Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відповідальність за несплату податку через відсутність коштів на рахунку


Сторони спору

Позивач – ТОВ; відповідач – податкова інспекція.

Обставини справи

Підприємство подало податкову декларацію платника єдиного податку (далі – ЄП), у якій самостійно визначило до сплати суму податку. Було виписано два платіжних доручення з призначенням платежу: «Сплата єдиного податку». За одним із платіжних доручень банк направив ТОВ повідомлення про невиконання, оскільки немає/недостатньо коштів на кореспондентському рахунку. Друга платіжка була виконана банком. Оскільки сума ЄП у повному обсязі не надійшла до бюджету, підприємству була направлена податкова вимога про погашення податкового боргу за узгодженими грошовими зобов'язаннями.

Підприємство звернулося до суду з позовною заявою, у якій просило скасувати цю податкову вимогу на тій підставі, що провина за несплату податку лежить на банку. Окружний суд задовольнив позов ТОВ. Апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції. Тому підприємство подало касаційну скаргу.

Позиція позивача

Позивач зазначав, що вжив усіх заходів для своєчасної сплати узгоджених податкових зобов'язань, але з незалежних від нього причин (а саме з вини банку) платіжні доручення не були виконані і гроші своєчасно не надійшли до бюджету. Тому немає підстав для покладання відповідальності за несплату податку на підприємство.

На чиєму боці суд

Касаційна скарга підприємства залишилася без задоволення (Постанова Верховного Суду України 07.02.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 72089383).

Аргументи суду

  1. Відповідальність банків за здійснення грошового переказу встановлена ст. 32 Закону від 05.04.01 р. № 2346-IIІ (далі – Закон № 2346). Зокрема, цією нормою передбачено, що отримувач грошового переказу має право вимагати від банку, який обслуговує платника, відшкодування збитку, завданого йому в результаті порушення цим банком строків виконання документа на переказ.
  2. Відповідно до п. 129.6 Податкового кодексу (далі – ПК), якщо з вини банку порушено строк зарахування податків до бюджетів або державних цільових фондів, установлений Законом № 2346, такий банк сплачує пеню за кожний день прострочення і штрафи в розмірах, установлених ПК, а також несе іншу відповідальність, установлену ПК за несвоєчасне і неповне перерахування обов'язкових платежів до бюджету або державного цільового фонду.
  3. Платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасне та/або неповне надходження обов'язкових платежів до бюджетів і державних цільових фондів, включаючи пеню і штрафи, якщо це відбулося з вини обслуговуючого банку.
  4. Визначальним чинником для застосування відповідальності у цьому випадку є з'ясування того, з чиєї провини відбулося неповне надходження або ненадходження податку до бюджету.
  5. Банки здійснюють переказ з кореспондентських рахунків інших банків – своїх клієнтів у межах залишку коштів на цих рахунках, крім випадків надання обслуговуючим банком кредиту банку-клієнтові (п. 27.2 Закону № 2346).
  6. Згідно з п. 22.10 Закону № 2346, банки України не ведуть облік розрахункових документів ініціатора грошового переказу в разі відсутності (недостатності) коштів на рахунках платника, якщо інше не передбачено договором між банком і його клієнтом.

Висновок

Відсутність на рахунку клієнта суми, необхідної для виконання платіжного доручення, є підставою для невиконання банком такого платіжного доручення. Відповідно, у такому разі ненадходження податку до бюджету відбувається не з вини банку. А значить, відповідальність за своєчасність і повноту сплати податку покладається на платника податків, який ініціював відповідний грошовий переказ, не маючи достатньої суми на банківському рахунку.

Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
13.05.2025
Алкоголь, тютюн та пальне: штрафи у сфері ліцензування
У статті розглянемо, які штрафи застосовуються за порушення у сфері ліцензування щодо алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального. З 2025 року правила ліцензування господарської діяльності з виробництва, торгівлі, зберігання алкоголю, тютюнових виробів та пального змінилися. Не всім суб'єктам ...
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
Кращі матеріали