• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Новий закон про ліцензування: що зміниться?

Віта Василенко

13.07.2015 1191 0 0

28 червня 2015 року набув чинності новий Закон від 02.03.15 р. № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222). У цьому інформаційному огляді ми розповімо, які зміни внесе цей Закон до ділового життя суб'єктів господарювання.

Зменшується кількість ліцензованих видів діяльності

Законодавці істотно скоротили перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню (ст. 7). І це не може не радувати – адже зменшується регуляторний тиск на бізнес в Україні.

Так, більше не потрібно буде отримувати ліцензію для ведення таких видів діяльності:

1) видобуток дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;

2) виробництво ветеринарних медикаментів і препаратів, оптова, роздрібна торгівля ветеринарними медикаментами і препаратами;

3) торгівля пестицидами та агрохімікатами (тільки регуляторами зростання рослин);

4) надання послуг у галузі криптографічного захисту інформації), торгівля криптосистемами і засобами криптографічного захисту інформації (згідно з переліком, визначеним КМУ);

5) впровадження, ввезення, вивезення голографічних захисних елементів;

6) надання послуг у галузі технічного захисту інформації (згідно з переліком, визначеним КМУ);

7) виготовлення бланків цінних паперів;

8) постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за нерегульованим тарифом;

9) розробка, випробування, виробництво, експлуатація ракет-носіїв, космічних апаратів та їх складових частин, наземного комплексу керування космічними апаратами та його складових частин;

10) переробка донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів (крім діяльності банків пуповинної крові, інших тканин і клітин людини);

11) заготівля, переробка, металургійна переробка лому кольорових і чорних металів;

12) збір, первинна обробка відходів і лому дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;

13) проведення землеоцінних робіт і земельних торгів;

14) митна брокерська діяльність;

15) виробництво, експорт та імпорт дисків для лазерних систем зчитуван-ня, матриць;

16) торгівля племінними (генетичними) ресурсами, проведення генетичної експертизи походження та аномалій тварин;

17) проведення фумігації (знезараження) об'єктів регулювання, визначених Законом від 30.06.93 р. № 3348-XII «Про карантин рослин», які переміщаються через державний кордон України і карантинні зони;

18) діяльність, пов'язана з виробництвом, торгівлею піротехнічними засобами;

19) діяльність, пов'язана з наданням послуг стрільбищами невоєнного призначення і функціонуванням мисливських стендів;

20) збір і використання інформації, яка становить кредитну історію;

21) генно-інженерна діяльність у замкнутій системі;

22) торгівля рідким паливом з біомаси і біогазом;

23) будівельна діяльність (крім будівництва об'єктів IV та V категорій складності за переліком видів робіт, затвердженим КМУ: відповідні зміни вносяться до Закону від 16.11.92 р. № 2780-ХІІ).

Слід завважити, що Закон № 222 визначає вичерпний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню (ст. 7). І лише ліцензування у трьох сферах діяльності регламентуватиметься окремими законами, а не Законом № 222. Мається на увазі:

  • банківська діяльність;
  • телебачення і радіомовлення;
  • виробництво та оборот спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

Услід за зменшенням кількості ліцензовуваних видів діяльності слід чекати оновлення ліцензійних умов на ліцензовувані види, що залишилися в переліку. Це пов'язане з тим, що згідно зі ст. 6 Закону № 222 ліцензійні умови, розроблені органами ліцензування, повинні будуть затверджуватися КМУ. Ліцензійні умови, що існують сьогодні, прийняті і затверджені тільки органами ліцензування (наприклад, Ліцензійні умови з медичної практики, затверджені наказом МОЗ від 02.02.11 р. № 49) – відповідно, їх доведеться оновлювати. Нова вимога повинна сприяти «стабільності» ліцензійних умов, адже в них складніше буде вносити часті зміни.

Ще один момент, на який слід звернути увагу: новий вид ліцензовуваної діяльності, нові ліцензійні умови або внесення змін до ліцензійних умов набуватимуть чинності не раніше ніж через 2 місяці з дня їх прийняття. Оприлюднення ліцензійних умов повинне здійснюватися на офіційних веб-сайтах органів ліцензування (ст. 8, 9).

