Обережно, готівка!
Готівковий безлад може коштувати порушникові 17 тис. грн
Щоб цього не сталося, під час перевірки важливо переконати контролерів, щоб вони зазначили в акті період, що охоплює хоча б частину 2012 року (нехай навіть 31 грудня). Тоді з’явиться можливість уникнути величезного адмінштрафу. Якщо вдасться довести, що хоча б два випадки порушення порядку проведення готівкових розрахунків є одним адміністративним правопорушенням, тоді відповідати доведеться лише один раз.
Олександр Макарченко,
головний редактор медіапроекту
«Аналітика і практика»
Ще на початку 2013 року у тексті КпАП з’явилася нова стаття — 163-15. Коригування начебто косметичні, а рівень відповідальності виріс в десятки разів. Тепер за недотримання законодавства про готівкові розрахунки підприємцеві або посадовим особам підприємства загрожує штраф до 17 тис. грн.
Стаття 163-15 з’явилась у КпАП завдяки Закону № 5518. Тепер саме ця норма Кодексу регулює розміри адміністративних штрафів, що їх накладатимуть податківці, зокрема, на директора або головного бухгалтера, а також фізичних осіб — підприємців за «порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів». І розміри ці, м’яко кажучи, не маленькі. Порушникові доведеться сплати штраф у розмірі від 1 700 до 3 400 грн, а якщо порушення зафіксують вдруге протягом року, — від 8 500 до 17 000 грн!
Нагадаємо, раніше за порушення правил ведення касових операцій посадовим особам підприємства загрожував адміністративний штраф на порядок менший. Згідно із старою редакцією ст. 164-2 КпАП вартісні межі відповідальності були встановлені на рівні від 136 до 255 грн, за повторне порушення порядку проведення готівкових розрахунків протягом року розмір адмінштрафу міг бути збільшений лише до 340 грн.
Готівкові покарання
Як випливає із змісту ст. 163-15 КпАП, відповідати доведеться, по-перше, за недотримання порядку проведення готівкових розрахунків, по-друге, за перевищення граничних сум розрахунків готівкою і, по-третє, за незабезпечення покупцям можливості розрахуватися за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів (ЕПЗ).
Нагадаємо, порядок проведення готівкових розрахунків в Україні регулюють два нормативні документи:
- Закон про РРО.
- Положення № 637.
Готівкові непорозуміння
Порушення вимог законодавства щодо готівкових розрахунків можуть призвести не лише до адмінштрафів, а й до застосування фінансових санкцій. До речі, розмір цих санкцій передбачений не лише Законом про РРО, а й Указом № 436.
Нові адміністративні штрафи у багато разів перевищують фінансові санкції, що їх накладатимуть на суб’єктів підприємництва. Наприклад, відповідно до Указу № 436 за перевищення передбачених строків використання виданої під звіт готівки фінансова санкція, що застосовується до суб’єкта господарювання, становить 25 % виданої під звіт суми. Припустимо, що підзвітній особі на господарські потреби видано 1 000 грн, невитрачені кошти були повернуті до каси підприємства пізніше, ніж це передбачено п. 2.11 Положення № 637 (користуватися підзвітною готівкою можна не більше двох днів, включаючи день її видачі під звіт). Розмір фінансової санкції у цьому випадку становитиме лише 250 грн. А ось директору і головному бухгалтеру доведеться заплатити з власної кишені адмінштраф у розмірі щонайменше 1 700 грн.
Готівкові обмеження
Суб’єкти господарювання (юридичні особи та підприємці), що здійснюють готівкові розрахунки із своїми контрагентами через підзвітних осіб, давно звикли до обмеження суми готівкового розрахунку, встановленого п. 2.3 Положення № 637. Наразі згідно з Постановою № 210 гранична сума такого розрахунку з одним суб’єктом господарювання (за одним або кількома платіжними документами) становить 10 тис. грн на день.
