Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Працюємо з фізособами за ЦПД: як відобразити витрати в обліку

04.09.2014

Із цієї статті ви дізнаєтеся: про те, що суми виплат фізособам за цивільно-правовими договорами в бухгалтерському та податковому обліку відносяться на витрати в загальному порядку. При цьому обліковуються такі витрати не у складі заробітної плати, а як витрати на придбання послуг, виконання робіт.

Що можна зробити на практиці: уклавши цивільно-правовий договір із фізособою, забезпечити наявність усіх первинних документів, щоб мати можливість включити свої витрати за таким договором до складу податкових витрат.

Робота за ЦПД: загальні правила

Інколи роботодавцям для виконання певної роботи зручніше і вигідніше не брати співробітника до штату, а оформити відносини з виконавцем шляхом укладення цивільно-правового договору (далі – ЦПД). При оформленні ЦПД підприємство не виступатиме роботодавцем. Адже взаємовідносини за такими договорами регулюються Цивільним кодексом, а не трудовим законодавством.

Зверніть увагу: предметом ЦПД можуть бути практично будь-які правочини, які виникають у ході госпдіяльності, але належать до сфери цивільно-правових відносин. Зокрема, найбільш поширені – виконання підрядних робіт і надання послуг (гл. 61, 63 Цивільного кодексу).

При складанні ЦПД треба уникати формулювань, властивих трудовому договору. Інакше податкові органи та інспекції з праці можуть визнати цей договір трудовим з усіма наслідками, що випливають звідси. Наприклад, якщо неправильно оформити договір, підприємству можуть донарахувати ЄСВ і штрафні санкції. Адже ставки ЄСВ для зарплати більші, ніж для винагороди за ЦПД. Крім того, можна ненароком порушити строки сплати ПДФО і неправильно заповнити форму № 1ДФ

Виконання робіт (надання послуг) за ЦПД підтверджується актом виконаних робіт (приймання-передачі послуг), який підписують обидві сторони. Саме акт буде первинним документом при відображенні доходів і витрат за ЦПД у податковому і бухгалтерському обліку.

Бухгалтерський облік

Винагорода за ЦПД в обліку підприємства включається до складу витрат згідно з П(С)БО 16 «Витрати» і списується в Дт рахунків 23, 91, 92, 93, 94 залежно від характеру виплати.

Для розрахунків із виконавцями робіт правильніше використовувати субрахунок 685 «Розрахунки з іншими кредиторами». Проте деякі підприємства використовують субрахунок 663 «Розрахунки за іншими виплатами». На ньому зручніше обліковувати суми нарахованого й утриманого ЄСВ та ПДФО.

Для обліку авансу, перерахованого за роботи, застосовується субрахунок 377 «Розрахунки з іншими дебіторами» з подальшим закриттям на субрахунок 685 при нарахуванні винагороди.

Податок на прибуток

Як і в бухгалтерському обліку, нарахована винагорода (разом з ЄСВ) включається до податкових витрат виходячи з призначення виплати – до складу собівартості готової продукції, загальновиробничих, адміністративних, збутових або інших операційних витрат (п. 138.8, пп. 138.8.5, 138.10.2, 138.10.3, 138.10.4 Податкового кодексу, далі – ПК).

До складу витрат не включаються суми винагороди за роботи, послуги, не пов'язані з господарською діяльністю підприємства.

Якщо ЦПД укладено з фізособою-нерезидентом, є додаткові обмеження, передбачені ст. 139, 140 ПК. Наприклад, сума винагороди за маркетингові послуги, надані нерезидентом, включається до складу витрат тільки в межах 4 % доходу підприємства від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за попередній звітний рік (пп. 139.1.13 ПК).

