФС у випадках, перелічених у п. 299.10 Податкового кодексу (далі – ПК). Серед інших підстав там є й така, як припинення юридичної особи (пп. 2 п. 299.10 ПК). І зазначено, з якого моменту у цьому випадку анулюється реєстрація – у день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про реєстрацію такого припинення.

Відчуваєте різницю? Не в день, коли прийнято рішення про припинення особи, і не через місяць після прийняття такого рішення. Податковому органу слід було дочекатися інформації про те, що юрособа припинена.

У разі ліквідації підприємства за рішенням його власників між датою прийняття рішення про ліквідацію і датою ліквідації повинно минути не менше двох місяців (а на практиці виходить значно довше).

Нерідко на практиці плутають два поняття (дві події):

  • прийняття рішення про припинення юрособи;
  • реєстрація припинення юрособи.

У кожному випадку вноситься відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців (далі – ЄДР).

Так, скоріше за все, і сталося в нашій ситуації: податкова інспекція розцінила інформацію про прийняття рішення про ліквідацію як саму ліквідацію підприємства.

Пояснимо докладніше різницю між цими двома подіями.

Згідно з вимогами Закону від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців» (далі – Закон № 755), для внесення до ЄДР запису про рішення щодо припинення юрособи держреєстратору надається оригінал або нотаріально посвідчена копія рішення засновників (уповноважених ними органів) – ст. 34 Закону № 755. Подати таке рішення необхідно держреєстратору протягом трьох робочих днів із моменту його прийняття (ч. 1 ст. 105 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Виходячи з вимог ст. 105 ЦК та ст. 34 Закону № 755 рішення про припинення повинне містити відомості про персональний склад ліквідаційної комісії (ліквідатора), а також відомості про порядок і строки заяви кредиторами своїх вимог, причому строк цих вимог не може бути менше 2 місяців і більше 6 місяців. Якщо документи оформлено правильно, держреєстратор вносить до ЄДР запис про те, що прийнято рішення про припинення юр­особи.

Далі ліквідаційна комісія (ліквідатор) займатиметься необхідними для ліквідації юрособи діями (інвентаризація, оцінка майна, розрахунки з кредиторами і дебіторами, здача документів до архіву тощо). І лише після виконання всіх необхідних дій і закінчення строку, відведеного для заяви претензій кредиторами, представники ліквідовуваної юрособи (голова ліквідаційної комісії, ліквідатор або уповноважена особа) зможуть звернутися до держреєстратора за проведенням державної реєстрації припинення юрособи в результаті її ліквідації (ст. 36 Закону № 755), надавши необхідні документи. Якщо всі вимоги законодавства щодо закриття підприємства дотримані, держреєстратор не пізніше наступного робочого дня внесе до ЄДР запис про держреєстрацію припинення юрособи в результаті її ліквідації. Саме про цю подію як про підставу для анулювання реєстрації юрособи єдинником ідеться в п. 299.10 ПК, але ніяк не про прийняття засновниками рішення про ліквідацію підприємства.

Таким чином, рішення ДПІ про анулювання реєстрації платником єдиного податку є передчасним і необґрунтованим (якщо, звичайно, не було інших підстав для анулювання, передбачених п. 299.10 ПК).

Неправомірні рішення ДПІ можна оскаржити в адміністративному або судовому порядку. Аргументи для захисту наведено вище. 

 

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали