Чи може військкомат прийти із перевіркою на підприємство?
21.08.2017 19977 8 1
На підприємстві працюють військовозобов'язані співробітники. Чи має право райвійськкомат (далі – РВК) перевіряти, як ведеться військовий облік на підприємстві? Чи можуть вони прийти із перевіркою або запитати подати їм будь-які документи?
У РВК є право приходити на підприємства з перевіркою. Однак у 2017 році діє мораторій на перевірки, установлений Законом від 03.11.16 р. № 1728-VIII. До переліку винятків, коли закон не поширюється на деякі державні органи, військкомати не потрапили. Докладніше про мораторій можна прочитати в статті «Мораторій-2017: питання та відповіді». Тому зараз представники РВК не мають права перевірити підприємство.
Як у принципі проводять перевірку співробітники РВК?
Є два нормативних акти, якими керуються перевіряючі:
- Положення про військові комісаріати, затверджене постановою КМУ від 03.06.13 р. № 389 (зазначено, що військовий комісар має право проводити контроль над виконанням вимог законодавства з питань оборони);
- Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.16 р. № 921 (далі – Порядок № 921). Зокрема, установлено, що районні (міські) військкомати можуть проводити перевірку підприємств на підставі планів, затверджених відповідною районною держадміністрацією або міською радою (п. 78 Порядку № 921).
Уповноважені особи військкомату мають право перевірити правильність ведення військового обліку підприємствами. Свої повноваження співробітники військкомату повинні підтвердити приписом на виконання завдання за формою додатка 29 до Порядку № 921. Припис підписується військовим комісаром і затверджується печаткою військкомату. Керівник підприємства має право перевірити наявність припису і посвідчень у перевіряючих і тільки після цього допустити їх до перевірки (п. 82, 83 Порядку № 921).
Перевірка проводиться комісією. Голова комісії до початку перевірки повідомляє керівників підприємств про план роботи, а після проведення перевірки – повідомляє їм про виявлені порушення (п. 84 Порядку № 921). Результат перевірки оформляється у вигляді акта.
Підприємство зобов'язане усунути порушення, виявлені перевіркою. Про те, яких заходів вжито для усунення порушень, підприємство повинне повідомити РВК у строк, зазначений в акті перевірки (п. 85 Порядку № 921).
Вичерпний перелік питань і документів, які підлягають перевірці щодо організацієї та ведення військового обліку на підприємстві, наведено в п. 5 додатка 27 до Порядку № 921. Наприклад, представники РВК можуть вимагати подати їм на перевірку наказ про призначення осіб, відповідальних за ведення військового обліку на підприємстві, їх посадові інструкції; штатний розпис, накази про прийняття та звільнення призовників і військовозобов'язаних і т. д.
Може РВК запросити в підприємства будь-які документи?
Законом № 1728 установлено мораторій на перевірки, але документи РВК у цей період має право запитувати.
У свою чергу, підприємства зобов'язані подавати до РВК інформацію, необхідну для проведення мобілізаційних заходів (абзац чотирнадцятий ч. 1 ст. 21 Закону від 21.10.93 р. № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», далі – Закон № 3543). Зокрема (ч. 3 ст. 3 Закону № 3543), дані:
- про підготовку та утримання в належному стані техніки та об'єктів, які у випадку мобілізації призначені для передачі ЗСУ, іншим воєнізованим формуванням;
- ведення військового обліку військовозобов'язаних і призовників.
Із приводу строків подання такої інформації в законі нічого не сказано, тобто строк повинен бути зазначений у самому запиті.
Крім того, зараз діє особливий період. Тому підприємства зобов'язані самостійно двічі на рік (до 20 червня і до 20 грудня) подавати інформацію про наявність і технічний стан транспортних засобів, а також дані співробітників, які працюють на цьому транспорті (п. 14 Положення про військово-транспортний обов'язок, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2000 р. № 1921, далі – Положення № 1921).
Чи може військкомат накласти штраф на підприємство?
Керівники та інші посадові особи підприємства, а також особи, відповідальні за ведення військового обліку на підприємстві, можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності за такі види порушень:
- за ст. 2112 КУпАП – якщо підприємство своєчасно не подає відповідним військкоматам списки призовників (списки громадян, які підлягають приписці до призовних ділянок, повинні подавати підрозділу по роботі з кадрами підприємств, установ, організацій незалежно від підпорядкування та форми власності щороку в строки, установлені Міноборони);
- за ст. 2113 КУпАП – якщо підприємство приймає на роботу (навчання) військовозобов'язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання;
- за ст. 2114 КУпАП – якщо підприємство не повідомляє військовозобов'язаних і призовників про те, що їх викликають військкомати, або перешкоджають їх своєчасній явці до пунктів збору або на призовні ділянки.
За всі перелічені вище порушення передбачена однакова відповідальність – штраф у розмірі від 1 до 3 НМДГ (від 17 до 51 грн.), а за повторне порушення – від 3 до 7 НМДГ (від 51 до 119 грн.).
За неподання інформації про наявність і технічний стан транспортних засобів, а також даних співробітників, які працюють на цьому транспорті, передбачена відповідальність згідно зі ст. 2101 КУпАП – за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Штраф за таке порушення становить від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн.).
При цьому військкомати не тільки розглядають справи про вищевказані порушення, але й самі накладають адміністративні стягнення (ст. 235 КУпАП).
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 8