Залишити, не можна перевіряти!
29.10.2014 698 0 1
Кабмін поставив кому правильно, та чи пощастить бізнесу в наступному році?
Уряд все-таки звернув увагу на численні скарги підприємців, пов'язані з нескінченними перевірками їх господарської діяльності. Тепер, щоб реалізувати своє право на перевірку, представникам контролюючих органів доведеться просити дозволу у Кабміну. Але поки це правило діє лише до кінця 2014 року і не поширюється на податківців і митників. Отже, вивчаємо новий інструмент захисту від перевіряючих.
Олександр Макарченко,
головний редактор медіапроекту «Аналітика і практика»
У серпні 2014 року був опублікований і, відповідно, введений в дію закон c непримітною назвою «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (від 31.07.2014 № 1622-VII, далі — Закон № 1622). І, напевно, мало хто звернув би на нього увагу, якби не деякі його норми, які до планування бюджету країни, м'яко кажучи, жодного відношення не мають...
Зокрема, у Держбюджеті з'явилася нова стаття (31), яка обмежує права всіляких контролерів на проведення перевірок діяльності суб'єктів господарювання: «Установити, що перевірки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня — грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявою суб'єкта господарювання про його перевірку».
Олександр Єфімов,
адвокат, аудитор, к. ю. н.,
керуючий партнер АО «Адвокатська фірма «Єфімов і партнери»:
— Перевірки заради дотримання порядку тієї чи іншої діяльності, звісно, повинні бути. Без них не знаєш, з чим насправді пиріжок, який хочеться з'їсти. Проте перевірки як засіб усунення конкурента повинні зникнути з життя українських підприємців. А ще, як на мене, треба дозволити перевіряючим складати довідки про відсутність порушень на об'єктах перевірок. Тому заборона (хоча й не всім) контролюючим органам здійснювати перевірки у 2014 році — це теж певне позитивне зрушення у нашому житті. Сподіваюся, з часом їх побільшає.
Гарні новини
У період із серпня по грудень 2014 року будь-які перевірки (планові, позапланові та інші) заборонені, якщо:
по-перше, у перевіряючих немає дозволу Кабміну, передбаченого Постановою № 408;
по-друге, ви самі не заявили про необхідність перевірки. Таке право суб'єктів господарювання передбачено багатьма нормативно-правовими актами, що регулюють процедури проведення перевірок контролюючими органами, у тому числі пожнагляду, СЕС та ін.;
по-третє, контролюючі органи зазначені у Переліку, передбаченому Постановою № 408 (див. Перелік).
ПЕРЕЛІК
державних інспекцій та інших контролюючих органів,
яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок
підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців
1. Держсільгоспінспекція . 2. Держекоінспекція. 3. Держцінінспекція. 4. Держспоживінспекція. 5. Укрморрічінспекція. 6. Укртрансінспекція. 7. ДІНЗ. 8. Держархбудінспекція. 9. Держпраці. 10. Держфінінспекція. 11. Держатомрегулювання 12. Держенергоефективності. 13. Держветфітослужба. 14. Держземагентство. 15. Держлісагентство. 16. Держрибагентство. 17. ДСНС. 18. Держгеонадра. 19. ДКА. 20. Держекспортконтроль. 21. Державна служба інтелектуальної власності. 22. Держстат. 23. Держгірпромнагляд. 24. Державіаслужба. 25. Укравтодор. 26. Держтуризмкурорт. 27. Держкіно. 28. Держсанепідслужба. 29. Держлікслужба. 30. Держслужба соцзахворювань. 31. Пробірна служба. 32. Держфінмоніторинг. 33. Укрдержархів . |
34. ДСКН. 35. ДСЗПД. 36. Антимонопольний комітет. 37. Адміністрація Держспецзв’язку. 38. Фонд державного майна. 39. МВС. 40. Мінфін. 41. МОН. 42. Мінкультури. 43. Мінінфраструктури. 44. МОЗ. 45. Мінприроди. 46. Мінекономрозвитку. 47. Мінагрополітики. 48. Міненерговугілля. 49. Пенсійний фонд України. 50. Нацкомфінпослуг. 51. НКРЕ. 52. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. 53. НКЦПФР. 54. НКРЗІ. 55. Фонд соціального захисту інвалідів. 56. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. 57. Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. 58. Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії. 59. Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж . 60. Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі. |
До речі, мораторій не залежить від сфери діяльності, що перевіряється. Тобто він не обмежується, наприклад, перевірками фінансово-господарської діяльності чи дотримання ліцензійних умов.
Нормами Закону № 1622 можна скористатися лише до початку перевірки, запобігши таким чином її проведенню. Довести своє право не допускати перевіряючих до перевірки після її закінчення буде набагато складніше. Адже оскарження процедури проведення перевірки у більшості випадків не рятує від відповідальності за виявлені порушення.
Тому, якщо представники контролюючих органів мають намір провести у вас перевірку в обхід мораторію, потрібно реагувати негайно. Та якщо час згаяно і перевірка вже відбулася, спробуйте все-таки оскаржити дії перевіряльників в адміністративному суді. Як варіант, у позовній заяві зауважте, що надані перевіряючими докази зібрано з порушенням закону, тобто є недопустимими.
Павло Петренко,
міністр юстиції:
— Нині в Україні діє понад 80 різних структур, які здійснюють перевірки. За бажання спільними зусиллями вони можуть організувати по кілька перевірок однієї і тієї самої юридичної особи щодня. Ми повинні максимально скоротити контролюючі функції держави. В цьому напрямку уряд уже ухвалив низку рішень.
Погані новини, або Винятки з правил
Перша новина: мізерно короткий період дії мораторію на перевірки. Незважаючи на те що Закон № 1622 юридично набрав чинності 16 серпня 2014 року, фактично його нормами суб'єкти господарювання можуть скористатися лише протягом неповних чотирьох місяців — з 9 вересня (дата введення в дію Постанови № 408) і до кінця 2014 року.
Друга новина: загальний процес оформлення і видачі Кабміном дозволу на перевірку не регламентований законом. Це, звісно, вселяє надію на те, що дозволи на проведення перевірок суб'єктів малого та середнього бізнесу не видаватимуться. Але критерії відбору підприємств для перевірки із санкції Кабміну незрозумілі (а на порозі вже листопад). Уже видані Кабміном дозволи на перевірки особливого оптимізму не вселяють. Зокрема, розпорядження № 849-р та № 890-р свідчать про те, що в уряді, по суті, затверджують списки суб'єктів для перевірки, підготовлені контролюючими органами, і особливо не морочать собі голову.
Недомовки у нормах закону та довге мовчання уряду вже призвели до того, що Фонд соцстраху з тимчасової втрати працездатності уявив себе органом, непідконтрольним Кабміну. У Листі № 2.4-17-2056 чиновники спробували відхреститися від мораторію на перевірки, щоб і далі безконтрольно терзати суб'єктів господарювання. Благо, Кабмін все-таки доповнив Постанову № 408 переліком підконтрольних йому органів, і, звісно, включив до нього ФСС з тимчасової втрати працездатності.
Третя (головна) погана новина: мораторій не поширюється на перевірки Державної фіскальної служби. Тож від спілкування з податківцями та митниками нас, на жаль, ніхто не позбавив. Крім того, санкція Кабміну зовсім не потрібна на проведення перевірок за рішенням суду, у рамках оперативно-розшукової діяльності, а також у випадках, передбачених КПК.
На жаль, мораторій на перевірки парламентарії не спромоглися пов'язати із Законом про перевірки, що стосується принципів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Ця обставина свідчить про те, що Закон № 1622 — швидше виняток із правил, а не планомірна ліберальна економічна політика із виведення українського бізнесу з-під поліцейського режиму.
Мораторій на проведення перевірок — без сумнівів, позитивний момент для бізнесу. Проте недомовки в Законі № 1622 і зволікання Кабміну можуть привнести у життя підприємців чимало негативу.
На сьогоднішній день зрозуміло одне: мораторій — це інструмент для захисту, яким може скористатися кожен бізнесмен, але тільки до початку перевірки. Якщо ж контролери всупереч чинному законодавству все-таки прорвалися на ваше підприємство, будьте готові оскаржити їх дії в судовому порядку. Щоправда, шанси на успішний результат справи невеликі. Оскаржити результати перевірки лише на тій підставі, що вона була незаконною, не вийде. Суди в подібних вимогах зазвичай відмовляють. Тому у позовній заяві пошліться на те, що зібрані перевіряючими докази є недопустимими.
Нормативна база
КПК — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 № 4651-VI.
Закон № 1622 — Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.2014 № 1622-VII.
Закон про перевірки — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V.
Постанова № 408 — постанова КМУ «Питання введення обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» від 13.08.2014 № 408.
Розпорядження № 849-р — розпорядження КМУ «Про проведення перевірки якості зерна» від 27.08.2014 № 849-р та від 05.09.2014 № 890-р.
Розпорядження № 890-р — розпорядження КМУ «Про надання дозволу на проведення перевірок деяких суб'єктів ринку телекомунікацій та користувачів радіочастотного ресурсу України в смугах радіочастот загального користування» від 05.09.2014 № 890-р.
Лист № 2.4-17-2056 — лист ФСС з ТВП від 07.08.2014 № 2.4-17-2056.
Дата підготовки
28.10.2014
Коментарі до матеріалу