Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Установлення пільг із плати за землю

У цій консультації ми поговоримо про порядок та строки встановлення органами місцевого самоврядування пільг із плати за землю, що регулюється Податковим кодексом (далі – ПК), а також проаналізуємо, чи правомірні висновки окремих податкових органів щодо застосування пільг із земельного податку лише починаючи із 2016 року, якщо рішення про таке застосування прийнято у 2015 році.

Загальні норми ПК про ставки та пільги щодо місцевих податків

Питанню запровадження та встановлення ставок місцевих податків органами місцевого самоврядування присвячено ст. 12 ПК.

Так, у пп. 12.3.4 ПК передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування таких податків та зборів або змін (плановий період).

В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Як бачимо, безпосередньо в пп. 12.3.4 ПК ідеться лише про встановлення місцевих податків та зборів. Але з огляду на те, що ще раніше в пп. 12.3.2 ПК йшлося про необхідність при прийнятті вказаного рішення врахувати елементи, визначені ст. 7 ПК, при встановленні того чи іншого податку можуть передбачатися податкові пільги та порядок їх застосування (п. 7.2 ПК).

Скоріше за все, на підставі саме наведених вище норм деякі спеціалісти податкових служб зробили висновок, що рішення про податкові пільги, прийняте органами місцевого самоврядування цього (2015-го) року, може бути застосоване лише в майбутньому, тобто 2016 році.

Проте крім цих загальних норм, які стосуються всіх місцевих податків і зборів, є спеціальні, що завжди превалюють над загальними, які стосуються саме справляння плати за землю та встановлення пільг із цієї плати. Крім того, звернутися до таких спеціальних норм зобов’язують і норми п. 7.4 ПК, згідно з якими елементи того чи іншого податку, підстави для надання податкових пільг та порядок їх застосування визначаються виключно цим ПК.

Спеціальні земельні норми

Норми щодо сплати земельного податку викладено в ст. 269–289 ПК.

Що стосується пільг зі сплати цього податку, то, як визначено п. 284.1 ПК, органи місцевого самоврядування мають повідомити податкові органи про встановлені пільги до 25 грудня року, що передує звітному, а в подальшому при прийнятті нових рішень щодо зазначеної інформації – до 1-го числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Звідси очевидно, що процес надання пільг не обмежується 25 грудня, а пільги можуть надаватися і в подальшому після цієї дати.

І дійсно, у п. 284.2 ПК розглядається як нормальна ситуація, коли право на пільгу згідно з рішеннями органів місцевого самоврядування виникає в платника земельного податку протягом року і для такої ситуації виписано чіткі правила.

А саме такий платник звільняється від сплати податку на землю починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право (як бачимо, про застосування пільги в майбутньому році, як уважають деякі податківці, тут не йдеться). У разі ж утрати права на пільгу протягом року цей податок за аналогією сплачується починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому втрачено це право (можливо, у цій ситуації податківці не стали б наполягати на скасуванні пільги аж наступного року).

На виконання наведених норм ПК, якщо сільською радою в січні цього року було прийнято рішення про звільнення від сплати земельного податку, наприклад, навчальних закладів, то такі заклади можуть скористатися пільгою починаючи з лютого 2015 року.

Відображення пільг у звітності

Бюджетні установи, для яких рішенням відповідного органу місцевого самоврядування встановлено пільги, мають відобразити їх у Податковій декларації з плати за землю на 2015 рік за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 30.12.13 р. № 865. Якщо пільги надано в січні 2015 року, то установа повинна була одразу відобразити їх у річній декларації, поданій до 20 лютого цього року. У разі якщо такі пільги надано після подання річної декларації, згідно з абзацом другим п. 286.4 ПК установа має подати уточнюючу річну декларацію.

Як розрахувати та відобразити в декларації податок за землю, розглянемо на умовному прикладі.

Приклад

Навчальний заклад має в постійному користуванні 500 м2 землі. Крім того, він надає в оренду комерційному підприємству (коефіцієнт комерційного використання землі становить 2,5) частину приміщень. Площа земельної ділянки, яка припадає на орендовані приміщення, становить 50 м2. Нормативна оцінка землі з урахуванням функціонального використання землі (0,7) та проведеної на 01.01.15 р. індексації становить 60 грн.

Без установлення пільги установа мала б сплатити за частку земельної ділянки, що використовується для навчальних цілей, загальну річну суму податку 270 грн. [(500 м2 – 50 м2) х 60 грн. хх 1 %], а в розрахунку на місяць – 22,50 грн. (270,00 грн. : 12 міс.).

Крім того, потрібно було перерахувати до бюджету суму податку, відшкодовану їй орендарем: річна сума становитиме 107,14 грн. [(50 м2 хх 60 грн.) : 0,7 х 2,5 = 10 714,28 грн. х 1], а помісячна – 8,93 грн. (107,14 грн. : 12 міс.).

Отже, щомісячний платіж мав становити 31,43 грн. (22,50 грн. + 8,93 грн.), і його розмір мав бути відображений у кожній із граф декларації, де відображаються помісячні платежі за січень – грудень.

У разі встановлення пільги, право скористатися якою настало в лютому, в декларації установа повинна відобразити в графі за січень суму 31,43 грн., а в кожній із граф за лютий – грудень – 8,93 грн., тобто суму податку, що відшкодовуватиметься їй орендарем.

Якщо в цій ситуації установа не матиме орендарів, то до встановлення пільг вона мала б сплачувати: щомісячно – 25 грн. [(500 м2 х 60 грн. х 1 %) :: 12 міс.], за рік – 300 грн., а після встановлення пільг – лише 25 грн. за січень.

Якщо рішення органу місцевого самоврядування про встановлення установі 100%-вої пільги зі сплати за землю буде прийнято в лютому, то скористатися цією пільгою установа зможе починаючи з березня. І якщо річну декларацію було подано без урахування цієї пільги, то установа має подати уточнюючу декларацію, у якій у графі за січень та лютий буде відображено місячну суму зобов’язання без урахування пільг (за наявності орендарів – 31,43 грн.), а в кожній із граф за березень – грудень – суму з урахуванням наданої пільги (за наявності орендарів – 8,93 грн.).

Крім того, установи, які користуються пільгами, мають подати до податкового органу Звіт про суми податкових пільг за формою, наведеною в додатку до Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, затвердженого постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1233.

Заповнюється такий звіт наростаючим підсумком із початку року за 3, 6, 9 і 12 місяців. Оскільки в нашому випадку пільги було встановлено в січні або лютому, то звітувати за них потрібно починаючи з І кварталу 2015 року, а датою початку користування пільгою буде 01.02.15 р. або 01.03.15 року.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
28.04.2025
Виправлення помилок у податковій декларації із плати за землю
Як відомо, форма декларації з плати за землю, затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560, містить два платежі: земельний податок (розділ І) та орендну плату за землі державної та комунальної власності (розділ ІІ) (далі – орендна плата). У статті розглянемо, як виправити помилки, допущені...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
06.05.2025
Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин?
Здавалося б, питання не нове, уже давно поставлено крапку в ньому – важлива наявність договору на утилізацію. Але змінилася позиція ДПС! На думку контролерів, навіть тимчасове зберігання загрожує екоподатком…Приведемо роз’яснення податківців та надамо контраргументи та рекомендаці...
02.05.2025
Чи можна підписати е-ТТН пізніше дня завершення перевезення?
У статті відповімо на запитання: наскільки важлива в е-ТТН дата підпису, чи, може, має значення тільки дата складання; чи буде дійсна е-ТТН, якщо якась із сторін підписала її не на дату перевезення, а через день-два після його завершення. Порадимо, як мінімізувати ризики . Бухгалтерів підприємств, я...
30.04.2025
Подання звітності з рентної плати за воду власниками та користувачами свердловин
Суб’єкти господарювання, які мають у власності чи користуванні свердловини для видобутку води, зобов’язані звітувати та сплачувати рентну плату за спеціальне використання води (далі – рентна плата). Звітність із рентної плати подається щокварталу протягом 40 календарних днів після ...
Кращі матеріали