ПДВ

Фізичні особи – виконавці за ЦПД не є платниками ПДВ (згідно з пп. 14.1.139, п. 180.1 ПК). Відповідно, у підприємства-замовника при оплаті їх праці не виникає права на податковий кредит із ПДВ. Проте при отриманні послуг від нерезидента на території України (якщо за правилами ст. 186 ПК місцем їх постачання вважається Україна) підприємство-замовник зобов'язане нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ (пп. «б» п. 185.1, п. 208.2 ПК). Базою оподаткування буде договірна ціна послуг з урахуванням податків і зборів (п. 190.2 ПК). Нарахувавши податкові зобов'язання за отриманими від нерезидента послугами і відобразивши їх суму в декларації з ПДВ, у наступному звітному періоді підприємство зможе визнати податковий кредит (п. 198.2 ПК).

Приклад

ТОВ «Фортекс» (замовник) уклало ЦПД із фізособою Головком А. Н. (виконавець) на виконання ремонтних робіт із штукатурної обробки фасаду адміністративної будівлі. Підприємство видало виконавцеві свої будматеріали – штукатурну суміш на суму 3 300 грн. Після закінчення роботи виконавець надав підприємству акт виконаних робіт на суму 5 000 грн.

Облік виплати винагороди за ЦПД

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Нараховано винагороду фізособі – виконавцеві робіт

Акт
виконаних робіт

92

685

5 000,00

5 000,00*

2

Нараховано суму ЄСВ за ставкою 34,7 % (5 000 х 34,7 %)

Регістри бухгалтерського обліку

92

651

1 735,00

1 735,00*

3

Використано будматеріали для ремонту

Накладна-вимога на відпуск
(внутрішнє переміщення)
матеріалів (типова форма № М-11)**

92

205

3 300,00

3 300,00*

4

Нараховано суми до утримання:

– ЄСВ у розмірі 2,6 %
(5 000 х 2,6 %)

Регістри
бухгалтерського
обліку


685


651


130,00



– ПДФО [(5 000 – 130) х 15 %]

685

641

730,50

4

Перераховано суму винагороди Головку А. Н. на картрахунок
(5 000,00 – 130,00 – 730,50)

Виписка банку

685

311

4 139,50

5

Перераховано до бюджету суми:

– ЄСВ


651


311


1 865,00



– ПДФО

641

311

730,50

* Включається до витрат у межах 10 %-вого ремонтного ліміту згідно з п. 146.12 ПК.

** Затверджено наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193.


ВИСНОВКИ

1. Відносини з фізособами за цивільно-правовими договорами регулюються цивільним законодавством, а не трудовим. 2. Витрати на виплату винагороди виконавцям підприємство-замовник включає до складу витрат у бухгалтерському та податковому обліку (відповідно до спрямованості цих витрат). 3. Якщо виконавець є нерезидентом, то слід пам'ятати про обмеження в податковому законодавстві щодо права замовника на витрати. Це стосується, зокрема, таких виплат, як роялті, а також оплати маркетингових, рекламних, консалтингових та інжинірингових послуг.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
19.05.2025
Імпорт товарів та основних засобів: особливості сплати ПДВ і відображення права на податковий кредит
Вперше імпортуєте товари або обладнання? Дізнайтеся, коли та як сплачувати ПДВ, коли відобразити податковий кредит тощо. Перед підприємствами, які вперше збираються імпортувати товари або основні засоби, постає безліч запитань, а саме: коли та як сплачувати ПДВ, коли можна відобразити податковий кре...
12.05.2025
Питання про ПДВ: огляд листа ДПС
ДПС у свіжому листі надала важливі роз’яснення щодо ПДВ – строки для відображення податкового кредиту, облік заблокованих податкових накладних і штрафи за можливі порушення. Ми зібрали головне, щоб ви уникнули помилок і втрат! У листі від 02.05.2025 № 461/2/99-00-24-01-01-02 (далі &ndash...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
03.06.2025
Облік товарів у виїзній торгівлі
Облік товарів у виїзній торгівлі здійснюється за загальними правилами, передбаченими бухгалтерськими стандартами для роздрібної торгівлі та Податковим кодексом. У статті розглянемо нюанси бухобліку та оподаткування операцій, які здійснюються під час виїзної торгівлі. Виїзна торгівля, тобто реалізаці...
Кращі матеріали