Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Порядок блокування податкових накладних частково скасовано: чи сподіватися на безперешкодну реєстрацію

13.12.2019

Завдяки рішенню Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.06.19 р. у справі № 826/12108/18 (далі – судове рішення), яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.19 р., з 10 грудня у статусі нечинних опинилися такі важливі положення Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21.02.18 р. № 117 (далі – Порядок № 117):

  • право ДФС (зараз – ДПС) визначати критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (п. 10 Порядку № 117);
  • право регіональних та центральної комісії ДФС відмовляти в реєстрації податкових накладних за результатами розгляду пояснень та підтверджувальних документів (п. 20 Порядку № 117);
  • підстави для відмови в реєстрації податкових накладних (п. 21 Порядку № 117).

Себто з 10.12.19 р. жодного платника ПДВ не мали б відносити до категорії ризикових, що раніше спричиняло майже суцільне блокування його податкових накладних. А комісії ДФС не повинні були б жодного разу відмовляти в реєстрації податкових накладних.

Утім, сучасній історії вже відомі ситуації, коли податкове відомство не поспішало виконувати судові рішення за результатами апеляційного оскарження. Наприклад, в ІПК ДФС від 22.09.17 р. № 2028/5/99-99-15-03-02-16/ІПК у відповідь на запит щодо надання нової податкової консультації після успішного для платника податків апеляційного розгляду, фіскальний орган пообіцяв оприлюднити свою остаточну думку… лише після ухвалення рішення судом касаційної інстанції (на разі це Верховний Суд). Навіть попри те, що судове рішення, яке набрало чинності, обов'язкове для осіб, котрі беруть участь у справі (ст. 255 КАСУ).

Загалом, аргументи з судового рішення, яке частково скасувало Порядок № 117, можуть стати у пригоді під час судового оскарження зупинення реєстрації або ж отриманих відмов в реєстрації податкових накладних. Але покладатися на автоматичне розблокування всіх раніше заблокованих документів, а також на безперешкодну реєстрацію всіх документів, спрямованих до Єдиного реєстру після 10.12.19 р., можуть хіба що невиправні оптимісти. Чому?

Тому що чиновники наввипередки намагаються відновити порядок, який формально існував до 10.12.19 р. Нагадаємо, що на початку листопада 2019 року податківці оприлюднили для громадського обговорення:

  • проєкт мінфінівського Порядку прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних. Фактично це робота над помилками, про які йдеться в судовому рішенні: податківці мали б приймати рішення про відмову в реєстрації в порядку, визначеному Мінфіном (п. 20.2 Податкового кодексу). Але досі такого порядку затверджено не було. Збіг це чи ні, але станом саме на переддень судового засідання – 09.12.19 р. – було опрацьовано остаточний проєкт наказу, а вже наступного після судового засідання дня проєкт погодила Державна регуляторна служба. Отже, шлях до запуску в роботу мінфінівського Порядку відмови в реєстрації податкових накладних – відкритий;
  • проєкт урядового Порядку зупинення податкових накладних. Він також усуває старі недоліки, яких припустилися чиновники та які стали причиною часткового скасування Порядку № 117: незабаром критерії ризику мають стати складовою кабмінівського Порядку. А комісії податківців мають приймати рішення, суворо дотримуючись визначених Мінфіном правил (див. вище). До речі, тут також маємо «чарівний збіг»: 11.12.19 р. податківці відзвітували про результати проведення публічного громадського обговорення згаданого проєкту. Це також сприяє власноручному скасуванню урядом «кульгавого» Порядку № 117 на користь нового. Утім, навряд чи така заміна внесе позитивні зміни в життя платників ПДВ.

Що ж до тимчасового вакууму у правах контролерів зупиняти та відмовляти в реєстрації на підставі Порядку № 117, то ця прогалина, імовірно, зможе допомогти платникам податку лише у стінах судів.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
26.05.2025
Товари вивозять у режимі експортного забезпечення в декількох періодах: як заповнити декларацію з ПДВ
Як правильно відобразити експорт товарів РЕЗ у декларації з ПДВ, якщо їх вивозять частинами в різні звітні періоди? У статті розглянемо позицію ДПС із цього питання та наведемо приклад заповнення декларації. Режим експортного забезпечення (далі – РЕЗ) при вивезенні за межі України окремих виді...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
16.06.2025
Частка використання менше 0,01 %: чи потрібно розподіляти ПДВ?
Коли потрібно розподіляти вхідний ПДВ, якщо частка використання товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях за підсумками поточного звітного періоду становила менше 0,01 %, а за підсумками календарного року значення частка використання становить уже більше ніж 0,01 %? Поговорим...
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
10.06.2025
Придбали основний засіб із розширеною гарантією: як відобразити в обліку?
У статті розглянуто, як відобразити в обліку придбання додаткової (розширеної) гарантії на об’єкт основних засобів. Підприємство купило обладнання у дистриб’ютора. Окрім звичайної гарантії виробника, закладеної в ціну обладнання, підприємство окремо придбало у дистриб’ютора додатко...
Кращі матеріали