01.04.2022 Верховною Радою прийнято черговий закон, що регламентує правила адміністрування податків у період воєнного стану. Це Закон від 01.04.2022 № 2173-IX (далі – Закон № 2173), що набув чинності з 16.04.2022 (опублікований у «Голосі України» від 16.04.2022 № 88). Зокрема, змінилися правила проведення податкових перевірок, а також є важливі новини для єдинників за ставкою 2 %. Нижче ми розглянемо ці нововведення докладніше.
Законом № 2173 передбачено нові особливості проведення перевірок органами ДПС у період воєнного та надзвичайного стану. Відповідні зміни внесені до п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК).
Нагадуємо! Раніше зміни до правил перевірок на період воєнного стану вносилися до ПК законами від 03.03.2022 № 2118-IX, від 15.03.2022 № 2120-IX (далі - Закон № 2120) і від 24.03.2022 № 2142-IX (докладніше читайте в «Огляд Закону № 2120: новації воєнного стану»). |
Якщо за результатами камеральної перевірки будуть виявлені порушення, то складений акт направляється до електронного кабінету платника податків – і одночасно на його електронну пошту надсилається інформація про це (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Тобто тепер платникові податків потрібно стежити за даними свого електронного кабінету і повідомленнями електронної пошти, щоб не пропустити момент проведення камеральної перевірки. Адже у період воєнного стану паперові документи щодо цих перевірок ходити не будуть.
Важливий нюанс! На період воєнного стану зупиняється перебіг строків для подання та розгляду заперечень, додаткових документів і пояснень, а також прийняття, направлення й оскарження податкового повідомлення-рішення (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). |
Це означає, що під час воєнного стану відповідальність до платників податків застосовуватися не буде, навіть якщо за результатами камеральної перевірки були виявлені порушення. Якщо ж ви хочете подати заперечення до акта перевірки, то можете це зробити або зараз, або вже після закінчення воєнного стану. Адже завдяки зупинці перебігу строків ви не пропустите строк для подання заперечень до акта перевірки, установлений ПК.
У період воєнного стану можуть проводитися камеральні перевірки:
Також у період воєнного стану можуть проводитися фактичні перевірки. Причому якщо за результатами фактичної перевірки будуть виявлені порушення, то порушника оштрафують, незважаючи на воєнний стан!
Обережно, штрафи! За порушення, виявлені в ході фактичних перевірок, санкції, як і раніше, застосовуються! Тут, на відміну від камеральних перевірок, не діє звільнення від штрафів, передбачене «карантинними» і «форс-мажорними» нормами ПК. |
На період воєнного стану податкові органи уповноважені здійснювати контроль у сфері ціноутворення відповідно до Закону від 21.06.2012 № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення» (далі – Закон № 5007) (пп. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). До Закону № 5007 також унесено зміни щодо тимчасових повноважень податкових органів з контролю за цінами.
Податкові органи наразі мають право контролювати дотримання платниками податків законодавства щодо встановлених державою:
Здійснюється такий контроль шляхом фактичних перевірок. А підставою для їх проведення будуть факти отримання податковим органом:
У ході фактичної перевірки податкові органи мають право вимагати від платника податків документи та/або інформацію, що підтверджують вартість придбання товару, який є предметом перевірки.
Проте! Застосовувати відповідальність за результатами такої фактичної перевірки будуть, як і раніше, органи Держпродспоживслужби. |
Так, якщо в ході перевірки виявлено порушення у сфері ціноутворення, то про це органи ДПС складуть акт і передадуть його до органу Держпродспоживслужби для прийняття рішення про застосування до платника податків адміністративно-господарських санкцій. Якщо платник податків не згоден з актом, то направляти свої зауваження він має до органу Держпродспоживслужби.
Для довідки. Адміністративно-господарські санкції за порушення законодавства про ціни і ціноутворення передбачені ст. 20 Закону № 5007. Зокрема, до порушників застосовується така санкція, як вилучення необґрунтовано отриманої виручки, що становить додатну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару і виручкою за регульованими цінами. Крім того, буде застосовано штраф у розмірі 100 % необґрунтовано отриманої виручки. |
Для платників податків і податкових агентів, які провадять діяльність на територіях, де ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (далі – території), установлені спеціальні правила підтвердження даних, зазначених у податковій звітності (пп. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Перелік таких територій визначається КМУ.
