Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Органи управління ТОВ: нові правила

07.06.2018 3546 0 2



Акценти цієї статті:

  • які органи управління повинні бути в ТОВ згідно з новим законом;
  • у чому полягають зміни в роботі органів управління ТОВ;
  • що слід або можна передбачити у статуті ТОВ стосовно органів управління.

Органи управління ТОВ

Будь-яка юридична особа діє через свої органи управління. Не є винятком і ТОВ. Так, згідно з нормами Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) органами управління ТОВ є (ст. 28 Закону № 2275):

  • загальні збори учасників;
  • наглядова рада (у разі створення);
  • виконавчий орган.

Для порівняння. Згідно зі скасованим Законом від 19.09.91 р. № 1576-ХII, у ТОВ теж було передбачено три види органів:

  • загальні збори учасників;
  • виконавчий орган;
  • ревізійна комісія.

Як бачимо, ревізійна комісія зникла, зате з'явився новий орган – наглядова рада.

Інформація про органи управління ТОВ, їх компетенцію, а також про порядок прийняття цими органами рішень обов'язково закріплюється у статуті (ч. 5 ст. 11 Закону № 2275).

Наглядова рада – новий орган ТОВ

Наглядова рада (якщо вона буде створена) може виконувати, у тому числі, і функції, які раніше виконувала ревізійна комісія – контролювати діяльність виконавчого органу.

Проте це не тільки орган контролю, але й «регулятор» діяльності (див. ст. 38 Закону № 2275). Тобто частина повноважень загальних зборів учасників ТОВ може бути делегована наглядовій раді (крім тих, які належать до виключної компетенції загальних зборів).

І це, треба визнати, зручно. Адже іноді проблематично оперативно скликати загальні збори учасників із необхідним кворумом (особливо, якщо учасників у ТОВ багато).

Ще один позитивний момент: як ви зрозуміли, наглядова рада – це не обов'язковий орган. Припустимо, якщо учасників у ТОВ – небагато, то і створювати цей орган, можливо, немає необхідності. Усе проконтролювати і вирішити всі важливі питання можуть і самі учасники ТОВ. Наприклад, у ТОВ може бути всього один учасник, він же директор цього підприємства. Зрозуміло, що такому ТОВ немає сенсу створювати наглядову раду.

У будь-якому випадку рекомендуємо обдумати це питання – потрібна вашому ТОВ наглядова рада чи ні.

Якщо у ТОВ створюватиметься наглядова рада, тоді у статуті цьому органу треба відвести окремий розділ. І прописати у ньому такі моменти:

  • кількість членів наглядової ради, порядок їх обрання і припинення повноважень;
  • яким чином оформляються відносини із членами наглядової ради. Закон допускає варіанти: це може бути цивільно-правовий договір (ЦПД) або ж трудовий контракт. Причому якщо це ЦПД, то він може бути як платним, так і безплатним. Якщо ж це трудовий контракт, то нагадаємо, що у Класифікаторі професій ДК 003:2010 є така посада, як член наглядової ради з кодом 2441.2;
  • розмір винагороди членів наглядової ради;
  • які питання віднесено до компетенції наглядової ради. Не забудьте, що делегувати можна тільки ті повноваження, які не віднесені до виключної компетенції загальних зборів учасників ТОВ (ст. 30 Закону № 2275). Докладніше про це – нижче.

Виконавчий орган ТОВ

Виконавчий орган у ТОВ управляє поточною діяльністю товариства. Як і раніше, виконавчий орган може бути або одноосібний (директор), або колегіальний (дирекція на чолі з генеральним директором). Правда, тепер закон передбачає, що назва виконавчого органу може бути іншою і ця назва повинна бути зазначена у статуті товариства. Наприклад, ви можете вирішити, що ваш колегіальний виконавчий орган називається рада директорів або ж правління.

Якщо виконавчий орган – колегіальний, то у статуті треба закріпити кількісний склад, а також порядок обрання його членів і голови. За загальним правилом (ч. 6 ст. 39 Закону № 2275) при обранні членів і голови за кожного з них голосують окремо. Але, знову таки, статутом можна передбачити інше (наприклад, голосування списком або кумулятивне голосування тощо).

Чи потрібно оформляти довіреність на директора або на голову колегіального органу, щоб він міг діяти від імені товариства?

