Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Установлення пільг із плати за землю

У цій консультації ми поговоримо про порядок та строки встановлення органами місцевого самоврядування пільг із плати за землю, що регулюється Податковим кодексом (далі – ПК), а також проаналізуємо, чи правомірні висновки окремих податкових органів щодо застосування пільг із земельного податку лише починаючи із 2016 року, якщо рішення про таке застосування прийнято у 2015 році.

Загальні норми ПК про ставки та пільги щодо місцевих податків

Питанню запровадження та встановлення ставок місцевих податків органами місцевого самоврядування присвячено ст. 12 ПК.

Так, у пп. 12.3.4 ПК передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування таких податків та зборів або змін (плановий період).

В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Як бачимо, безпосередньо в пп. 12.3.4 ПК ідеться лише про встановлення місцевих податків та зборів. Але з огляду на те, що ще раніше в пп. 12.3.2 ПК йшлося про необхідність при прийнятті вказаного рішення врахувати елементи, визначені ст. 7 ПК, при встановленні того чи іншого податку можуть передбачатися податкові пільги та порядок їх застосування (п. 7.2 ПК).

Скоріше за все, на підставі саме наведених вище норм деякі спеціалісти податкових служб зробили висновок, що рішення про податкові пільги, прийняте органами місцевого самоврядування цього (2015-го) року, може бути застосоване лише в майбутньому, тобто 2016 році.

Проте крім цих загальних норм, які стосуються всіх місцевих податків і зборів, є спеціальні, що завжди превалюють над загальними, які стосуються саме справляння плати за землю та встановлення пільг із цієї плати. Крім того, звернутися до таких спеціальних норм зобов’язують і норми п. 7.4 ПК, згідно з якими елементи того чи іншого податку, підстави для надання податкових пільг та порядок їх застосування визначаються виключно цим ПК.

Спеціальні земельні норми

Норми щодо сплати земельного податку викладено в ст. 269–289 ПК.

Що стосується пільг зі сплати цього податку, то, як визначено п. 284.1 ПК, органи місцевого самоврядування мають повідомити податкові органи про встановлені пільги до 25 грудня року, що передує звітному, а в подальшому при прийнятті нових рішень щодо зазначеної інформації – до 1-го числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Звідси очевидно, що процес надання пільг не обмежується 25 грудня, а пільги можуть надаватися і в подальшому після цієї дати.

І дійсно, у п. 284.2 ПК розглядається як нормальна ситуація, коли право на пільгу згідно з рішеннями органів місцевого самоврядування виникає в платника земельного податку протягом року і для такої ситуації виписано чіткі правила.

А саме такий платник звільняється від сплати податку на землю починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право (як бачимо, про застосування пільги в майбутньому році, як уважають деякі податківці, тут не йдеться). У разі ж утрати права на пільгу протягом року цей податок за аналогією сплачується починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому втрачено це право (можливо, у цій ситуації податківці не стали б наполягати на скасуванні пільги аж наступного року).

На виконання наведених норм ПК, якщо сільською радою в січні цього року було прийнято рішення про звільнення від сплати земельного податку, наприклад, навчальних закладів, то такі заклади можуть скористатися пільгою починаючи з лютого 2015 року.

Відображення пільг у звітності

Бюджетні установи, для яких рішенням відповідного органу місцевого самоврядування встановлено пільги, мають відобразити їх у Податковій декларації з плати за землю на 2015 рік за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 30.12.13 р. № 865. Якщо пільги надано в січні 2015 року, то установа повинна була одразу відобразити їх у річній декларації, поданій до 20 лютого цього року. У разі якщо такі пільги надано після подання річної декларації, згідно з абзацом другим п. 286.4 ПК установа має подати уточнюючу річну декларацію.

Як розрахувати та відобразити в декларації податок за землю, розглянемо на умовному прикладі.

Приклад

Навчальний заклад має в постійному користуванні 500 м2 землі. Крім того, він надає в оренду комерційному підприємству (коефіцієнт комерційного використання землі становить 2,5) частину приміщень. Площа земельної ділянки, яка припадає на орендовані приміщення, становить 50 м2. Нормативна оцінка землі з урахуванням функціонального використання землі (0,7) та проведеної на 01.01.15 р. індексації становить 60 грн.

Без установлення пільги установа мала б сплатити за частку земельної ділянки, що використовується для навчальних цілей, загальну річну суму податку 270 грн. [(500 м2 – 50 м2) х 60 грн. хх 1 %], а в розрахунку на місяць – 22,50 грн. (270,00 грн. : 12 міс.).

Крім того, потрібно було перерахувати до бюджету суму податку, відшкодовану їй орендарем: річна сума становитиме 107,14 грн. [(50 м2 хх 60 грн.) : 0,7 х 2,5 = 10 714,28 грн. х 1], а помісячна – 8,93 грн. (107,14 грн. : 12 міс.).

Отже, щомісячний платіж мав становити 31,43 грн. (22,50 грн. + 8,93 грн.), і його розмір мав бути відображений у кожній із граф декларації, де відображаються помісячні платежі за січень – грудень.

У разі встановлення пільги, право скористатися якою настало в лютому, в декларації установа повинна відобразити в графі за січень суму 31,43 грн., а в кожній із граф за лютий – грудень – 8,93 грн., тобто суму податку, що відшкодовуватиметься їй орендарем.

Якщо в цій ситуації установа не матиме орендарів, то до встановлення пільг вона мала б сплачувати: щомісячно – 25 грн. [(500 м2 х 60 грн. х 1 %) :: 12 міс.], за рік – 300 грн., а після встановлення пільг – лише 25 грн. за січень.

Якщо рішення органу місцевого самоврядування про встановлення установі 100%-вої пільги зі сплати за землю буде прийнято в лютому, то скористатися цією пільгою установа зможе починаючи з березня. І якщо річну декларацію було подано без урахування цієї пільги, то установа має подати уточнюючу декларацію, у якій у графі за січень та лютий буде відображено місячну суму зобов’язання без урахування пільг (за наявності орендарів – 31,43 грн.), а в кожній із граф за березень – грудень – суму з урахуванням наданої пільги (за наявності орендарів – 8,93 грн.).

Крім того, установи, які користуються пільгами, мають подати до податкового органу Звіт про суми податкових пільг за формою, наведеною в додатку до Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, затвердженого постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1233.

Заповнюється такий звіт наростаючим підсумком із початку року за 3, 6, 9 і 12 місяців. Оскільки в нашому випадку пільги було встановлено в січні або лютому, то звітувати за них потрібно починаючи з І кварталу 2015 року, а датою початку користування пільгою буде 01.02.15 р. або 01.03.15 року.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
15.10.2025
Чи буде штраф за нереєстрацію заблокованих податкових накладних/розрахунків коригування
Чи буде накладено штраф, якщо реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування зупинено і платник ПДВ вирішив не подавати документи для розблокування? Чи допоможе оформлення нової податкової накладної? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Реєстрація податкових накладних і розрахун...
15.10.2025
Штрафи за несвоєчасну реєстрацію та нереєстрацію податкових накладних і розрахунків коригування
У статті розповімо, яку відповідальність передбачено за порушення строку реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування в ЄРПН, а також за їх нереєстрацію. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація податкових накладних і розра...
14.10.2025
Розблокування податкових накладних/розрахунків коригування: що, куди, коли?
Що робити платнику ПДВ, якщо податкова накладна або розрахунок коригування заблоковані? У статті розповімо, які документи потрібно подати, куди та в які строки, щоб успішно розблокувати ПН/РК. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація по...
Кращі матеріали