• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Зміни в Податковому кодексі: бліцогляд законопроекту № 1210

09.09.2019 9811 0 4

Податкові «хованки»: що пропонує змінити законодавець під виглядом технічних неузгодженостей


У цій статті розглядаються пропозиції щодо внесення змін до Податкового кодексу (далі – ПК), подані головою Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики ВРУ. Отже, висока ймовірність, що ми ознайомимося з майже реальними змінами.


Законопроект № 1210

Проект Закону називається «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві». Сам текст обсягом з чималенький роман (371 тис. знаків), і до нього ще йде порівняльна таблиця, яку ми й використаємо, а сам текст законопроекту можна знайти тут.

Якщо проект проголосують, то Закон набере чинності із дня, що настає за днем його опублікування, крім низки підпунктів, які набувають чинності або з 01.01.20 р., або навіть з 01.07.20 р. Тобто є всі підстави припускати, що Закон приймуть… скоро.

  1. Перше, що впадає в око, – пропонують, щоб ПК поширювався і на збори. Водночас унесення змін саме цим законопроектом до Закону № 2464-VI від 01.01.2011 р. «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» не передбачено. Тож можливо, що це лише виправлення описки, а не поширення норм ПК України ще й на ЄСВ.
  2. Ставки місцевих податків та зборів пропонують установлювати місцевими радами до 25 липня року, що передує звітному.
  3. Грошовим зобов’язанням пропонують визначити не лише самі податки та штрафи, але й пеню. Тобто за несвоєчасну сплату пені буде штраф за приписами ст. 126 ПК (див. зміни до пп.14.1.162 ПК)
  4. Поняття «дивіденди» (пп. 14.1.49 ПК) пропонують розширити, наприклад, таким платежем: «виплата в грошовій або негрошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника – нерезидента України у зв’язку зі зменшенням статутного капіталу, викупом юридичною особою корпоративних прав у власному статутному капіталі, виходом учасника зі складу господарського товариства або іншої аналогічної операції між юридичною особою та її учасником, якщо операція призводить до зменшення нерозподіленого прибутку юридичної особи».
  5. А от пов’язаною особою (пп. 14.1.159 ПК) пропонують визнавати в разі, якщо така особа володіє 25 % корпоративних прав (раніше було 20 %) Але це правило не поширюватиметься на міжнародні фінансові організації – у них краще становище).
  6. Податкове зобов’язання з ПДВ, можливо, набуде нового звучання (новий пп. 14.1.1561 ПК). Так, податкове зобов'язання для цілей розділу V ПК – загальна сума податку на додану вартість, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді, та/або сума коштів, що була сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, установленого цим Кодексом. Ось так. Треба буде бути обережнішими з пільгами.
  7. Під час проведення перевірки посадові особи змушені будуть давати пояснення щодо предмета перевірки. Зараз можна відмовитися. Хоча надавати пояснення можна буде і з власної ініціативи (як на мене, то ці норми трохи суперечать одна одній).
  8. Чомусь прибрали п. 21.4 ПК: посадова або службова особа контролюючого органу несе перед державою відповідальність в порядку регресу в розмірі виплаченого з бюджету відшкодування через неправомірні рішення, дії чи бездіяльність цієї посадової (службової) особи. Однак з нової ст. 114 ПК вбачається, що відшкодовувати шкоду за рахунок контролюючих органів дозволять. Головне – спочатку довести протиправність дій/бездіяльності та рішень податкового органу.
  9. Багато змін пропонують внести щодо трансфертного ціноутворення. Наприклад, контрольованими операціями пропонують визнати господарські операції платників єдиного податку четвертої групи з нерезидентами, зазначеними в пп. «а»–«г» пп. 39.2.1.1 ПК.
  10. Ще одна новинка – ст. 392 ПК, в якій описано, що контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених ПК.
  11. Подаєте звітність в електронному вигляді? Щодня перевіряйте е-кабінет – там можуть з’явитися накази на перевірку й супутні документи. І тепер вже сказати: «Нам пошта вчасно не надіслала» і відтермінувати перевірку не вдасться.
  12. «На перший раз прощається, на другий…». Тепер втратити або знищити первинні документи можна лише раз. На другий раз, навіть якщо ви їх відновите, податкова визнає, що таких документів у вас ніколи не було. І тут навіть суд не допоможе.
  13. «Фактична поведінка платника податків». Є всі первинні документи, але фактична поведінка платника податків є підозрілою – буде штраф. Немає первинних документів, але поведінка платника податків не є підозрілою – штрафу немає. На жаль, критеріїв «фактичної поведінки» у проекті немає.
