Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи повинні подавати е-декларацію керівники комунальних підприємств?

14.04.2017

Із 2017 року коло осіб, які зобов'язані щорічно подавати електронну декларацію (далі – е-декларація), значно розширене. Виникли такі запитання:

– чи повинні цю декларацію подавати керівники державних і комунальних підприємств, які працюють на госпрозрахунковій основі і не фінансуються з бюджету;
– хто з працівників підприємства належить до категорії посадових осіб, про які йдеться у зв'язку з необхідністю подання е-декларації?


У цьому випадку йдеться про декларування в цілях боротьби з корупцією (це вимога ст. 45 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про попередження корупції», далі – Закон № 1700).

Так, ч. 1 ст. 45 та ст. 3 Закону № 1700 передбачено, що посадові особи юридичних осіб публічного права зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за попередній рік за встановленою формою. Декларація заповнюється на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК). Адреса: https://nazk.gov.ua

Цього року для «новеньких» декларантів строк подання декларації продовжено до 1 травня 2017 року (п. 6 розд. ІІ Закону від 23.03.17 р. № 1975-VIII).

Таким чином, нам слід з'ясувати два важливих моменти:

  • які юрособи належать до юросіб публічного права;
  • кого закон відносить до посадових осіб у цьому контексті.

Поняття юросіб публічного права наведене в ст. 81 Цивільного кодексу. Це юрособи, які створені на підставі розпорядчого акта Президента, органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Комунальні та державні підприємства саме так і створюються, а тому потрапляють до кола юросіб, посадові особи яких зобов'язані подавати е-декларацію.

При цьому НАЗК пояснює (див. п. 3 рішення від 11.08.16 р. № 3 з огляду на внесені до цього рішення зміни), що під посадовими особами юридичних осіб публічного права слід розуміти працівників, наділених посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі функції або адміністративно-господарські функції. Визначальним у цьому випадку є обсяг функцій (обов'язків) працівника такої юрособи.

Далі НАЗК пояснює детально:

  • адміністративно-господарські функції (обов'язки) – це обов'язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому або іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідувачів складів, магазинів, майстерень, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів і контролерів тощо;
  • організаційно-розпорядчі функції (обов'яз­ки) – це обов'язки з керівництва сферою промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах або організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі відділів, лабораторій, кафедр), їх заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).

Підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що посадові особи комунальних і державних підприємств зобов'язані подавати щорічну е-декларацію. Керівник і головний бухгалтер такого підприємства однозначно є посадовими особами. Що стосується інших керівників таких підприємств, то тут усе залежить від обсягу виконуваних ними повноважень, закріплених у їх посадових інструкціях та інших внутрішніх документах підприємства.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 27
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
14.08.2025
Місце складання ТТН: як правильно вказати?
Що треба вказати в реквізиті ТТН «Місце складання» – повну адресу чи лише населений пункт? Чи вказувати область і територіальну громаду? Чи мають збігатися місце складання і місце навантаження? Відповіді на ці запитання – у статті. Мінрозвитку наказом від 14.11.2024 № 1332,...
06.08.2025
Облік інвестицій за методом участі в капіталі
У статті розкриємо суть обліку інвестицій за методом участі в капіталі. Господарська операція, яка передбачає придбання корпоративних прав, є фінансовою інвестицією. Це випливає з п. 4 НП(С)БО 13. При цьому якщо підприємство, у яке «вклався» інвестор (набувач корпоративних прав), є стосо...
06.08.2025
Операції з корпоративними правами в юрособи-єдинника
У статті розповімо про оподаткування операцій ТОВ – єдинника третьої групи з корпоративними правами. У статті розглянемо особливості оподаткування операцій із корпоративними правами в товариства, що є платником єдиного податку (далі – ЄП) третьої групи. А саме: формування статутного ...
Кращі матеріали