Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що буде з орендою землі в разі реорганізації орендаря?

Два сільгосппідприємства планують провести реорганізацію шляхом злиття, при цьому ТОВ-1 буде ліквідовано. Чи потрібно переоформляти договори оренди земельних ділянок, які були укладені ТОВ-1? Чи зможе правонаступник працювати за цими договорами до закінчення їх строку дії?

Перш за все слід зазначити, що відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються, Земельним кодексом (далі – ЗК), Законом від 06.10.98 р. № 161-XIV «Про оренду землі» (далі – Закон № 161) та договором оренди землі. У ч. 4 ст. 32 Закону № 161 передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи – орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Отже, якщо відбулася реорганізація (злиття), унаслідок якої чинний орендар припинив свою діяльність як окрема юридична особа, то договори оренди переоформлювати не обов’язково (якщо в самому договорі оренди про це прямо не вказано).

Разом з тим право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права (ст. 125 ЗК). Реєстрацію прав здійснює Державна реєстраційна служба (або нотаріус у разі вчинення нотаріальних дій із нерухомим майном). Для реєстрації права оренди земельної ділянки держреєстратору необхідно надати документ, що підтверджує виникнення права. Таким документом є договір оренди. 

Тобто, виходячи з норм Закону № 161, правонаступник може працювати за договорами (не переоформлюючи їх) до закінчення строку їх дії. Проте на практиці він не зможе зареєструвати належним чином право оренди. А на сьогодні, як відомо, використання земельної ділянки, право оренди якої не зареєстроване, викликає багато запитань у податкових органів.

Таким чином, у разі реорганізації ТОВ-1 його правонаступнику для належної реєстрації права оренди необхідно внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, укладених ТОВ-1.

Із цією метою він повинен звернутися із клопотанням до орендодавця. При цьому розглядається лише внесення змін до договору оренди у частині заміни сторони договору у зв’язку зі зміною орендаря земельної ділянки, пов’язаною з його реорганізацією. До інших умов договору зміни можуть уноситися лише за згодою обох сторін. Зміни мають уноситися шляхом укладання додаткової угоди, яка буде невід’ємним додатком до договору оренди.

Якщо ж орендодавець не погодиться на внесення змін до договорів оренди, то правонаступник має право звернутися до суду з позовом або до орендодавця – про спонукання до укладення такого договору оренди, або до реєстраційної служби – про зобов’язання зареєструвати право оренди за чинним договором.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
10.07.2025
Спадкування права оренди земельної ділянки комунальної або державної власності: можливість і нюанси оформлення
У статті розглянемо, чи можна успадкувати право оренди комунальної чи державної власності. Власне майно спадкодавця оформлюється на спадкоємців зазвичай без проблем (принаймні в теоретичному плані), однак при спадкуванні оренди землі запитання неодмінно виникають. Тим більше якщо йдеться про оренду ...
08.07.2025
Придбання земельної ділянки на аукціоні: чи включати вартість послуг нотаріуса та аукціону до первісної вартості землі?
Запитання. Підприємство придбало земельну ділянку сільськогосподарського призначення на земельному аукціоні. Під час оформлення прав власності понесено витрати на послуги нотаріуса, організатора аукціону, реєстраційні збори тощо. Чи включаються ці витрати до первісної вартості земельної ділянки...
16.05.2025
Чи може підприємець бути платником орендної плати за земельну ділянку комунальної власності?
У статті розглянемо, чи можуть органи місцевого самоврядування укласти з підприємцем договір оренди земельної ділянки комунальної власності та чи може підприємець бути платником орендної плати за землю. Деякі сільські, селищні, міські ради, тобто органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), у...
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
10.07.2025
Спадкування права оренди земельної ділянки комунальної або державної власності: можливість і нюанси оформлення
У статті розглянемо, чи можна успадкувати право оренди комунальної чи державної власності. Власне майно спадкодавця оформлюється на спадкоємців зазвичай без проблем (принаймні в теоретичному плані), однак при спадкуванні оренди землі запитання неодмінно виникають. Тим більше якщо йдеться про оренду ...
08.07.2025
Придбання земельної ділянки на аукціоні: чи включати вартість послуг нотаріуса та аукціону до первісної вартості землі?
Запитання. Підприємство придбало земельну ділянку сільськогосподарського призначення на земельному аукціоні. Під час оформлення прав власності понесено витрати на послуги нотаріуса, організатора аукціону, реєстраційні збори тощо. Чи включаються ці витрати до первісної вартості земельної ділянки...
16.05.2025
Чи може підприємець бути платником орендної плати за земельну ділянку комунальної власності?
У статті розглянемо, чи можуть органи місцевого самоврядування укласти з підприємцем договір оренди земельної ділянки комунальної власності та чи може підприємець бути платником орендної плати за землю. Деякі сільські, селищні, міські ради, тобто органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), у...
Кращі матеріали