Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

3 основних податкових ризика при оренді: як їх уникнути

18.08.2014

Чим цінна ця стаття: ви будете в курсі, які податкові ризики виникають при укладенні договору оренди майна, і у вас будуть готові рішення, як їх уникнути. Також ви дізнаєтеся, як треба розрахувати розмір орендної плати, щоб максимально врахувати можливі витрати на утримання майна і до того ж отримувати прибуток від оренди.

Від чого допоможе захиститися: ви точно не почуєте претензій із боку податкових органів через неправильне оподаткування орендних операцій і вам не донарахують «зайвих» доходів і податкових зобов'язань.

Орендодавець та орендар повинні знати, що при оренді майна існують якісь підводні камені у вигляді податкових ризиків. Об них можна спіткнутися, якщо при укладенні договору оренди нехтувати деякими важливими умовами. Уважайте, що ця стаття – ваш лоцман.

Ризик 1. Витрати на ремонт майна

У чому ризик: податкові органи можуть не визнати витрати на ремонт майна (в орендодавця або орендаря) у складі податкових витрат. Причина: у договорі оренди сторони не зазначили, за чий рахунок проводиться ремонт майна, переданого в оренду.

Виникає запитання: навіщо це зазначати в договорі? Хто витратився на ремонт, того і витрати. І в ст. 776 Цивільного кодексу (далі – ЦК) сказано, що ремонт може здійснюватися як за рахунок орендодавця, так і за рахунок орендаря.

Проте зверніть увагу на два застереження у цій статті ЦК:

  • за поточний ремонт платить орендар, якщо інше не передбачено договором або законом;
  • за капітальний ремонт платить орендодавець, якщо договором або законом не встановлено інше.

Тому якщо капремонт оплатив орендар, то йому треба мати виправдання такої ініціативи – у вигляді умови в договорі або норми закону.

Друге запитання: яку суму витрат на ремонт можна включити до складу податкових витрат? Існує 10%-вий ремонтний ліміт, установлений п. 146.11 та 146.12 Податкового кодексу (далі – ПК). Сума витрат, яка виходить за рамки цього ліміту, до податкових витрат не потрапить. Правда, п. 146.19 ПК дозволяє орендареві амортизувати суму перевищення – але тільки в тому випадку, якщо договір оренди зобов'язує або дозволяє орендареві проводити ремонти та інші поліпшення об'єкта оренди.

От чому в договорі треба чітко зазначити, яка зі сторін зобов'язана ремонтувати майно. Це дуже важливо. Включивши цю умову до договору, ви уникнете спору з податковим органом із приводу визнання податкових витрат.

До того ж згідно з п. 1 ст. 10 Закону від 10.04.92 р. № 2269-XII «Про оренду державного і комунального майна» (далі – Закон № 2269) порядок відновлення орендованого майна є істотною умовою договору оренди. А керуватися нормами Закону № 2269 при здачі майна в оренду можуть підприємства будь-якої форми власності.

Як уникнути ризику: зазначити в договорі, за чий рахунок здійснюється ремонт майна.

Ризик 2. Індексація орендної плати

У чому ризик: податкові органи можуть трактувати частину суми індексації як безоплатну фінансову допомогу орендодавцеві і не визнають ці витрати в орендаря. Причина: у договорі передбачено індексацію орендної плати, але не вказано формулу для її розрахунку.

Можливість збільшувати розмір орендної плати на індекс інфляції передбачено ч. 3 ст. 762 ЦК. Прийнявши рішення про індексацію орендної плати, сторони повинні домовитися і про порядок її проведення. Наприклад, можна передбачити щорічну індексацію (якщо договір оренди укладається на декілька років), а можна і щомісячну.

Чому це так важливо? Річ у тому, що коли не зазначити в договорі формулу розрахунку індексованої орендної плати, податкові органи можуть застосувати формулу, передбачену п. 12 Методики, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786). Адже інших нормативних актів, що регулюють порядок індексації орендної плати, немає.

Що в цьому страшного? Пояснимо. Методика № 786 установлює правила розрахунку орендної плати тільки за держмайно. А підприємства приватної форми власності мають право застосувати й інший, прийнятніший для них порядок розрахунку. І тоді їх сума орендної плати може виявитися меншою від суми, розрахованої податковим органом за допомогою Методики № 786. Це і призведе до ризику, який ми сформулювали вище. Різницю визнають безоплатною фінансовою допомогою орендодавцеві, в орендаря не визнають витрати в цій сумі.