  14. Хочуть повернути два рівні адміністративного оскарження скарги. Це буде, як і раніше, ДФС України, а вищим рівнем – новостворена Апеляційна рада з питань розгляду скарг платників податків (діє при Міністерстві фінансів).
  15. Важливо! Пропонують: якщо граничний строк сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем сплати податкового зобов’язання вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
  16. Пропонують змінити форму та деякі реквізити податкових повідомлень-рішень.
  17. ФОП, які також є самозайнятими особами, обліковуватимуться як ФОП, але з додатковою позначкою щодо здійснення незалежної діяльності.
  18. Увага! Зараз вносити зміни до плану-графіка перевірок не можна після 25 грудня року, що передує року перевірки. Натомість пропонують дозволити вносити зміни до цього плану, але не частіше ніж раз на квартал. Тож цей план потрібно буде щокварталу моніторити. Однак до 15 березня, червня, вересня та грудня такий план-графік повинні опублікувати.
  19. Хочуть збільшити тривалість перевірок (див. зміни до ст. 82 ПК).
  20. Перенесення перевірки (як радять деякі податкові експерти) уже не врятує від строків давності. Так, перенесення строку давності (наприклад, на 90 днів у зв’язку із втратою первинних документів) просто зупиняє перебіг 1095 днів на застосування штрафних санкцій.
  21. Хороша новина: тепер штрафуватимуть за винне діяння! Але платник податків повинен мати докази. Наприклад, податкову накладну відправлено 14-го числа, а квитанція надійшла лише 17-го. Фіксуємо все, у т.ч. за допомогою скріншотів та свідків. І ще цікаве: якщо суб’єкт господарювання діяв відповідно до правових висновків Верховного Суду (але лише Великої Палати або у зразковій справі), то така особа позбавляється відповідальності, але все ж змушена cплатити податок.
  22. Унесли до форми № 1ДФ неправдиві відомості? Штрафи збільшать! Але такі відомості можна виправити протягом звітного року!
  23. Штрафи збільшать. У кожному випадку – різний спосіб, але перегляньте ст. 119-129 проекту змін до ПК.
  24. Виплати нерезидентам можуть спричинити додатковий податковий тягар. Ну дійсно, з офшорами починають боротися.
  25. Зміни щодо податкової знижки. Можна припустити, що враховуватимуть все. Але це поки що неясно. На всяк випадок зберігайте чеки.
  26. Пропонують змінити, які господарські операції звільняються від обкладення ПДВ (ст. 197 ПК), зокрема ввезення племінних тварин. А от СЕА ПДВ не скасують, хоча планують дещо змінити в 1-му реквізиті формули. А саме для розрахунку показника ∑ПопРах враховується сума коштів, вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку в системі електронного адміністрування податку відповідно до ст. 95 ПК в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ за задекларованими до сплати податковими зобов’язаннями за періоди починаючи з 01.07.15 р., визначеними платником податків у податковій декларації з ПДВ або уточнюючому розрахунку.
  27. Зведені податкові накладны можна зареєструвати протягом 20 календарних днів.
  28. Акцизний податок на пальне так і не змінять.
  29. Пільгу щодо несплати податку на нерухоме майно, що відмінне від земельної ділянки, для промислових підприємств змінять, і вона звучатиме так: «будівлі промисловості (які відносяться до групи «Будівлі промислові та склади» (код 125) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000), які використовуються за призначенням у господарській діяльності суб’єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується в секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку».
  30. Єдиний податок поки що не надто змінився. Так, виплати нерезиденту тягнуть додаткове адміністрування. Але пропонують подавати заяву на перехід не за 15 днів, як було, а за 10 календарних днів до наступного місяця. Тобто можемо припустити, що тепер переходити на спрощену систему оподаткування можна буде в будь-який місяць року. А от сільгоспвиробникам це потрібно зробити не пізніше 20 лютого (було до 20-го, тобто додали ще один день).

Якщо законопроект буде прийнято, то ми обов’язково детально розглянемо всі норми. Але якщо у вас виникають запитання саме щодо змін, які торкнуться вашої діяльності, то ми ще раз переглянемо проект і скажемо, зміниться для вас щось чи ні.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2592 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали