Платники податків періодично отримують від податкової інспекції запити про надання інформації та її документальне підтвердження (далі – запити). Ці запити часто бентежать платників податків, тому що:
Сьогодні ми відповімо на запитання, які найчастіше виникають у платників податків у таких ситуаціях.
Чим передбачене право органу ДФС направити платникові податків запит?
Право органу ДФС звернутися до платника податків – суб'єкта господарювання з письмовим запитом про надання інформації та її документальне підтвердження передбачене п. 73.3 Податкового кодексу (далі – ПК). Постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1245 затверджено Порядок періодичного надання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом (далі – Порядок № 1245). Дія цього Порядку поширюється на фізосіб-підприємців, самозайнятих фізичних осіб, на підприємства та їх відокремлені підрозділи, інші організації та установи.
Звернутися із запитом до платника податків орган ДФС має право (п. 73.3 ПК; п. 10, 12 Порядку № 1245):
За якими підставами може бути направлений запит?
Підстави для направлення запиту наведені в п. 73.3 ПК та п. 12 Порядку № 1245, а саме:
1. Виявлення за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, фактів, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДФС.
2. Виявлення недостовірних даних у податкових деклараціях, поданих платником податків.
Зверніть увагу! Дві вищезгадані підстави можуть стати причиною для проведення позапланових документальних перевірок, що призначаються відповідно до пп. 78.1.1, 78.1.4, п. 79.1 ПК. А саме: припустимо, відповідь на запит не буде надана або запитувана інформація та її документальне підтвердження будуть подані не в повному обсязі. Тоді орган ДФС отримує право призначити документальну позапланову перевірку за вищезгаданими підставами. А в більшості випадків результатом такої перевірки стає донарахування податків, обов'язкових платежів і нарахування штрафів.
3. Проведення зустрічного звіряння.
4. Необхідність визначити рівень звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірки.
Згідно з п. 85.2 ПК платник податків зобов'язаний надати працівникам податкової інспекції в повному обсязі всі документи, пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків з моменту початку перевірки. Тому посадові особи органу ДФС мають право направити платникові податків запит за зазначеною підставою тільки після початку перевірки. Припустимо, органу ДФС у ході перевірки або до прийняття податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки не будуть подані документи, що підтверджують показники податкової звітності. У цьому випадку вважається, що такі документи були відсутні у платника податків при складанні цієї податкової звітності (п. 44.6 ПК).
5. Необхідність перевірити дотримання принципів трансфертного ціноутворення у випадках, передбачених ст. 39 ПК.
6. Надходження скарги на платника податків стосовно випадків, коли:
Як повинен бути оформлений запит органу ДФС?
Вимоги до оформлення запиту передбачені п. 73.3 ПК, п. 10 Порядку № 1245. Запит повинен бути оформлений на бланку органу ДФС, підписаний керівником або заступником керівника органу ДФС, засвідчений печаткою органу ДФС і містити:
Який порядок вручення запиту платникові податків?
Запит може бути вручений платникові податків тільки двома способами (п. 73.3 ПК):
Інших способів законодавством не передбачено.
Наприклад, посадова особа органу ДФС телефонує бухгалтерові підприємства і в телефонній розмові вимагає надати інформацію та її документальне підтвердження у зв'язку з тим, що за результатом аналізу податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення підприємством податкового законодавства (див. вище підставу 1). Але запит у письмовій формі не вручає. У цьому випадку ви можете не реагувати на подібні вимоги. Адже ПК чітко встановлено порядок вручення запиту платникові податків. І цей порядок не передбачає права податкової інспекції запитувати у платника податків інформацію в телефонному режимі.
Як повинен діяти платник податків, що отримав запит (які у нього права)?
У разі отримання запиту органу ДФС платник податків:
Як повинна бути оформлена відповідь на запит?
Якщо отриманий від органу ДФС запит оформлено правильно (відповідно до вимог Порядку № 1245), відповідь на такий запит необхідно надати письмово. Скласти відповідь можете в довільній формі, оскільки конкретної форми для такої відповіді законодавством не встановлено. Проте відповідь на запит повинна містити ряд обов'язкових відомостей (п. 15 Порядку № 1245). А саме – у відповіді на запит ви повинні:
Як оформити відмову в наданні інформації?
Ми вже сказали, що коли відмова пов'язана з неправильним оформленням запиту, про це слід письмово сповістити орган ДФС. Потрібно пояснити, що направлений запит складено з порушенням установлених вимог, а отже, ви звільняєтеся від обов'язку надати запитувану органом ДФС інформацію. Якщо цього не зробити, то орган ДФС розцінить вашу бездіяльність як ненадання інформації на свій запит.
Скласти лист про відмову в наданні інформації на запит органу ДФС можна в довільній формі. У такому листі слід:
У який строк необхідно надати відповідь на запит або відмовити в наданні інформації?
Строк для відповіді залежить від підстав направлення запиту. Так, платникові податків після отримання запиту необхідно надати відповідь протягом (п. 14 Порядку № 1245):
Чому тільки 10 днів у перших двох випадках (це підстави 1 та 2 – див. вище)? Річ у тому, що документальна позапланова перевірка за зазначеними підставами може призначатися у випадку, якщо платник податків не надасть пояснень та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу ДФС протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту. Про це сказано в пп. 78.1.1 та 78.1.4 ПК. І в цьому випадку місячний строк на надання відповіді на запит, передбачений п. 14 Порядку № 1245, не може братися до уваги, оскільки норми пп. 78.1.1 та 78.1.4 ПК мають пріоритет.
Зверніть увагу: ці строки (10 днів і місяць) передбачені як у разі надання інформації та її документального підтвердження, так і в разі відмови.
Як надати органу ДФС (вручити чи відправити) відповідь на запит або відмову в наданні інформації?
Відповідь на запит або лист із відмовою в наданні запитаної інформації ви можете:
Висновки
Отримавши запит органу ДФС про надання інформації, перш за все ретельно його вивчіть. Якщо запит оформлено: