Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що буде за порушення користування земельною ділянкою?

07.04.2017

Для кого ця стаття: для власників і користувачів земельних ділянок.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: хто такий інспектор Держгеокадастру, якими повноваженнями його наділено, якими можуть бути наслідки перевірки та яку відповідальність установлено за порушення земельного законодавства.


З 10 березня 2017 року набула чинності Інструкція з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затверджена наказом Мінагрополітики від 19.01.17 р. № 6 (далі – Інструкція № 6).

Хто ж такі ці державні інспектори, які повноваження мають та чим чревато порушення земельного законодавства, розглянемо в цій консультації.

Суть змін

Постановою КМУ від 22.07.16 р. № 482 до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.15 р. № 15 (далі – Положення № 15, ДГК), було внесено зміни, якими ДГК наділено повноваженнями із здійснення державного нагляду (контролю) в АПК у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності (пп. 251–2510 п. 4).

Згідно з постановою КМУ від 31.08.16 р. № 581 територіальні органи ДГК та Держземагентства ліквідовано, а всі управління в районах, містах стали структурними підрозділами відповідних Головних управлінь (далі – ГУ) ДГК. Тобто відтепер територіально юридичними особами публічного права залишилися лише ГУ, а до їх складу ввійшли районні, міські, міськрайонні відділи та управління.

У структурах ГУ передбачено штатні одиниці державних інспекторів, які здійснюватимуть указані заходи контролю. Повноваження держінспектора оформлюються відповідним наказом.

Окрім того, розпорядженням КМУ від 30.11.16 р. № 910-р функції та повноваження Державної інспекції сільського господарства із здійснення державного нагляду (контролю) в АПК у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності також покладено на ДГК.

Повноваження ДГК

Повноваження ДГК стосовно державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності установлено п. 4 Положення № 15.

Зокрема, ДГК здійснює державний контроль:

  • за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання в користування, у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
  • дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
  • додержанням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов’язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;
  • дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськота лісогосподарського виробництва;
  • використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення тощо.

Права державних інспекторів

Держінспектори мають право (ст. 10 Закону від 19.06.03 р. № 963-IV):

  • безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
  • давати обов’язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов’язання приведення ділянки в попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
  • складати акти перевірок чи протоколи про адмінправопорушення;
  • викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень із питань, пов’язаних із порушенням земельного законодавства України;
  • передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, у яких убачаються ознаки кримінального правопорушення;
  • звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськоі лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих ділянок, строк користування якими закінчився.

Держінспектори можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Перевірки та їх результати

Рішення про проведення перевірок приймаються у формі наказу ДГК або ГУ області за підписом керівника, а в разі його відсутності – посадової особи, яка виконує його обов’язки.

Проекти наказів готуються й подаються структурними підрозділами за дорученням керівника установи чи за власною ініціативою (Типова інструкція з діловодства в центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів АР Крим, місцевих органах виконавчої влади, затверджена постановою КМУ від 30.11.11 р. № 1242).

Для проведення перевірки державному інспектору спершу треба знайти необхідні підстави та викласти їх у письмовій формі. За наявності підписаного і зареєстрованого наказу інспектор має право здійснювати перевірку.

Граничні строки проведення перевірки не встановлено. Справа розглядається протягом 15 днів із дня виявлення правопорушення (п. 2 розд. 3 Інструкції № 6).

У справах про адмінправопорушення протоколи можуть складати уповноважені на те наказом посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в АПК, тобто ДГК (ст. 255 КУпАП). Тому при появі інспектора необхідно ознайомитися з наказом про його повноваження, його службовим посвідченням, наказом про проведення перевірки.

У разі виявлення порушення, за яке передбачено адміністративну відповідальність, держінспектор складає протокол за зразком, установленим Інструкцією № 6.

