У грудні кадровик має безліч завдань, які потрібно виконати до кінця року: крім упорядкування справ поточного року, скласти графік відпусток, штатний розпис, робочі плани на наступний рік, план з військового обліку тощо. Що треба знати для виконання цих завдань, читайте у статті.
Черговість надання відпусток визначається графіком, який затверджується роботодавцем за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників. Під час складання графіка ураховуються інтереси виробництва, особисті інтереси працівників та можливості для їхнього відпочинку. Відповідні норми містить ч. 10 ст. 10 Закону від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон № 504). Це вся інформація в законодавстві щодо графіка відпусток, проте цей документ є важливим.
Графік відпусток зазвичай складається у грудні, а затверджується в перших числах січня. Строк затвердження графіка установлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства, установи, організації (далі – підприємства). До графіка включаються обов’язково щорічні (основна та додаткова) відпустки, але якщо на підприємстві прийнято вносити до нього ще й інші оплачувані відпустки (наприклад, «чорнобильську»), це не буде порушенням.
Форму графіка законодавчо не встановлено, тому на кожному підприємстві використовується своя довільна форма (зразок графіка відпусток дивіться тут). Для зручності обліку відпусток до графіка можна додати такі графи:
Що зазначати у графіку – конкретні дати початку та закінчення відпусток чи лише місяць її надання, підприємство вирішує самостійно. Якщо ж у графіку зазначається лише місяць надання відпустки, то конкретний період її надання узгоджується між працівником і роботодавцем ближче до відпустки. Проте пам’ятайте, що роботодавець зобов’язаний письмово повідомити працівника про дату початку відпустки не пізніш як за два тижні до встановленого графіком терміну (ч. 11 ст. 10 Закону № 504). Ця норма є обов’язковою.
Складаючи графік, слід ураховувати інтереси роботодавця, особисті інтереси працівників та можливості для їх відпочинку. Щоб урахувати інтереси працівників, спочатку слід скласти графіки в окремих підрозділах та узгодити їх з усіма працівниками цих підрозділів. А після цього складається вже загальний графік по підприємству на підставі відомостей, наданих структурними підрозділами.
Графік необхідно погодити із профспілкою, а якщо її немає на підприємстві, то з органом, уповноваженим на представництво трудовим колективом. Після цього графік відпусток затверджується роботодавцем.
Законодавством передбачено доведення графіка до відома працівників. Але не обов’язково робити це під підпис. На підприємствах з великою кількістю працівників графік зазвичай вивішується на видному місці або розміщується на корпоративному порталі. Можна також розіслати графік або витяги (наприклад, по відділах) з нього на електронні адреси працівників.
Складаючи графік, не забувайте, що працівникам окремих категорій щорічні відпустки надаються у зручний для них час (ч. 14 ст. 10 Закону № 504), а саме:
Слід також урахувати особливості надання відпусток для деяких категорій працівників, передбачені ст. 10 Закону № 504, а саме для:
Складаючи графік, слід пам’ятати, що право працівника на щорічні основну та додаткові відпустки повної тривалості в перший рік роботи настає після закінчення шести місяців безперервної роботи на цьому підприємстві. Тому для працівників, нещодавно прийнятих на роботу, слід передбачити надання щорічної відпустки після закінчення шести місяців із дня прийняття на роботу. Ця норма не стосується працівників, зазначених у ч. 7 ст. 10 Закону № 504, які можуть використати відпустку повної тривалості до закінчення шестимісячного строку безперервної роботи в перший рік роботи на цьому підприємстві (за їхнім бажанням), а саме:
Нагадаємо основні правила надання відпусток. Невикористана частина щорічної відпустки має бути надана працівникові, як правило, до кінця робочого року, але не пізніше 12 місяців після закінчення робочого року (ч. 7 ст. 79 КЗпП та ч. 2 ст. 12 Закону № 504).
Згідно з ч. 5 ст. 80 КЗпП та ч. 5 ст. 11 Закону № 504 заборонено не надавати щорічну відпустку повної тривалості:
Але відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136) у період воєнного стану роботодавець може відмовити працівникові в наданні невикористаних днів щорічної відпустки. Також передбачено, що норми ч. 7 ст. 79 та ч. 5 ст. 80 КЗпП, а також ч. 5 ст. 11 та ч. 2 ст. 12 Закону № 504 у цей період не застосовуються.
Нагадаємо, що одночасно зі складанням графіка відпусток рекомендовано зробити аудит невикористаних відпусток. Строки та обов’язки щодо проведення аудиту відпусток законодавством не встановлено. Для цього службі персоналу слід підсумувати кількість невикористаних днів відпусток у розрізі видів (основна та додаткові) окремо за кожним працівником станом на 31 грудня.
Штатний розпис – це документ, що встановлює для підприємства структуру, перелік посад із зазначенням їх кількості та розмірів посадових окладів, належить до внутрішніх (локальних) організаційно-правових документів підприємства та є документом постійного строку зберігання.