Нагадаємо, що загальні правила підтвердження даних податкової звітності встановлені ст. 44 ПК. Вони говорять про те, що такі дані повинні підтверджуватися первинними документами. Проте для вищезгаданих територій діють спеціальні правила, які застосовуються, якщо:
У цих випадках платник податків/податковий агент повинен подати до податкового органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів. Складається таке повідомлення в довільній формі та має бути підписане керівником підприємства і головним бухгалтером. У повідомленні потрібно зазначити: обставини, які призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (по можливості – із зазначенням реквізитів).
Подання такого повідомлення дає платникові податків такі податкові преференції:
Тоді потрібно буде подати до податкового органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати. У такому разі платника податків буде звільнено від перевірки зазначеного у повідомленні податкового періоду назавжди, навіть після закінчення дії воєнного стану.
Податковий орган, що отримав повідомлення від платника податків, має право відмовити йому в застосуванні спеціальних правил. Проте у цьому випадку орган ДПС зобов’язаний протягом місяця з дати отримання повідомлення винести мотивоване рішення із зазначенням підстав для такої відмови. А у платника податків є право оскаржити таке рішення в адміністративному або судовому порядку.
Важливий нюанс! Обов’язок довести, що у платника податків відсутні підстави для застосування спеціальних правил про первинні документи, покладається на податковий орган. |
Проте пам’ятайте, що коли ви безпідставно застосували спеціальні правила для первинних документів, то вважатиметься, що ви ухиляєтеся від сплати податків. У цьому випадку платникові податків загрожує відповідальність, передбачена законодавством.
Законом № 2173 унесено зміни також і до п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК. Це стосується єдинників третьої групи, які на період воєнного стану вибрали особливу ставку єдиного податку (далі – ЄП) – 2 %. Суть змін у тому, що тепер:
Зміни, унесені до норм ПК Законом № 2173, торкнулися як неприбуткових організацій, так і звичайних платників податку на прибуток. Відразу завважимо, що ці зміни сприятливі для платників.
Нагадаємо, що раніше підрозд. 4 розд. ХХ ПК був доповнений п. 63 (Закон № 2120). Згідно із цим пунктом, неприбутковим організаціям у період дії воєнного, надзвичайного стану дозволяється передавати майно (у т. ч. гроші) і надавати послуги Збройним Силам України, а також ряду інших осіб. При цьому таке використання доходів (прибутків) неприбуткових організацій – навіть якщо воно не пов’язане з реалізацією цілей, завдань і напрямів діяльності, визначених їхніми статутними документами, – не вважається порушенням і не призводить до втрати неприбуткового статусу.
І у п. 63 було наведено перелік осіб, яким неприбуткові організації можуть безкарно надавати благодійну допомогу. Наразі цей перелік поповнився фізособами, які одночасно відповідають таким умовам:
Попереджаємо! Водночас, наприклад, передача неприбутковими організаціями – неблагодійниками грошей і майна фізособам-волонтерам, як і раніше, залишається у зоні податкового ризику. Тобто загрожує втратою неприбуткового статусу. |
Під податковими залишками тут розуміються:
Так от, згідно з новим п. 9.12 підрозд. 8 розд. ХХ ПК, такі податкові залишки не «згорять», а можуть бути зараховані у звичайному порядку на зменшення зобов’язань з податку на прибуток у наступних звітних періодах. Тобто коли платник повернеться з «особливої» спрощенки на загальну систему оподаткування.
Проте! Законодавці чомусь забули серед таких перехідних залишків зазначити суми податкових збитків від операцій із цінними паперами. Ці суми взагалі-то теж підлягають перенесенню на наступні звітні періоди до їх повного погашення згідно з пп. 141.2.4 ПК. |
Згідно з новим п. 9.12 підрозд. 8 розд. ХХ ПК, платник, який протягом календарного року перейшов на сплату ЄП за ставкою 2 % і в цьому ж році повернувся на сплату податку на прибуток, заповнює декларацію з податку на прибуток наростаючим підсумком з початку такого календарного року.
Приклад 1
Платник податку на прибуток перейшов на «особливу» спрощенку з 1 квітня 2022 року. Припустимо, що з 1 жовтня цього року він повернувся на загальну систему оподаткування. Такий платник повинен подати річну декларацію з податку на прибуток, складену за особливими правилами (див. нижче) наростаючим підсумком, за весь 2022 рік.
Завважимо, що раніше податківці роз’яснювали, що платник, який повертається з «особливої» спрощенки на загальну систему оподаткування, уважається «новоствореним». І тому повинен подавати декларацію не наростаючим підсумком, а тільки за період з дати повернення на загальну систему до 31 грудня звітного року (див. відповідь на запитання № 27). Як бачимо, таке роз’яснення суперечить нормі п. 9.12 підрозд. 8 розд. ХХ ПК.
Згідно з такими правилами, у річній декларації потрібно відобразити:
Приклад 2
Платник податку на прибуток перейшов на сплату ЄП за ставкою 2 % з 1 квітня 2022 року. У декларації за I квартал 2022 року в рядку 01 він відобразив дохід у сумі 25 000 000 грн, а в рядку 02 – фінрезультат до оподаткування в сумі 1 000 000 грн.
Припустимо, що з 1 жовтня цього року платник вирішить знову повернутися на загальну систему оподаткування. Тоді, згідно з п. 9.12 підрозд. 8 розд. ХХ ПК, він повинен буде заповнити декларацію з податку на прибуток за 2022 рік наростаючим підсумком.
Припустимо, що згідно з показниками рядків форми № 2 за 2022 рік:
У «прибутковій» декларації за 2022 рік такий платник повинен відобразити:
Крім того, припустимо, що в такого платника в 2022 році були операції з контрагентом-нерезидентом – пов’язаною особою (пп. «а» пп. 39.2.1.1 ПК) на загальну суму понад 10 000 000 грн. У цьому випадку такі операції вважатимуться контрольованими, а їхні оподаткування і звітність підпадуть під правила ТЦУ згідно зі ст. 39 ПК.
Звільнено від обкладення ПДВ імпорт і постачання в Україні на всіх етапах руху до кінцевого отримувача – ЗСУ та інших військових формувань такі товари, як: прокат плоский з інших легованих сталей завширшки 600 мм або більше, скло (безпечне, загартоване, багатошарове), оптичні прилади для слідкування, апаратура для прослуховування, приймання та передачі зображень, радіостанції, розвідувально-сигнальна апаратура (її частини), безпілотники (їхні частини), метеостанції, бронеавтомобілі.
Ці товари також звільняються і від сплати митних платежів (п. 41 розд. ХХІ Митного кодексу).
На замітку! Докладний перелік таких товарів із зазначенням товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД наведений у п. 32 підрозд. 2 розд. ХХ ПК. |
Згідно з абзацом четвертим п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, тимчасово, на період дії воєнного, надзвичайного стану, не є постачанням операції з безоплатної (тобто без будь-якої грошової, матеріальнї або іншої компенсації) передачі (надання) товарів/послуг) ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Держспоживслужбі, МВС, Управлінню держохорони, Держслужбі спецзв’язку, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, які утримуються за рахунок коштів держбюджету, ДСНС, силам цивільного захисту, закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я.
Зверніть увагу! До набуття чинності Законом № 2173 уточнення щодо безоплатної передачі товарів (послуг) у п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПК не було. |
Для платників акцизного податку – виробників електричної енергії, на яких покладено спеціальні обов’язки з метою забезпечення громадських інтересів відповідно до Закону від 13.04.2017 № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії», установлено такі правила (п. 381 підрозд. 5 розд. ХХ ПК):
На період дії воєнного, надзвичайного стану звільняються від обкладення акцизним податком імпорт і продаж в Україні броньованих автомобілів, що класифікуються за кодами 870 10 19 90, 8702 90 11 00, 8703 згідно з УКТЗЕД, кінцевими отримувачами яких згідно із сертифікатом або умовами договору є правоохоронні органи, Міноборони, ЗСУ та інші військові формування, тероборона (п. 32 підрозд. 2 розд. XX ПК).
Співавтори:
Зінаїда ОМЕЛЬНИЦЬКА,
Вікторія Якимащенко