Ні, як і раніше, одноосібний виконавчий орган (або голова колегіального органу) може діяти від імені товариства без довіреності. Крім того, статутом може бути передбачено, що кожний (або окремі) члени колегіального органу можуть діяти від імені товариства без довіреності (ч. 10 ст. 39 Закону № 2275).

Важливий нюанс! Тепер повноваження одноосібного виконавчого органу або розділу колегіального виконавчого органу можуть бути припинені (або він може бути тимчасово усунений від виконання своїх повноважень) тільки шляхом обрання нового одноосібного виконавчого органу або розділу колегіального виконавчого органу (або тимчасових виконавців їх обов’язків) (ч. 13 ст. 39 Закону № 2275).

Увага, обмеження! Майте на увазі, що:

  • фізособа, яка є членом колегіального виконавчого органу товариства (наприклад, він член ради директорів) або діє як одноосібний виконавчий орган (наприклад, директор), не може бути членом наглядової ради цього товариства (ч. 9 ст. 39 Закону № 2275);
  • член виконавчого органу товариства не може без згоди загальних зборів учасників або наглядової ради товариства (ч. 5 ст. 40 Закону № 2275):
    1) провадити господарську діяльність як фізособа-підприємець у тій самій сфері, що й товариство;
    2) бути учасником повного товариства або повним учасником командитного товариства, яке провадить діяльність у тій самій сфері, що й товариство;
    3) бути членом виконавчого органу або наглядової ради іншого суб'єкта господарювання, який провадить діяльність у тій самій сфері, що й товариство.

Що робити, коли на момент набуття чинності Закону № 2275 член виконавчого органу ТОВ не вписується в ці обмеження (наприклад, є підприємцем і провадить ту саму діяльність, що й ТОВ)?

Уважаємо, що в цьому випадку після приведення статуту ТОВ у відповідність із Законом № 2275 потрібно буде вирішити це питання на загальних зборах учасників або на засіданні наглядової ради: або дати свою згоду на таку діяльність, або ж переобрати члена виконавчого органу.

Як слід оформити відносини між ТОВ і директором (дирекцією)?

На жаль, стосовно виконавчого органу (членів колегіального органу) у законі чітко не прописано, як із ними оформляються відносини (на відміну від наглядової ради). Будемо виходити з того, що члени виконавчого органу є посадовими особами госптовариства (ч. 1 ст. 42 Закону № 2275) і ніяких інших вказівок із цього приводу закон не містить. Отже, можна зробити висновок, що з ними укладається трудовий договір. Також закон передбачає, що розмір винагороди члена виконавчого органу визначається договором між ним і товариством. Уважаємо, що в цьому випадку ідеться про трудовий договір.

Таким чином, у статуті щодо виконавчого органу потрібно передбачити такі моменти:

  • це одноосібний або колегіальний орган;
  • якщо колегіальний – зазначити його кількісний склад і порядок обрання членів. Наприклад, у статуті можна зазначити, що в ТОВ діє колегіальний виконавчий орган у вигляді ради директорів, кількістю 3 особи, включаючи голову ради директорів;
  • порядок оформлення відносин із членами виконавчого органу (на яких умовах укладається з ними трудовий договір, розмір оплати, додаткові пільги тощо).

Загальні збори учасників

Загальні збори учасників – це найвищий орган ТОВ, його правова регламентація наведена у ст. 29–37 Закону № 2275.

Загальні збори можуть вирішувати будь-які питання діяльності ТОВ. При цьому частину питань, як ми вже зазначали, учасники ТОВ можуть делегувати виконавчому органу або наглядовій раді.

Але є ряд питань, які належать до виключної компетенції загальних зборів учасників (тобто їх вирішувати можуть тільки загальні збори). Ось ці питання:

  • визначення основних напрямів діяльності товариства;
  • унесення змін до статуту товариства, прийняття рішення про провадження діяльності товариством на підставі модельного статуту;
  • зміна розміру статутного капіталу товариства;
  • затвердження грошової оцінки негрошового вкладу учасника;
  • перерозподіл часток між учасниками товариства у випадках, передбачених Законом № 2275;
  • обрання і припинення повноважень наглядової ради товариства або окремих членів наглядової ради і встановлення розміру винагороди його членам;
  • обрання одноосібного виконавчого органу товариства або членів колегіального виконавчого органу (усіх або тільки одного чи декількох із них), установлення розміру винагороди членам виконавчого органу товариства;
  • визначення форм контролю і нагляду за діяльністю виконавчого органу товариства;
  • створення інших органів товариства, визначення порядку їх діяльності;
  • прийняття рішення про придбання товариством частки (частини частки) учасника;
  • затвердження результатів діяльності товариства за рік або інший період;
  • розподіл чистого прибутку товариства, прийняття рішення про виплату дивідендів;
  • прийняття рішень про виділення, злиття, поділ, приєднання, ліквідацію і перетворення товариства, обрання комісії з припинення (ліквідаційної комісії), затвердження порядку припинення товариства, порядку розподілу між учасниками товариства у разі його ліквідації майна, яке залишилося після задоволення вимог кредиторів, затвердження ліквідаційного балансу товариства;
  • прийняття інших рішень, віднесених Законом № 2275 до виключної компетенції загальних зборів учасників.

На замітку! Статутом товариства можна передбачити, що до виключної компетенції загальних зборів належать й інші питання, крім вищеперелічених. Подумайте, які питання матимуть право вирішувати тільки загальні збори учасників вашого ТОВ.

Питання порядку скликання і проведення загальних зборів тепер чіткіше і детальніше прописані в законі (див. ст. 31–34 Закону № 2275).

Як і раніше, факт проведення загальних зборів фіксується протоколом. Протокол повинен бути підписаний головою зборів (або уповноваженою ним особою). Також, крім підпису протоколу головою зборів, цей протокол може бути підписаний будь-яким учасником, який брав участь у цих зборах.

З якою періодичністю повинні проводитися загальні збори учасників?

Раніше в законі було передбачено, що загальні збори повинні проводитися не рідше двох разів на рік. Тепер такої вказівки в законі немає. Хоча з норм ст. 31 Закону № 2275 випливає, що загальні збори повинні проводитися як мінімум один раз на рік. А саме: річні збори, на яких обов'язково розглядаються питання розподілу чистого прибутку і виплати дивідендів, повинні бути проведені протягом перших 6 місяців року, що настає за звітним.

Крім того, закон називає випадки, коли виконавчий орган ТОВ зобов'язаний ініціювати проведення загальних зборів (ч. 3 ст. 31 Закону № 2275).

Зверніть увагу: ініціатором проведення зборів може бути:

  • наглядова рада;
  • виконавчий орган товариства;
  • учасник (або учасники), які на день подання вимоги сукупно володіють 10 і більше відсотків статутного капіталу.

Які ще нововведення стосуються проведення загальних зборів?

Форма проведення: питання проведення загальних зборів тепер урегульовані з огляду на сучасні технології. Збори можна проводити не тільки шляхом спільної присутності учасників товариства в одному місці, але й у режимі відеоконференції (ч. 3 ст. 33 Закону № 2275).

З приводу кворуму: раніше закон вимагав для правомочності загальних зборів присутності на них учасників із загальною кількістю голосів не менше 50 %, а зараз такої вимоги немає.

Голосування: більшість питань, віднесених до компетенції загальних зборів, приймаються простою більшістю голосів усіх учасників, що мають право голосу. Але є питання, які можуть бути прийняті тільки (ст. 34 Закону № 2275):

  • кваліфікованою більшістю голосів (не менше 3/4);
  • одноголосно.

Багато рішень можуть бути прийняті шляхом опитування (ст. 36 Закону № 2275).

І нарешті врегульоване питання, як проводити збори в ТОВ, де є всього один учасник (ст. 37 Закону № 2275). Такий учасник приймає рішення, що стосуються ТОВ, одноосібно та оформляє їх у вигляді письмового рішення (а не протоколу зборів, що було б нелогічно).

Висновки

Для управління діяльністю ТОВ тепер створюються:

  • два обов'язкові органи (загальні збори учасників і виконавчий орган);
  • ще один «добровільний» орган, який може бути створений за бажанням його учасників (наглядова рада).

Закон № 2275 дає рік (граничний строк – 17 червня 2019 року) на те, щоб статути ТОВ були приведені у відповідність із вимогами цього закону. Для цього треба викласти статут ТОВ у новій редакції.

Не забудьте чітко прописати у статуті моменти, що стосуються компетенції кожного з органів управління ТОВ, прийняття рішення цими органами, а також оформлення відносин із членами цих органів і виплати їм винагороди. Пам'ятайте, що це обов'язкові відомості, які необхідно включити до статуту.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали