Основою для будь-яких управлінських звітів служить стандартна фінансова звітність підприємства, складена за даними бухгалтерського обліку. Це чотири форми: Баланс (форма № 1), Звіт про фінансові результати (про сукупний дохід) (форма № 2), Звіт про рух грошових коштів (складений непрямим і прямим методами) (форма № 3), Звіт про власний капітал (форма № 4).
Управлінські звіти призначені, як правило, для внутрішнього користувача (але можуть бути цікаві й інвесторам).
На основі таких звітів керівники приймають управлінські рішення. От чому склад і форма управлінської фінзвітності безпосередньо залежать від вибраної стратегії компанії.
Як це відбувається? Ґрунтуючись на стандартних звітних формах, головний бухгалтер формує таку управлінську звітність, у якій детально розкриті значущі для підприємства статті, до якої додані аналітичні розшифровки, щоб можна було розрахувати встановлені в стратегічному плані розвитку підприємства фінансові показники. Разом з тим неістотні (незначущі зі стратегічного погляду) статті він може укрупнити. Приймаючи таке рішення, бухгалтер (фінансист) спирається на свою професійну думку.
Наприклад, одним з найважливіших показників ефективної роботи підприємства є приріст власного капіталу (далі – ВК). Наведемо приклад річного фінансового управлінського звіту для власників і керівників підприємства (далі – Звіт), побудованого на базі стандартних фінансових звітів підприємства за формами № 1 та № 2 (див. таблицю нижче).
Затвердженої форми такого Звіту не існує, підприємства розробляють її самостійно, під свої потреби. У чому особливість форми такого Звіту? У тому, що балансові статті повинні бути розташовані в ній так, щоб їх результат (підсумок) відображав значення власного капіталу. Значення отриманого фінансового результату – як складової ВК – «упроваджене» у Звіт зі стандартної форми 2. Це значення показує, за рахунок чого підприємство отримало прибуток або збиток. Таким чином, об'єднання двох форм звітності дає можливість бухгалтерові сформувати звіт з акцентом на ключовий показник.
№ |
Стаття |
Формула розрахунку |
Сума |
|
період 1 |
період 2 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Необоротні активи |
|
|
|
2 |
Оборотні активи |
|
|
|
3 |
Групи вибуття |
|
|
|
4 |
Разом |
Ряд. 1 + ряд. 2 |
|
|
5 |
Довгострокові зобов'язання |
|
|
|
6 |
Поточні зобов'язання і забезпечення |
|
|
|
7 |
Зобов'язання, пов'язані з групами вибуття |
|
|
|
8 |
Разом |
Ряд. 5 + ряд. 6 + ряд. 7 |
|
|
9 |
Дохід від реалізації |
|
|
|
10 |
Витрати операційної діяльності |
|
|
|
11 |
Фінансовий результат від операційної діяльності |
Ряд. 9 – ряд. 10 |
|
|
12 |
Фінансові доходи |
|
|
|
13 |
Фінансові витрати |
|
|
|
14 |
Інші доходи |
|
|
|
15 |
Інші витрати |
|
|
|
16 |
Податок на прибуток |
|
|
|
17 |
Фінансовий результат (нерозподілений прибуток (+)/непокритий збиток (–) |
Ряд. 11 + ряд. 12 – |
|
|
18 |
Власний капітал (в т. ч. ряд. 17) |
Ряд. 4 – ряд. 8 |
|
|
Якщо скласти такий звіт за декілька періодів, буде добре видно динаміку розміру ВК.
На практиці власники підприємства встановлюють цільовий показник приросту ВК за рік.
Наприклад, за підсумками 2016 року розмір ВК становить 25 млн грн. На 2017 рік був установлений цільовий показник приросту: ВК2017 = 1,6 ВК2016 (тобто 40 млн грн.). За фактом розмір ВК за 2017 рік становить 30,5 млн грн. (тобто 1,22 х ВК2016). Цільовий показник (40 млн грн.) не був досягнутий.
Ось що треба зробити в такій ситуації:
Річний звіт складено. Як діяти далі?
Щоб прийняти правильні рішення, пов'язані з реалізацією стратегії компанії на наступний звітний рік, слід провести SWOT-аналіз, який допоможе виявити:
До внутрішніх чинників належать:
До зовнішніх чинників належать ризики і можливості ведення бізнесу – як загальні, так і властиві спе-цифіці того ринку, на якому працює компанія. Розглянемо їх докладніше.
Візьмемо умови, які зараз впливають на роботу підприємства.
Криза – це завжди можливість:
Пропонуємо декілька практичних рішень, які допоможуть вам ефективно спланувати роботу наступного року і відвернути або нівелювати основні ризики для вашого бізнесу.
Давайте назвемо основні проблеми.
У чому проблема? Кредити недоступні або надмірно дорогі.
Де шукати рішення? Використовуємо внутрішні ресурси – торговельний капітал компанії.
Як діяти? У нас три складові торговельного капіталу, спрямовуємо всі зусилля туди:
У чому проблема? Неплатоспроможність ключових покупців може призвести до неплатоспроможності вашого підприємства.
Де шукати рішення? Працюйте із заборгованостями щодня, своєчасно виявляйте і запобігайте зовнішнім і внутрішнім ризикам.
Як діяти? Працюйте відразу в декількох напрямах:
Важливий момент! Вживаючи запобіжних заходів, не забувайте, що й контрагенти теж хочуть утриматися на плаву: дотримуйте баланс інтересів.
У чому проблема? Дебіторська заборгованість накопичується, загрожує перетворитися на безнадійну заборгованість.
Де шукати рішення? Управляйте оборотними коштами ефективно, щоб забезпечити позитивний потік коштів.
Як діяти? Тут теж потрібні конкретні кроки:
І головне – пам'ятайте: управлінські звіти ви складаєте для внутрішніх користувачів. Зробіть звіти зручними і зрозумілими.
У чому проблема? Собівартість тисне на прибуток.
Де шукати рішення? Уникайте використання інвалюти і компенсуйте втрати на курсових різницях.
Як діяти? Дійте рішуче:
У чому проблема? Низька рентабельність бізнесу є однією з причин недостатності оборотних коштів.
Де шукати рішення? Ключ до вирішення проблеми – пошук додаткових джерел доходу і мінімізація витрат.
Як діяти? Ось конкретні заходи, які допоможуть вам вирішити цю проблему: