Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Коли реалізація заставного майна без дозволу органу ДФС не є порушенням

Аналізуємо ухвалу ВАСУ від 17.06.15 р., джерело – Єдиний державний реєстр судових рішень, реєстр. № 46046702.

Сторони спору

Позивач – підприємство, відповідач – спеціалізована державна податкова інспекція (далі – СДПІ).

Обставини справи

Підприємство своєчасно не сплатило податкове зобов'язання, у зв'язку із чим у нього виник податковий борг, а в СДПІ – право податкової застави на майно підприємства в сумі податкового боргу (п. 89.1, 89.2 Податкового кодексу, далі – ПК).

Керуючись п. 89.3 ПК, СДПІ у грудні 2012 року у присутності представника підприємства склала акт опису майна підприємства, на яке поширено право податкової застави і яке надалі можна використовувати для погашення податкового боргу. До складу такого майна була включена готова продукція, яка не тільки була в наявності станом на 01.12.12 р., але й яку повинні були виготовити протягом грудня 2012 року із наявної сировини.

Під час опису майна СДПІ і підприємство узгодили можливість оплати підприємством витрат, пов'язаних із виготовленням продукції в грудні 2012 року (на оплату електроенергії, придбання матеріалів та обладнання).

Перевіривши в березні 2013 року наявність описаного в податкову заставу майна станом на 01.01.13 р. та 01.03.13 р., СДПІ виявила, що підприємство в грудні 2012 року реалізувало частину готової продукції, що знаходилася в податковій заставі. Отримані від реалізації кошти підприємство направило на виплату заробітної плати, погашення податкового боргу, сплату ЄСВ, оплату електроенергії, придбання матеріалів та обладнання.

СДПІ розцінила зазначені дії як порушення вимог ст. 92 ПК (тобто самостійну реалізацію майна, що знаходилося в податковій заставі, без дозволу СДПІ) і, керуючись ст. 124 ПК, наклала на підприємство штраф у розмірі вартості реалізованої готової продукції, прийнявши податкове повідомлення-рішення. Підприємство оскаржило це повідомлення-рішення до адміністративного суду.

Позиція сторін

Позивач. Підприємство має право без згоди СДПІ реалізовувати готову продукцію, описану в податкову заставу, а отримані від реалізації кошти спрямовувати на цілі, передбачені п. 92.1 ПК (на виплату зарплати, погашення податкового боргу, сплату ЄСВ) та узгоджені з СДПІ (на оплату витрат, пов'язаних із виготовленням готової продукції, тобто оплату електроенергії, придбання матеріалів та обладнання). СДПІ необґрунтовано застосувала до підприємства штрафну санкцію, установлену ст. 124 ПК, оскільки факт самовільного відчуження підприємством майна, що знаходилося в податковій заставі, був відсутній.

Відповідач. Штраф за реалізацію готової продукції без згоди СДПІ накладено правомірно, оскільки підприємство не отримувало від СДПІ дозволу на самостійну реалізацію готової продукції, що знаходилася в податковій заставі.

На чиєму боці суд

Рішення прийнято на користь підприємства. Ухвалою ВАСУ залишено в силі ухвалу апеляційного адміністративного суду та постанову окружного адміністративного суду, якими скасовано податкове повідомлення-рішення СДПІ про застосування до підприємства штрафних санкцій.

Аргументи суду

1. Якщо в податковій заставі знаходиться тільки готова продукція, товари, товарні запаси, то платник податків має право відчужувати таке майно без згоди органу ДПС (на сьогодні – орган ДФС) за кошти за цінами не менше звичайних і за умови, що кошти від такого відчуження будуть спрямовані в повному обсязі в рахунок виплати заробітної плати, сплати ЄСВ та/або погашення податкового боргу (п. 92.1 ПК).

2. На день проведення перевірки схоронності майна, що знаходиться в податковій заставі, СДПІ не встановлено зменшення кількості готової продукції, на яку поширюється право податкової застави.

3. Кошти від реалізації заставної продукції спрямовані підприємством на цілі:

  • передбачені п. 92.1 ПК, зокрема на виплату зарплати, погашення податкового боргу, сплату ЄСВ;
  • узгоджені підприємством із СДПІ, а саме: на витрати, пов'язані з виготовленням готової продукції, у тому числі на оплату електроенергії, придбання матеріалів та обладнання.

4. Вищенаведеними діями підприємство не порушило інтереси держави, тому накладення СДПІ на підприємство штрафу за відчуження майна, що знаходилося в податковій заставі, згідно зі ст. 124 ПК є необґрунтованим, а податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Висновок

Без згоди органу ДФС платник податків має право реалізувати майно, на яке поширюється право податкової застави, тільки за умови, що цим майном є готова продукція, товари, товарні запаси. Обов'язкова умова такої реалізації – спрямування отриманих від реалізації коштів або на виплату заробітної плати, сплату ЄСВ та/або погашення податкового боргу, або на інші цілі, узгоджені з органом ДФС. 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали