Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Директорові не платять зарплату: чим це загрожує

04.06.2020

Запитання – відповіді

Наше ТОВ було створене кілька місяців тому, діяльність поки що не ведеться, з найманих працівників – тільки директор. І оскільки доходів поки що немає, то і зарплата директорові не виплачується. Що нам загрожує в цьому випадку?

Невиплата заробітної плати будь-якому працівникові, у тому числі і директорові – це порушення трудового законодавства. Штрафні санкції за таке порушення передбачені:

  • ст. 265 КЗпП. Штраф накладається на роботодавця у розмірі 3 мінімальних заробітних плат (далі – МЗП) у тому випадку, якщо затримка у виплаті заробітної плати становить більше місяця. Судячи із запитання, зарплату директорові не виплачували декілька місяців. У 2020 році сума такого штрафу дорівнює 14 169 грн (4 723 грн х 3);
  • ч. 1 ст. 41 КУпАП. Це адмінштраф, який накладається на посадових осіб підприємства, винних у допущеному правопорушенні (у нашому випадку цей штраф, за іронією долі, може бути застосований до директора підприємства). А розмір такого штрафу може становити від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн). Ситуація виглядає дещо абсурдно – сам собі не платив зарплату, і за це ж його можуть оштрафувати. Проте ніяких винятків із цього приводу законодавство не робить.

Можливо, у період карантину можна було не виплачувати зарплату або на цей період хоча б скасували штрафи за порушення трудового законодавства?

Не виплачувати зарплату в період карантину можна тільки в тому випадку, якщо директор на цей період узяв відпустку за свій рахунок (докладніше про оформлення такої відпустки див. у «Відпустка за свій рахунок на період карантину: як правильно оформити»). Інших винятків немає: ні до КЗпП, ні до Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» зміни щодо строків виплати зарплати в період карантину не вносилися.

І щодо звільнення від штрафів – тут, на жаль, теж усе не на користь роботодавця. «Карантинні» закони звільнили суб'єктів господарювання від нарахування штрафів і пені за порушення податкового законодавства (відповідні зміни були внесені до Податкового кодексу). Але від штрафів, передбачених ст. 265 КЗпП та ст. 41 КУпАП, нікого з роботодавців на період карантину не звільнили.

Чи є законний вихід із ситуації, що створилася?

Можемо дати пораду на майбутнє. Для оптимізації витрат на оплату праці директора можна перевести його на неповний робочий час (ст. 56 КЗпП). Наприклад, із графіком роботи 1 година на тиждень. І тоді немає необхідності нараховувати зарплату не менше від розміру МЗП – адже зарплата має бути не менше від МЗП за умови виконання норми робочого часу (40 годин на тиждень). А при неповному робочому часі оплата праці проводиться пропорційно до відпрацьованого часу (ч. 2 ст. 56 КЗпП).

Ще один вихід із ситуації, що склалася, – це робота підприємства взагалі без директора. Така можливість передбачена ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу, де сказано, що власник підприємства може здійснювати свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів.

У цьому випадку необхідно буде провести загальні збори учасників ТОВ, на яких прийняти рішення покласти обов'язки з управління підприємством на одного із засновників без укладення з ним трудового договору. Це рішення слід оформити протоколом.

Зробіть усе правильно! У протоколі треба обов’язково зазначити, що трудовий договір із засновником не укладається, а також перерахувати, які саме функції покладаються на цього засновника (складати і підписувати обов’язкову звітність, оформляти розрахункові документи, укладати договори від імені ТОВ тощо).

А як бути, якщо засновник, на якого покладуть керівні функції, і найманий директор, який зараз керує підприємством, – це не одна й та сама особа?

Тоді найманого директора доведеться звільнити (звичайно, з дотриманням вимог КЗпП). Крім того, потрібно буде внести зміни до відомостей про ТОВ, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань. Адже така подія, як зміна керівника, підлягає держреєстрації.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
03.12.2025
Критерії визнання підприємств важливими в галузі сільського господарства з метою бронювання
У статті розглянуто, як агропідприємству отримати статус критично важливого з метою бронювання працівників, ураховуючи нові вимоги законодавства. Унаслідок реорганізації були об’єднані в одне відомство Мінекономіки, Мінагрополітики та Міндовкілля. Згідно з наказом Міністерства економіки, довкі...
01.12.2025
Внутрішні й зовнішні звіряння щодо військового обліку
У статті розглянуто порядок провеення підприємствами внутрішніх і зовнішніх звірянь щодо ведення військового обліку. На початку року підприємства затверджують Списки персонального військового обліку (далі – Списки), а перед їх затвердженням проводять звіряння даних, що містяться в них. У статт...
28.11.2025
Медогляди працівників: нові правила
Правила проведення обов’язкових медоглядів працівників було оновлено в листопаді 2025 року. У статті розглянуто, що саме змінилося та яких правил повинен тепер дотримуватися роботодавець щодо організації та проведення медоглядів працівників. У листопаді 2025 року набрав чинності наказ МОЗ, яки...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
08.12.2025
Індексація зарплати у грудні 2025 року
У статті викладено особливості проведення індексації зарплати в грудні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уже протягом пів року коефіцієнти індексації не змінюються. Цьогоріч право на індексацію з’явилося лише в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з б...
03.12.2025
Критерії визнання підприємств важливими в галузі сільського господарства з метою бронювання
У статті розглянуто, як агропідприємству отримати статус критично важливого з метою бронювання працівників, ураховуючи нові вимоги законодавства. Унаслідок реорганізації були об’єднані в одне відомство Мінекономіки, Мінагрополітики та Міндовкілля. Згідно з наказом Міністерства економіки, довкі...
01.12.2025
Внутрішні й зовнішні звіряння щодо військового обліку
У статті розглянуто порядок провеення підприємствами внутрішніх і зовнішніх звірянь щодо ведення військового обліку. На початку року підприємства затверджують Списки персонального військового обліку (далі – Списки), а перед їх затвердженням проводять звіряння даних, що містяться в них. У статт...
Кращі матеріали