Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Підкориговано П(С)БО 22 та Інструкцію з бухобліку ПДВ

17.03.2017

За останні три роки інфляція в Україні досягла такого рівня, що в деяких підприємств з’явилися підстави застосовувати П(С)БО 22 «Вплив інфляції» з метою коригування показників фінзвітності за минулий рік на індекс інфляції. Ми вже писали про це (див. «Гіперінфляція: враховуємо при складанні фінзвітності») і тоді також зазначали, що застосування цього стандарту на практиці повинне бути роз’яснене Мінфіном.

І ось нарешті дочекалися. Першою ластівкою з питань застосування П(С)БО 22 і коригування показників фінзвітності став коментований Наказ № 241, яким унесено зміни до стандарту і переглянуто умови його застосування. Правда, наказ цей набув чинності з 14.03.17 р., коли фінзвітність уже була здана. Нагадаємо, граничний строк здачі річної фінзвітності (наприклад, до органів Держстату) – 28 лютого наступного року (п. 5 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419).

Що ж змінилося в П(С)БО 22? Мінфін наблизив умови застосування норм цього стандарту до умов, передбачених у міжнародній практиці, – у МСФЗ 3 «Фінансова звітність в умовах гіперінфляції». Зокрема, тепер визначати необхідність коригування показників фінзвітності на індекс інфляції слід не тільки при його високому значенні, але й з огляду на загальну тенденцію наближення до гіперінфляційної економіки (тобто виходячи зі зростання або зниження доходів населення, цін, процентних ставок тощо). Крім того, підвищено значення кумулятивного приросту інфляції в цілях застосування стандарту з 90 % до 100 %.

Ці зміни набули чинності тільки в березні. А чи слід було коригувати фінзвітність за 2016 рік? На це запитання дає відповідь лист Мінфіну від 28.02.17 р. № 11410-06-5/5390. У ньому наголошується, що причин для коригування фінзвітності немає, оскільки інфляція йде на спад і зміни до П(С)БО 22 на момент виходу цього листа вже були схвалені методологічною радою Мінфіну.

Таким чином, підприємства, що оприлюднюють звітність, відтепер зобов'язані коригувати свою фінзвітність тільки в разі приросту рівня інфляції, розрахованого кумулятивно за три попередніх роки (тобто якщо його значення становить 100 % або вище), і за виконання умов, визначених у П(С)БО 22.

Зміни внесені також до Інструкції, затвердженої наказом Мінфіну від 01.07.97 р. № 141, зокрема:

  • у п. 1.3 – у разі використання раніше придбаних матеріальних цінностей (крім основних засобів), робіт і послуг у негосподарських операціях, операціях, що не є об’єктом оподаткування і звільнені від оподаткування, податкові зобов’язання нараховуються в кореспонденції з рахунками обліку витрат діяльності, тобто проведенням: Дт 949 – Кт 641/ПДВ. Таким чином, суму податкових зобов’язань, нарахованих за основними засобами, які перестали використовуватися в господарській діяльності або оподатковуваних операціях, слід спрямовувати на збільшення первісної вартості таких об’єктів;
  • п. 9 – при придбанні товарів (послуг) за рахунок коштів цільового фінансування нарахування податкових зобов’язань відображається проведенням Дт 48 – Кт 641/ПДВ, тільки якщо вони не призначені для використання в оподатковуваних операціях у рамках господарської діяльності.

Співавтор
Зінаїда Омельницька,
редактори напряму
«Бухгалтерський облік та оподаткування»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
19.05.2025
Імпорт товарів та основних засобів: особливості сплати ПДВ і відображення права на податковий кредит
Вперше імпортуєте товари або обладнання? Дізнайтеся, коли та як сплачувати ПДВ, коли відобразити податковий кредит тощо. Перед підприємствами, які вперше збираються імпортувати товари або основні засоби, постає безліч запитань, а саме: коли та як сплачувати ПДВ, коли можна відобразити податковий кре...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
10.06.2025
Придбали основний засіб із розширеною гарантією: як відобразити в обліку?
У статті розглянуто, як відобразити в обліку придбання додаткової (розширеної) гарантії на об’єкт основних засобів. Підприємство купило обладнання у дистриб’ютора. Окрім звичайної гарантії виробника, закладеної в ціну обладнання, підприємство окремо придбало у дистриб’ютора додатко...
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
Кращі матеріали