Спрощується порядок отримання ліцензії

Кількість адміністративних процедур, пов'язаних з отриманням ліцензії, скорочується – зокрема, за рахунок впровадження електронного документообігу. Ліцензія як документ у паперовій формі перестане бути обов'язковою. Ліцензія оформлятиметься в електронному вигляді, а точніше, у вигляді запису в Єдиному держреєстрі юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців (далі – Єдиний держреєстр). Відповідних змін зазнав також Закон від 15.05.03 р. № 755-IV. Саме з моменту внесення до Єдиного держреєстру інформації про те, що орган ліцензування прийняв рішення видати ліцензію, у суб'єкта господарювання виникає право на ведення ліцензовуваного виду діяльності (ч. 9 ст. 13).

Крім того, отримувачі ліцензії зможуть подавати документи до органу ліцензування в електронному вигляді і таким же способом приймати їх від органу ліцензування (ст. 10). Для цього в заяві на видачу ліцензії необхідно зазначити бажаний спосіб отримання документів, інакше орган ліцензування відправлятиме їх поштою.

Форма заяви на отримання ліцензії та вичерпний перелік документів, які до нього додаються, повинні встановлюватися ліцензійними умовами. Органам ліцензування забороняється вимагати подання документів з державних паперових або електронних інформаційних ресурсів (ст. 2).

Разова плата за видачу ліцензії залишається колишньою – у розмірі однієї мінімальної заробітної плати (1 МЗП), але якщо ліцензію видаватиме місцевий орган виконавчої влади, то платити доведеться менше – усього 10 % МЗП. Плата за переоформлення ліцензії не справлятиметься.

Новим Законом встановлено що всі ліцензії видаються на необмежений строк, а також визначено строки дії ліцензії (від трьох до шести місяців) стосовно правонаступників суб'єкта господарювання – ліцензіата, що припинив своє існування в результаті реорганізації (ст. 15). Це значно полегшує ведення бізнесу: адже раніше в таких ситуаціях доводилося припиняти господарську діяльність на період переоформлення ліцензії.

Проте в Законі № 222 присутня норма, яка може ускладнити ведення господарської діяльності: вона встановлює обов'язок ліцензіата інформувати орган ліцензування про всі зміни в документах, які подавалися разом із заявою про видачу ліцензії (ст. 15).

Посилюється відповідальність за порушення у сфері ліцензування

У «старому» Законі про ліцензування (від 01.06.2000 р. № 1775-III) було зазначено, що за ведення ліцензовуваної госпдіяльності без наявності ліцензії до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірах, установлених законом. Проте на практиці такі штрафи були великої рідкістю. Саме тому в новому Законі (ст. 20) норма про відповідальність за відсутність ліцензії відкоригована, тепер це «адміністративна відповідальність, передбачена КУпАП». Відповідні зміни вносяться і до самого КУпАП, а саме до ст. 164 та ст. 16612.

Так, за безліцензійну діяльність адміністративний штраф збільшений приблизно в 20 разів, тобто становитиме від 1 000 до 2 000 НМДГ (від 17 000 до 34 000 грн.), а за повторне порушення – від 2 000 до 5 000 НМДГ (від 34 000 до 85 000 грн.), згідно з ч. 1, 2 ст. 164 КУпАП. За подання недостовірної інформації про відповідність матеріально-технічної бази законодавчим вимогам (ч. 3 ст. 164 КУпАП) установлюється адмінштраф у розмірі від 1 000 до 2 000 НМДГ.

Примітно, що адміністративні штрафи, які накладаються на посадових осіб органів ліцензування за порушення законодавства у сфері ліцензування, збільшилися не так істотно, менш ніж у два рази (ст. 16612 КУпАП). Цей штраф становитиме від 50 до 80 НМДГ (від 850 до 1 360 грн.), а до змін розмір штрафу становив від 30 до 50 НМДГ.

Перехідні положення

Суб'єктам господарювання, які вже мають ліцензії на провадження будь-якого виду діяльності, не варто турбуватися. Їх ліцензії, що діють на момент набуття чинності Закону № 222, продовжуватимуть діяти.

Приємна новина для тих, у кого ліцензії мають обмежений строк дії – з 28 червня вони стають безстроковими, і за заявою ліцензіата їх можна буде безплатно переоформити в тижневий строк (ч. 6 ст. 21).

Перевізники, зверніть увагу: з набуттям чинності Закону № 222 скасовуються ліцензійні картки на транспортні засоби (відповідні зміни вносяться до Закону від 30.06.93 р. № 3353-ХІІ і Закону від 05.04.01 р. № 2344-III).

Висновки

У цілому набуття чинності Закону № 222 повинне позитивно вплинути на розвиток бізнесу в Україні, створити сприятливі умови для залучення інвестицій. Залишається тільки сподіватися, що нові норми будуть адекватно впроваджені на практиці.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2268 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали

Новий закон про ліцензування: що зміниться?