У ст. 244 КУпАП визначено особи, які мають право розглядати справи про адмінправопорушення і накладати адмінстягнення від імені ДГК. Однак цю статтю не приведено у відповідність до законодавства (на сьогодні там указано держінспектори сільського господарства, яких уже немає), тому керуватися нею не зовсім доцільно, але й не враховувати її не можна.

У разі виникнення спору рішення держінспектора можна оскаржити, посилаючись на те, що він не наділений повноваженнями розглядати справу.

Відповідальність

Якщо за результатами перевірки виявлено порушення, згідно з КУпАП інспектор може накласти штрафи в розмірі:

  • за самовільне зайняття ділянки без оформлених належним чином документів: на громадян – від 170 до 850 грн., на посадових осіб – від 340 до 1 700 грн. (ст. 531);
  • використання ділянки не за цільовим призначенням: на громадян – від 85 до 425 грн., на посадових осіб – від 255 до 510 грн. (ст. 53);
  • порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або невиконання обов’язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням: на громадян – від 170 до 340 грн., на посадових осіб – від 255 до 510 грн. (ст. 54).

Невиконання законних вимог інспекторів стосовно усунення порушень нормативних актів щодо експлуатації машин та актів з охорони праці під час їх експлуатації або створення перешкод для діяльності перевіряючих загрожує штрафом у розмірі (ст. 18827 КУпАП):

  • для громадян – від 51 до 85 грн.;
  • посадових осіб – від 136 до 238 грн.

Штрафи, установлені КУпАП, досить невеликі, але слід пам’ятати, що інспектори мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськоі лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих ділянок, строк користування якими закінчився.

Крім того, ст. 144 Земельного кодексу визначено порядок припинення права користування ділянками в разі порушення земельного законодавства.

Кримінальним кодексом (далі – КК) передбачено також кримінальну відповідальність, а саме:

  • ст. 1971 – за самовільне будівництво та зайняття ділянки;
  • ст. 239 – за забруднення або псування земель;
  • ст. 254 – за безгосподарське використання земель та інші.

Отже, якщо держінспектором виявлено адміністративне правопорушення, то за його ініціативи матеріали справи можуть бути передані до правоохоронних органів, які, у свою чергу, можуть кваліфікувати порушення згідно з нормами КК.

Висновки

Держінспектор ДГК має право обстежувати ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних та фізичних осіб, перевіряти документи про використання та охорону земель.

Інспектор, який прийшов з перевіркою, повинен пред’явити наказ про свої повноваження, посвідчення, наказ про перевірку та перелік питань, які перевіряються.

Інспектори, окрім іншого, можуть звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськоі лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих ділянок, строк користування якими закінчився, ініціювати розгляд матеріалів справи правоохоронними органами згідно з КК. Як наслідок, можливе, зокрема, припинення права користування, права власності та обмеження волі.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
24.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
16.05.2025
Чи може підприємець бути платником орендної плати за земельну ділянку комунальної власності?
У статті розглянемо, чи можуть органи місцевого самоврядування укласти з підприємцем договір оренди земельної ділянки комунальної власності та чи може підприємець бути платником орендної плати за землю. Деякі сільські, селищні, міські ради, тобто органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), у...
21.04.2025
Застава (іпотека) земельної ділянки: оренда та інші обмеження
Перед укладанням договору застави землі (а часто і після) у сільгоспвиробника виникають логічні запитання про те, чи може він учиняти дії із предметом застави: передавати в оренду, змінювати цільове призначення, ділити та об’єднувати земельні ділянки. Ця стаття допоможе знайти відповіді на ці ...
10.03.2025
Чи треба вносити зміни до договору оренди у разі зміни розміру НГО територіальною громадою: нова позиція Верховного Суду
Розмір орендної плати за земельну ділянку державної та комунальної власності залежить від розміру нормативної грошової оцінки (далі – НГО) землі, який за рішенням територіальної громади може змінюватися (зазвичай збільшуватися). У такому разі в орендарів виникає запитання: з якої дати сплачува...
Кращі матеріали