Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи повинні подавати е-декларацію керівники комунальних підприємств?

14.04.2017

Із 2017 року коло осіб, які зобов'язані щорічно подавати електронну декларацію (далі – е-декларація), значно розширене. Виникли такі запитання:

– чи повинні цю декларацію подавати керівники державних і комунальних підприємств, які працюють на госпрозрахунковій основі і не фінансуються з бюджету;
– хто з працівників підприємства належить до категорії посадових осіб, про які йдеться у зв'язку з необхідністю подання е-декларації?


У цьому випадку йдеться про декларування в цілях боротьби з корупцією (це вимога ст. 45 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про попередження корупції», далі – Закон № 1700).

Так, ч. 1 ст. 45 та ст. 3 Закону № 1700 передбачено, що посадові особи юридичних осіб публічного права зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за попередній рік за встановленою формою. Декларація заповнюється на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК). Адреса: https://nazk.gov.ua

Цього року для «новеньких» декларантів строк подання декларації продовжено до 1 травня 2017 року (п. 6 розд. ІІ Закону від 23.03.17 р. № 1975-VIII).

Таким чином, нам слід з'ясувати два важливих моменти:

  • які юрособи належать до юросіб публічного права;
  • кого закон відносить до посадових осіб у цьому контексті.

Поняття юросіб публічного права наведене в ст. 81 Цивільного кодексу. Це юрособи, які створені на підставі розпорядчого акта Президента, органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Комунальні та державні підприємства саме так і створюються, а тому потрапляють до кола юросіб, посадові особи яких зобов'язані подавати е-декларацію.

При цьому НАЗК пояснює (див. п. 3 рішення від 11.08.16 р. № 3 з огляду на внесені до цього рішення зміни), що під посадовими особами юридичних осіб публічного права слід розуміти працівників, наділених посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі функції або адміністративно-господарські функції. Визначальним у цьому випадку є обсяг функцій (обов'язків) працівника такої юрособи.

Далі НАЗК пояснює детально:

  • адміністративно-господарські функції (обов'язки) – це обов'язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому або іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідувачів складів, магазинів, майстерень, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів і контролерів тощо;
  • організаційно-розпорядчі функції (обов'яз­ки) – це обов'язки з керівництва сферою промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах або організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі відділів, лабораторій, кафедр), їх заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).

Підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що посадові особи комунальних і державних підприємств зобов'язані подавати щорічну е-декларацію. Керівник і головний бухгалтер такого підприємства однозначно є посадовими особами. Що стосується інших керівників таких підприємств, то тут усе залежить від обсягу виконуваних ними повноважень, закріплених у їх посадових інструкціях та інших внутрішніх документах підприємства.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 27
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
09.09.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до р...
08.09.2025
Чи буде штраф за несвоєчасну реєстрацію нульового РК?
Нульовий РК до податкової накладної зареєстровано із запізненням, але це не вплинуло на суму податкових зобов’язань. Ми відповіли на запитання, чи здатна несвоєчасна реєстрація такого РК призвести до застосування штрафу. Реєстрація податкових накладних Ситуація. У червні на дату отримання ав...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: чи потрібно нараховувати ПДВ?
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ, якщо на рахунок платника кошти надійшли через помилку? Зі статті ви дізнаєтесь, чи дійсно у платника ПДВ виникає такий обов’язок та якою є думка ДПС із цього питання. Коли на рахунок платника ПДВ надходять кошти, які йому не належать...
Кращі матеріали