Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

3 основних податкових ризика при оренді: як їх уникнути

18.08.2014

Чим цінна ця стаття: ви будете в курсі, які податкові ризики виникають при укладенні договору оренди майна, і у вас будуть готові рішення, як їх уникнути. Також ви дізнаєтеся, як треба розрахувати розмір орендної плати, щоб максимально врахувати можливі витрати на утримання майна і до того ж отримувати прибуток від оренди.

Від чого допоможе захиститися: ви точно не почуєте претензій із боку податкових органів через неправильне оподаткування орендних операцій і вам не донарахують «зайвих» доходів і податкових зобов'язань.

Орендодавець та орендар повинні знати, що при оренді майна існують якісь підводні камені у вигляді податкових ризиків. Об них можна спіткнутися, якщо при укладенні договору оренди нехтувати деякими важливими умовами. Уважайте, що ця стаття – ваш лоцман.

Ризик 1. Витрати на ремонт майна

У чому ризик: податкові органи можуть не визнати витрати на ремонт майна (в орендодавця або орендаря) у складі податкових витрат. Причина: у договорі оренди сторони не зазначили, за чий рахунок проводиться ремонт майна, переданого в оренду.

Виникає запитання: навіщо це зазначати в договорі? Хто витратився на ремонт, того і витрати. І в ст. 776 Цивільного кодексу (далі – ЦК) сказано, що ремонт може здійснюватися як за рахунок орендодавця, так і за рахунок орендаря.

Проте зверніть увагу на два застереження у цій статті ЦК:

  • за поточний ремонт платить орендар, якщо інше не передбачено договором або законом;
  • за капітальний ремонт платить орендодавець, якщо договором або законом не встановлено інше.

Тому якщо капремонт оплатив орендар, то йому треба мати виправдання такої ініціативи – у вигляді умови в договорі або норми закону.

Друге запитання: яку суму витрат на ремонт можна включити до складу податкових витрат? Існує 10%-вий ремонтний ліміт, установлений п. 146.11 та 146.12 Податкового кодексу (далі – ПК). Сума витрат, яка виходить за рамки цього ліміту, до податкових витрат не потрапить. Правда, п. 146.19 ПК дозволяє орендареві амортизувати суму перевищення – але тільки в тому випадку, якщо договір оренди зобов'язує або дозволяє орендареві проводити ремонти та інші поліпшення об'єкта оренди.

От чому в договорі треба чітко зазначити, яка зі сторін зобов'язана ремонтувати майно. Це дуже важливо. Включивши цю умову до договору, ви уникнете спору з податковим органом із приводу визнання податкових витрат.

До того ж згідно з п. 1 ст. 10 Закону від 10.04.92 р. № 2269-XII «Про оренду державного і комунального майна» (далі – Закон № 2269) порядок відновлення орендованого майна є істотною умовою договору оренди. А керуватися нормами Закону № 2269 при здачі майна в оренду можуть підприємства будь-якої форми власності.

Як уникнути ризику: зазначити в договорі, за чий рахунок здійснюється ремонт майна.

Ризик 2. Індексація орендної плати

У чому ризик: податкові органи можуть трактувати частину суми індексації як безоплатну фінансову допомогу орендодавцеві і не визнають ці витрати в орендаря. Причина: у договорі передбачено індексацію орендної плати, але не вказано формулу для її розрахунку.

Можливість збільшувати розмір орендної плати на індекс інфляції передбачено ч. 3 ст. 762 ЦК. Прийнявши рішення про індексацію орендної плати, сторони повинні домовитися і про порядок її проведення. Наприклад, можна передбачити щорічну індексацію (якщо договір оренди укладається на декілька років), а можна і щомісячну.

Чому це так важливо? Річ у тому, що коли не зазначити в договорі формулу розрахунку індексованої орендної плати, податкові органи можуть застосувати формулу, передбачену п. 12 Методики, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786). Адже інших нормативних актів, що регулюють порядок індексації орендної плати, немає.

Що в цьому страшного? Пояснимо. Методика № 786 установлює правила розрахунку орендної плати тільки за держмайно. А підприємства приватної форми власності мають право застосувати й інший, прийнятніший для них порядок розрахунку. І тоді їх сума орендної плати може виявитися меншою від суми, розрахованої податковим органом за допомогою Методики № 786. Це і призведе до ризику, який ми сформулювали вище. Різницю визнають безоплатною фінансовою допомогою орендодавцеві, в орендаря не визнають витрати в цій сумі.

Як уникнути ризику: зазначити в договорі, чи підлягає індексації сума орендної плати, у яких випадках застосовується індекс інфляції та за якою формулою розраховується індексована орендна плата.

Ризик 3. Компенсація комунальних послуг

У чому ризик: податковий орган може визнати, що комунальні послуги отримано орендарем безплатно. Причина: у договорі не зазначено порядок компенсації вартості таких послуг орендарем.

При оренді будівлі (приміщення) орендар у будь-якому випадку користується комунальними послугами (електрика, опалення, водовідведення тощо). При цьому можливі такі варіанти:

  • орендар оплачує комунальні послуги самостійно (укладає договори безпосередньо з постачальниками таких послуг);
  • орендар відшкодовує вартість комунальних послуг орендодавцеві за окремими рахунками;
  • вартість комунальних послуг включено до орендної плати.

Один із варіантів треба зазначити в договорі. Інакше у сторін можуть бути проблеми. Наприклад, в орендаря можуть визнати такі послуги безплатно отриманими. І вимагати, щоб він виключив їх вартість зі складу витрат і включив до доходів (згідно з пп. 135.5.4 ПК), а суму ПДВ – виключив із податкового кредиту. Від орендодавця зажадають нарахувати податкові зобов'язання згідно з пп. «г» п. 198.5 ПК.

Як уникнути ризику: передбачити в договорі порядок оплати орендарем вартості комунальних послуг.

ВИСНОВКИ

Безумовно, у статті ми описали не всі ризики, які можуть виникнути в орендарів та орендодавців при оренді майна. Виходьте зі своєї конкретної ситуації і заздалегідь включайте до договору «антиризикові» умови. Але у будь-якому випадку зазначте в договорі:

  • за чий рахунок здійснюються ремонти;
  • яким чином орендар відшкодовує орендодавцеві оплату комунальних послуг.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
08.09.2025
Чи буде штраф за несвоєчасну реєстрацію нульового РК?
Нульовий РК до податкової накладної зареєстровано із запізненням, але це не вплинуло на суму податкових зобов’язань. Ми відповіли на запитання, чи здатна несвоєчасна реєстрація такого РК призвести до застосування штрафу. Реєстрація податкових накладних Ситуація. У червні на дату отримання ав...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: чи потрібно нараховувати ПДВ?
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ, якщо на рахунок платника кошти надійшли через помилку? Зі статті ви дізнаєтесь, чи дійсно у платника ПДВ виникає такий обов’язок та якою є думка ДПС із цього питання. Коли на рахунок платника ПДВ надходять кошти, які йому не належать...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
Кращі матеріали