Проте, ухваливши цей документ, Нацбанк обмежив готівкові розрахунки не лише підприємств та підприємців. Під готівкові обмеження потрапили і пересічні громадяни. Так, у розрахунках фізичних осіб між собою або з підприємствами (підприємцями) протягом одного дня за товари (роботи, послуги) обмеження становить 150 тис. грн.
Нагадаємо, ще восени 2012 року Верховна Рада ухвалила закон, який надав Нацбанку право запроваджувати обмеження на розрахунки готівкою. Йдеться про Закон № 5284, який набрав чинності 18.10.2012. Цим документом внесено зміни, зокрема, до законів України «Про Національний банк України», «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», «Про захист прав споживачів», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».
Готівкові розрахунки
Стосовно недотримання вимог щодо забезпечення можливості розрахунків споживачів за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів (ЕПЗ) зазначимо, що в результаті внесення змін до ст. 17 Закону № 1023 суб’єктові підприємництва тепер забороняється у будь-який спосіб обмежувати використання споживачами ЕПЗ. Нині найпоширенішим видом ЕПЗ і платіжним інструментом є банківські платіжні картки. Проте існують й інші передбачені законодавством мобільні платіжні інструменти (п. 1.19-3 Закону про платіжні системи).
Але побоюватися суворої адміністративної відповідальності за цей вид порушення немає сенсу. Принаймні доти, доки законодавець не запровадить обов’язок приймати плату за товари (послуги) саме із застосуванням таких ЕПЗ (ст. 17 Закону № 1023).
Готівкові перевірки
Насамкінець невеличка порада. Під час перевірки важливо переконати перевіряльників, щоб вони зазначили в акті період, що охоплює хоча б частину 2012 року, хай навіть 31 грудня. Тоді у вас теоретично з’явиться можливість уникнути величезного адміністративного штрафу. Головна проблема полягатиме лише у з’ясуванні того, чи є хоча б два випадки порушення порядку проведення готівкових розрахунків одним адміністративним правопорушенням. Припустімо, під час перевірки касової дисципліни податківці встановлять два факти перевищення граничного розміру готівкових розрахунків: один — у 2012 році, а другий — у 2013 році. Якщо обидва факти є одним порушенням порядку здійснення готівкових розрахунків, то відповідати в адміністративному порядку доведеться лише один раз. Як саме — це вже інша справа, але один раз! Адже у цьому випадку адміністративна відповідальність посадових осіб підприємства може настати не за кожен виявлений факт перевищення суми готівкових розрахунків, а саме за недотримання відповідного порядку. Тому, якщо порушення порядку проведення готівкових розрахунків мало місце і в 2012, і в 2013 році, то недотримання порядку ведення розрахунків готівкою було одне, і тривало воно протягом усього періоду, що перевірявся (відповідно до п. 7.2 Положення № 637 перевірка дотримання касової дисципліни здійснюється за квартал, півріччя, рік тощо). Причому на керівника та головного бухгалтера підприємства або фізичну особу — підприємця адміністративний штраф має бути накладений у розмірі, встановленому ст. 164-2 КпАП (перший раз — не більше 255 грн). Притягнення винних до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 163-15 КпАП (розмір адмінштрафу становить від 1 700 до 3 400 грн, а за повторне порушення протягом року — від 8 500 до 17 000 грн), буде порушенням ст. 8 КпАП і ст. 58 Конституції. Адже закони не мають зворотної дії, тож до правопорушення, частково вчиненого у 2012 році, не можна застосовувати ст. 163-15 КпАП (що посилює відповідальність), яка не була введена в дію на час вчинення правопорушення.
Нормативна база
Конституція — Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР.
КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-X.
Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР.
Закон про платіжні системи — Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III.
Закон № 1023 — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII.
Закон № 5518 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» від 06.12.2012 № 5518-VI.
Закон № 5284 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування платіжних систем та розвитку безготівкових розрахунків» від 18.09.2012 № 5284-VI.
Указ № 436 — Указ Президента «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95.
Положення № 637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 № 637.
Постанова № 210 — постанова Правління НБУ «Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою» від 06.06.2013 № 210.
Дата підготовки
11.12.2013
Коментарі до матеріалу