Як уникнути ризику: зазначити в договорі, чи підлягає індексації сума орендної плати, у яких випадках застосовується індекс інфляції та за якою формулою розраховується індексована орендна плата.

Ризик 3. Компенсація комунальних послуг

У чому ризик: податковий орган може визнати, що комунальні послуги отримано орендарем безплатно. Причина: у договорі не зазначено порядок компенсації вартості таких послуг орендарем.

При оренді будівлі (приміщення) орендар у будь-якому випадку користується комунальними послугами (електрика, опалення, водовідведення тощо). При цьому можливі такі варіанти:

  • орендар оплачує комунальні послуги самостійно (укладає договори безпосередньо з постачальниками таких послуг);
  • орендар відшкодовує вартість комунальних послуг орендодавцеві за окремими рахунками;
  • вартість комунальних послуг включено до орендної плати.

Один із варіантів треба зазначити в договорі. Інакше у сторін можуть бути проблеми. Наприклад, в орендаря можуть визнати такі послуги безплатно отриманими. І вимагати, щоб він виключив їх вартість зі складу витрат і включив до доходів (згідно з пп. 135.5.4 ПК), а суму ПДВ – виключив із податкового кредиту. Від орендодавця зажадають нарахувати податкові зобов'язання згідно з пп. «г» п. 198.5 ПК.

Як уникнути ризику: передбачити в договорі порядок оплати орендарем вартості комунальних послуг.

ВИСНОВКИ

Безумовно, у статті ми описали не всі ризики, які можуть виникнути в орендарів та орендодавців при оренді майна. Виходьте зі своєї конкретної ситуації і заздалегідь включайте до договору «антиризикові» умови. Але у будь-якому випадку зазначте в договорі:

  • за чий рахунок здійснюються ремонти;
  • яким чином орендар відшкодовує орендодавцеві оплату комунальних послуг.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
10.11.2025
Коли ПДВ можна включати до первісної вартості товарів: законодавство та судова практика
Розглянемо, коли ПДВ за придбаними товарами може бути включений до їх первісної вартості. А коли у платника є підстави відображати податковий кредит, не підтверджений податковими накладними у складі витрат. Ситуація. Платником ПДВ було отримано товар для використання у господарській діяльності в опо...
06.11.2025
Ділова мета в операціях з резидентами: практичний кейс із орендою
Ділимося цікавою судовою практикою щодо ділової мети в операції оренди. Надаємо аргументи з рішення суду та рекомендації для мінімізації податкового ризику. Ділова мета в операціях з резидентами? Хіба цього вимагає Податковий кодекс? Для податку на прибуток навіть зв'язок з госпдіяльністю не є виріш...
27.10.2025
Ціну товару прив’язано до курсу інвалюти: скільки розрахунків коригування оформляти в разі часткової післяплати?
Умовами договору на поставку товарів передбачено оплату частинами, а ціну прив’язано до курсу інвалюти. Як відкоригувати показники податкової накладної, якщо часткові оплати надходили в різні дні, а їх суми було визначено за різним валютним курсом? У статті з’ясуємо, скільки розрахунків ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
24.11.2025
Найпоширеніші помилки/«маніпуляції» у показниках фінзвітності: аналізуємо ризики
У статті розглянуто наслідки зумисного викривлення показників фінзвітності. Наведено ситуації із практики та судових справ. Надано рекомендації щодо законного впливу на фінансовий результат через правильний підхід до облікової політики. Вийти на відповідний рівень податкового навантаження? «Пр...
20.11.2025
14 способів відкоригувати фінрезультат законними методами
У чому суть питання. Як відомо, що більший додатний фінрезультат (прибуток) підприємства, то більше й податкове навантаження. Чи можна зменшити фінрезультат, застосовуючи суто бухгалтерські правила? Можна, дотримуючись наших рекомендацій. Але бувають ситуації, коли потрібно збільшити фінрезультат. У...
11.11.2025
Ліквідаційна звітність з податку на прибуток: коли та в якому порядку подавати?
У статті розповімо, у які строки та в якому порядку платник податку на прибуток, який ухвалив рішення про добровільну ліквідацію, має подати останню декларацію з цього податку. Ситуація. Підприємство – платник податку на прибуток ухвалило рішення щодо добровільної ліквідації. Коли та в якому ...
Кращі матеріали