Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Основний засіб не введено в експлуатацію понад три роки: чи нараховувати компенсуючі ПДВ-зобов’язання

31.12.2020

Основні засоби

Об’єкт основних засобів (обладнання) уже понад три роки зберігається на складі і не введений в експлуатацію. Під час його придбання показали податковий кредит з ПДВ. Чи треба нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ?

Той факт, що минуло три роки з моменту придбання обладнання, а платник ПДВ так і не почав його використовувати, не є підставою для нарахування компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ. Пояснимо чому.

Під час придбання обладнання платник ПДВ показав податковий кредит, адже виконувалися для цього всі три умови:

  • обладнання призначалося для використання в оподатковуваних ПДВ операціях;
  • його планували використовувати в межах господарської діяльності платника ПДВ;
  • є зареєстрована в ЄРПН податкова накладна, складена на вартість цього обладнання постачальником – платником ПДВ.

Щоб задекларувати податковий кредит, покупцю – платнику ПДВ не потрібно чекати моменту, коли об’єкт основних засобів почне використовуватися в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності. Достатньо лише такого наміру платника ПДВ. Про це прямо говорить п. 198.3 Податкового кодексу (далі – ПК):

«Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду».

Наміри (плани) щодо використання об’єкта основних засобів вважаються актуальними до тих пір, поки платник ПДВ не передумає, тобто почне використовувати обладнання в неоподатковуваних ПДВ операціях та/або не в господарській діяльності. До того ж, ПК не зобов’язує платників ПДВ змінювати (переглядати) призначення об’єкта основних засобів для цілей ПДВ у разі його невикористання понад три роки.

За приписами п. 198.5 ПК компенсуючі ПДВ-зобов’язання нараховуються, якщо змінюється напрям використання товарів/послуг та необоротних активів, які були придбані для використання в оподатковуваних операціях в межах госпдіяльності. Тобто вони:

  • починають використовуватися в операціях, що не є об’єктом оподаткування або звільнені від ПДВ (пп. «а» та «б» п. 198.5 ПК);
  • передаються для невиробничого використання (пп. «в» п. 198.5 ПК);
  • починають використовуватися в негоспдіяльності платника ПДВ (пп. «г» п. 198.5 ПК).

Якщо змінюється напрям використання з оподатковуваних операцій на неоподатковувані, компенсуючі ПДВ-зобов’язання нараховуються на дату початку фактичного використання товарів/послуг та необоротних активів в неоподатковуваних операціях, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону про бухгалтерський облік (абзац дев’ятий п. 198.5 ПК). Аналогічні дії відбуваються і в разі початку використання товарів, послуг та необоротних активів в операціях, що не є господарською діяльністю платника.

Отже, нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ на вартість об’єкта основних засобів, який ще не введено в експлуатацію, не потрібно (навіть якщо його придбали більш як три роки тому). Зробити це доведеться лише в разі, якщо платник ПДВ ПОЧНЕ (!) використовувати обладнання в неоподатковуваних ПДВ операціях та/або в операціях, які не є його господарською діяльністю.

Дійсно, є ризик, що під час перевірки податківці можуть поставити під сумнів твердження, що обладнання було придбане не для використання в госпдіяльності платника. Але довести відсутність наміру господарського використання основного засобу, який ще не введено в експлуатацію, майже не реально. Про це свідчить судова практика. Наприклад, у постанові Сьомого апеляційного адмінсуду від 25.11.20 р. у справі № 240/3567/20 служителі Феміди зазначають:

«Оскільки відсутній факт використання зарядних комплексів в операціях, що не є господарською діяльністю, і відсутній факт придбання зарядних комплексів з метою використання в операціях, що не є господарською діяльністю позивача, відсутні і підстави для застосування норм п. 189.1. ст. 189 на п. 200.1. ст. 200 ПКУ».

Колегія суддів ВС у постанові від 21.05.20 р. № 824/257/18-а зазначає, що:

«…для висновку про наявність підстав для нарахування податкових зобов’язань на підставі положень підпункту 198.5 статті 198 ПК України слід встановити факт неоподатковуваного/негосподарського використання товарів (послуг) і необоротних активів».

Отже, якщо не встановлено факт використання обладнання в неоподатковуваних ПДВ та/або негосподарських операціях (а в нашому випадку платник його ще не використовував), то говорити про необхідність нарахування компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ за п. 198.5 ПК немає підстав.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
19.05.2025
Імпорт товарів та основних засобів: особливості сплати ПДВ і відображення права на податковий кредит
Вперше імпортуєте товари або обладнання? Дізнайтеся, коли та як сплачувати ПДВ, коли відобразити податковий кредит тощо. Перед підприємствами, які вперше збираються імпортувати товари або основні засоби, постає безліч запитань, а саме: коли та як сплачувати ПДВ, коли можна відобразити податковий кре...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
10.06.2025
Придбали основний засіб із розширеною гарантією: як відобразити в обліку?
У статті розглянуто, як відобразити в обліку придбання додаткової (розширеної) гарантії на об’єкт основних засобів. Підприємство купило обладнання у дистриб’ютора. Окрім звичайної гарантії виробника, закладеної в ціну обладнання, підприємство окремо придбало у дистриб’ютора додатко...
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
Кращі матеріали