Штатний розпис також розробляється відділом кадрів, але разом з бухгалтерією. Цей документ зазвичай розробляють у грудні, а затверджують на початку року наказом керівника підприємства.
Зверніть увагу: до штатного розпису необхідно правильно внести назву посади та код Національного класифікатора України «Класифікатор професій» ДК 003:2010. Його вказують в окремій графі, де зазначається код КП для кожної посади (професії). |
Як правило, перший примірник затвердженого штатного розпису залишається в адміністрації, копії надають відділу кадрів, а також бухгалтерії для нарахування заробітної плати. Керівникам структурних підрозділів надаються витяги зі штатного розпису.
Детальніше про штатний розпис та зразок документа - у статті «Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси».
Кінець календарного року збігається із завершенням діловодного року, тобто періоду, протягом якого на підприємстві створюються, реєструються та обліковуються документи. Відповідно, з наступного року почнеться нова реєстрація та облік документів, тому потрібно завершити поточний діловодний рік, закрити номенклатуру справ, унести підсумкові записи до журналів тощо.
На кінець року в журналі реєстрації внутрішніх документів (зокрема, у журналі реєстрації кадрових наказів) робиться підсумковий запис: зазначається, скільки документів зареєстровано в поточному році, вказуються перший і останній номер та дати документів. Слід також зазначити помилки, допущені під час реєстрації (якщо номер документа пропущено або його зміст не відповідає заголовку, внесеному до журналу реєстрації тощо). Крім того, слід зробити запис про закінчення ведення журналу на титульній сторінці (див. зразок 1).
Зразок 1
Журнал реєстрації наказів з кадрових питань Том 1 Почато: «02» січня 2024 р. Закінчено: «29» грудня 20 24 р. Зразок оформлення внутрішньої частини та підсумкового запису
|
Після закриття журналів за попередній рік заводяться нові реєстраційні форми для застосування їх у наступному році.
Нагадаємо, що журнали реєстрації нумеруються, прошиваються та скріплюються печаткою (за наявності).
Увага! Журнали реєстрації наказів з кадрових питань тривалого зберігання мають зберігатися в архіві підприємства упродовж 75 років (п. «б» ст. 121 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5, далі – Порядок № 578/5). |
У кінці року номенклатури справ юридичної особи закриваються підсумковими записами (див. зразок 3) про фактичну наявність заведених за рік справ (п. 20 гл. І розд. IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5).
Детальніше про номенклатуру справ відділу кадрів читайте у статті «Номенклатура справ структурного підрозділу: встигніть до 15 листопада!». Про зведену номенклатуру справ підприємства читайте у статті «Оформлення номенклатури справ юридичної особи».
Особи, відповідальні за організацію діловодства у структурних підрозділах, підписують підсумкові записи номенклатури справ своїх підрозділів та передають їх до cлужби діловодства (у разі її відсутності – до відділу кадрів) юридичної особи. Керівник відділу діловодства зводить усі відомості разом, підписує підсумковий запис зведеної номенклатури справ і повідомляє керівника архівного підрозділу (або особу, відповідальну за архів юридичної особи) про фактичну наявність справ, заведених за рік. Форму повідомлення не встановлено, тому її оформляють довільно (див. зразок 2).
Зразок 2
Підсумковий запис про категорії та кількість справ, заведених у 2024 році
|
Підкреслимо, що документи, закінчені в кадровому діловодстві, групуються у справи та передаються в архів підприємства. Для цього всі документи кадрової служби переглядаються, з них відбираються ті, що переходять у наступний рік, – вони в архів не здаються. Також відокремлюються документи, що підлягають знищенню.
Складення плану роботи не передбачено законодавством, проте його формування буде корисним для відділу кадрів, щоб не пропустити строки подання звітності – як зовнішньої, так і внутрішньої.
У плані роботи (див. зразок 3) можна передбачити строки:
Це може бути як річний план, так і план на півріччя – залежно від того, що зазначено в номенклатурі справ відділу. У ньому можна передбачити подання звітності (за видами звітів), розроблення проєктів положень, інструкцій, наказів, розпоряджень, проведення перевірок, внутрішнього аудиту тощо.
Зразок 3
Образец 3
План роботи відділу кадрів ТОВ «НАШ КРАЙ» на 2025 р.
Ознайомлені: |
Вимогу щодо проведення внутрішнього кадрового аудиту законодавством не передбачено, проте його бажано проводити на кінець року, щоб перевірити:
Нагадаємо, що в період дії воєнного стану порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці (ч. 1 ст. 7 Закону № 2136).
З метою ведення персонального обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів на юридичні особи незалежно від форми власності покладається обов’язкове виконання низки заходів, що стосується військового обліку. Перелік таких заходів доволі великий. Далі ми розглянемо лише ту роботу щодо військового обліку, яку треба зробити у грудні. А саме:
Як бачимо, грудень – надзвичайно важливий місяць у роботі відділу кадрів, адже треба закрити діловодний рік та спланувати наступний. Тому рекомендуємо не залишати всі справи на останні дні, а почати вже зараз.