Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Повторні поліпшення орендованого об’єкта ОЗ


Покращення основних засобів при операційній оренді

Підприємство – платник податку на прибуток у квітні 2018 року взяло під операційну оренду будівлю строком на 5 років (по 31.03.23 р.). У лютому 2019 року підприємство зі згоди орендодавця встановило в орендованій будівлі систему вентиляції вартістю 120 960 грн (у т. ч. ПДВ – 20 160 грн), а в березні ввело її в експлуатацію. У липні підприємство доробило цю систему. Вартість доробки становить 7 920 грн (у т. ч. ПДВ – 1 320 грн). Як правильно враховувати ці поліпшення – як один об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) чи як два різних об’єкти?

Уважаємо, що відповідь на це запитання залежить від того, чи зобов’язане підприємство – платник податку на прибуток при визначенні об’єкта оподаткування коригувати фінрезультат звітного періоду на різниці, передбачені розд. III ПК, і вести податковий облік ОЗ. Адже платникам доводиться орієнтуватися на роз’яснення ДФС із питань такого обліку. Але спочатку нагадаємо правила бухобліку.

У бухобліку згідно з п. 8 П(С)БО 14 затрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція і т. п.), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які перрвісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції в створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Суми таких капітальних інвестицій до введення поліпшень в експлуатацію відображаються спочатку на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів», а потім переносяться на субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Після введення в експлуатацію вартість поліпшень амортизується в обліку прямолінійним або виробничим методом (п. 27 П(С)БО 7). Зазначимо, що в нашому випадку логічно вибрати прямолінійний метод амортизації.

Якщо не прив’язуватися до податкового обліку ОЗ, то строк корисного використання (далі – СКВ) нашого першого об’єкта поліпшення (назвемо його «Поліпшення 1») доцільно встановлювати до закінчення строку оренди – 48 місяців. Таким чином, сума щомісячної амортизації об’єкта «Поліпшення 1» становить 2 100 грн (100 800 грн : 48 міс.). Нарахування амортизації розпочалося у квітні.

У липні підприємство доробило та ввело в експлуатацію систему вентиляції. У результаті виникло запитання: як ураховувати таке поліпшення – як окремий об’єкт ОЗ («Поліпшення 2») чи включити його вартість до складу вартості об’єкта «Поліпшення 1»? Розглянемо обидва варіанти.

Варіант 1. «Поліпшення 2» – окремий об’єкт.

У цьому випадку СКВ нового об’єкта логічно встановити таким, що дорівнює строку оренди, який залишився (44 міс.), метод амортизації – прямолінійний. Тоді сума щомісячної амортизації становитиме 150 грн (6 600 грн : 44 міс.). Нарахування амортизації розпочалося в серпні. Таким чином, починаючи із серпня загальна сума витрат у бухобліку на амортизацію об’єктів «Поліпшення 1 і «Поліпшення 2» становитиме 2 250 грн (2 100 грн + 150 грн).

Варіант 2. «Поліпшення 2» у складі об’єкта «Поліпшення 1».

У цьому випадку розглядаємо наведену ситуацію як ремонт об’єкта «Поліпшення 1». Тому в липні його вартість збільшуємо на вартість доробки (6 600 грн) (п. 14 П(С)БО 7). Залишкова вартість об’єкта «Поліпшення 1» станом на 1 серпня становить 99 000 грн [(100 800 грн – 2 100 грн х 4 міс.) + 6 600 грн]. СКВ об’єкта, що залишився, – 44 міс. Щомісячна сума амортизації, починаючи із серпня, – 2 250 грн (99 000 грн : 44 мес.) (п. 26 Методрекомендацій № 561). Як бачимо, сума витрат на амортизацію в цьому варіанті така сама, як і у варіанті 1.

Висновок: для цілей бухобліку не має значення, за яким варіантом будуть ураховуватися повторні поліпшення орендованого об’єкта ОЗ. На фінрезультат до оподаткування це не вплине.

Податок на прибуток. Якщо платник не зобов’язаний вести податковий облік ОЗ, то при відображенні операцій із поліпшення орендованого майна він орієнтується виключно на правила бухобліку (див. вище).

Але якщо платник зобов’язаний при визначенні об’єкта оподаткування коригувати фінрезультат звітного періоду на різниці, передбачені розд. III ПК, то рекомендуємо при виборі варіанта обліку поліпшень у бухобліку керуватися правилами ПК і роз’ясненнями фахівців ДФС. У такому випадку в платника менше ризиків помилитися, а різниці між результатами бухгалтерського та податкового обліку будуть мінімальними.

Як випливає з кількаразових роз’яснень фахівців ДФС, витрати на поліпшення орендованих об’єктів ОЗ у податковому обліку відображаються як окремий об’єкт групи 9 «Інші основні засоби» з мінімально припустимим СКВ 12 років згідно з пп. 138.3.3 ПК (див., наприклад, ЗІР, категорія 102.05).

А в ІПК ДФС від 02.07.19 р. № 3035/6/99-99-15-02-02-15/ІПК податківці роз’яснюють, що вартість повторного поліпшення орендованих ОЗ для цілей розрахунку податкової амортизації враховується як новий об’єкт групи 9 з мінімально припустимим СКВ 12 років.

Зазначимо, що в такому випадку витрати на амортизацію кожного разового поліпшення орендованого об’єкта розтягуються на строк не менше 12 років. Водночас як у бухобліку СКВ для поліпшень установлюється стосовно до всього орендованого об’єкта в цілому. І в міру закінчення СКВ такого об’єкта СКВ кожного його наступного поліпшення стає все коротшим.

Висновок: якщо в бухобліку поліпшення одного орендованого об’єкта ОЗ можна без наслідків «злити» разом в один об’єкт «Поліпшення», то в податковому обліку це робити ризиковано. Хоча норми ПК нічого проти цього не мають.

Тому платникам податку на прибуток, які зобов’язані вести податковий облік ОЗ, рекомендуємо:

  • для цілей податкового обліку кожне повторне поліпшення орендованого об’єкта враховувати як новий об’єкт ОЗ згідно з роз’ясненнями податківців;
  • у бухобліку враховувати кожне окреме поліпшення як окремі об’єкти «Поліпшення 1», «Поліпшення 2» і т. д. (за варіантом 1), щоб не заплутатися з їхнім обліком (у податковому обліку – два або більше об’єктів, а в бухобліку – один);
  • для цілей бухобліку встановлювати СКВ кожного об’єкта «Поліпшення» у розмірі податкового СКВ (12 років), щоб мінімізувати різниці між результатами бухгалтерського та податкового обліку.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.12.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до...
23.12.2025
Немає наказу про облікову політику: чи є це проблемою?
У статті розповімо, чи може загрожувати штраф за відсутність розпорядчого документа про облікову політику та як аргументувати вибрані методи, правила, підходи, якщо немає наказу про облікову політику. На жаль, у разі відсутності наказу чи положення про облікову політику, тобто затвердженого документ...
11.12.2025
Списання основних засобів: як оформити та відобразити в обліку
У підприємства з’явилася потреба списати основні засоби. Як документально оформити та відобразити в бухгалтерському та податковому обліку таку операцію, розповімо в статті. Списання майна через знищення та непридатність Списання сельгоспкультур та майна через знищення та непридатність Перед с...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
24.12.2025
Коли облікова політика може допомогти в спорах із податківцями: ситуації з практики
Як правила облікової політики можуть стати аргументом у суді? Чи дійсно зважають на них? Розглянемо декілька прикладів, аби продемонструвати, яку роль грає положення про облікову політику на практиці. Облікова політика підприємства – це внутрішній обліковий закон юрособи. Звісно, він не має су...
24.12.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до...
24.12.2025
Перебіг строків позовної давності відновлено: облікові наслідки
Із 4 вересня 2025 року відновлено перебіг строків позовної давності у цивільному законодавстві. У статті ми пояснимо, які облікові наслідки має цей факт для платників податку на прибуток, платників ПДВ, єдиного податку, а також для фізосіб. Із 04.09.2025 набув чинності Закон від 14.05.2025 № 4434-IX...
Кращі матеріали