Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Придбали легковий автомобіль: що з ПДВ та податком на прибуток?


Сільгосппідприємство (платник податку на прибуток) придбало легковий автомобіль, який буде використовуватися для перевезення директора, адмінперсоналу при вирішенні господарських питань. Чи можна суми вхідного ПДВ віднести до податкового кредиту? Як обкладатиметься така операція податком на прибуток?


ПДВ. Перш за все нагадаємо, що право на податковий кредит не залежить від того, для яких цілей придбаваються товари чи послуги – для використання в господарській чи негосподарській діяльності (п. 198.1, 198.3 Податкового кодексу, далі – ПК). Головне – наявність податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 198.6 ПК).

Але якщо такі товари (у т. ч. основні фонди) призначені або починають використовуватися, зокрема, в операціях, не пов’язаних з господарською діяльністю підприємства, то на їх вартість слід нарахувати так звані компенсуючі податкові зобов’язання (далі – ПЗ) (п. 198.5 ПК). Докладно про випадки та порядок нарахування цих зобов’язань див. в статті «Компенсуючі податкові зобов’язання: коли треба нараховувати».

Отже, аби не нараховувати компенсуючі ПЗ, треба мати документальне підтвердження, що автомобіль буде використовуватися в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності підприємства.

Згідно з пп. 14.1.36 ПК господарською є діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, яка діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Тобто мета госпдіяльності – отримання доходу. Для сільгосппідприємства діяльністю, що приносить дохід, є виробництво та реалізація сільгосппродукції. І хоча легковик безпосереднього відношення до виробництва сільгосппродукції не має, він використовується для забезпечення загальної діяльності підприємства. А для організації цієї діяльності потрібні й адміністративний апарат, і бухгалтерія, і відділ збуту тощо. Адже без цих служб повноцінна робота підприємства, у тому числі й реалізація готової продукції, неможлива. Тобто діяльність зазначених служб, а отже й використання ними авто для виконання своїх службових обов’язків, є складовою господарської діяльності сільгосппідприємства.

Таким чином, для підтвердження факту використання легкового автомобіля у власній госпдіяльності слід:

  • підготувати письмове рішення (наказ керівника) про використання авто в господарській діяльності, зазначивши в ньому, зокрема, П. І. Б. водія, відповідального за керування автомобілем, перелік осіб, які мають право використовувати авто, цілі використання тощо;
  • вести облік роботи автомобіля. Підтвердженням використання авто в господарських цілях є Подорожній лист службового легкового автомобіля. Нагадаємо, тривалий час діяла типова форма цього листа, затверджена наказом Держкомстату від 17.02.98 р. № 74. На сьогодні вона не має статусу типової форми, оскільки згідно з наказом Держстату від 19.03.13 р. № 95 цей документ визнано таким, що втратив чинність. Тому рекомендуємо затвердити внутрішнім наказом по підприємству форму подорожнього листа чи іншого документа, який буде застосовуватися для списання ПММ та обліку роботи водія. За основу можна взяти скасовану форму.

Податок на прибуток. Згідно з пп. 134.1.1 ПК об’єктом обкладення податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), розрахованого у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, передбачені розд. ІІІ ПК. Цим розділом не установлено застосування різниць при придбанні легкового автомобіля. Отже, придбання легковика не вплине на об’єкт обкладення податком на прибуток – ним буде фінрезультат, визначений за правилами бухобліку.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.10.2025
Чи буде штраф за нереєстрацію заблокованих податкових накладних/розрахунків коригування
Чи буде накладено штраф, якщо реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування зупинено і платник ПДВ вирішив не подавати документи для розблокування? Чи допоможе оформлення нової податкової накладної? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Реєстрація податкових накладних і розрахун...
15.10.2025
Штрафи за несвоєчасну реєстрацію та нереєстрацію податкових накладних і розрахунків коригування
У статті розповімо, яку відповідальність передбачено за порушення строку реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування в ЄРПН, а також за їх нереєстрацію. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація податкових накладних і розра...
14.10.2025
Розблокування податкових накладних/розрахунків коригування: що, куди, коли?
Що робити платнику ПДВ, якщо податкова накладна або розрахунок коригування заблоковані? У статті розповімо, які документи потрібно подати, куди та в які строки, щоб успішно розблокувати ПН/РК. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація по...
Популярне
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
26.09.2025
Зміна власника землі посеред року: кому та як сплачувати орендну плату
У статті розповімо, як орендар повинен сплачувати орендну плату, якщо орендодавець продав земельну ділянку новому власнику. Це запитання час від часу виникає в орендарів землі, які сплачують орендну плату раз на рік. Так, якщо одна фізособа продала іншій земельну ділянку, наприклад, 01.09.2025, то о...
Нове
21.10.2025
Не підписано видаткову накладну, але є ТТН поштового оператора: чи достатньо?
Підприємство хоче організувати роздрібний продаж від юридичної особи. У нього буде непідписана накладна і ТТН Нової пошти. Чи достатньо прикріпленої ТТН, якщо підписану накладну ніхто з фізосіб не повертатиме? Ситуація з практики. Підприємство хоче організувати роздрібний продаж від юридичної особи....
17.10.2025
Чи можна зменшити мінімальне податкове зобов’язання на суму земельного податку, сплаченого за орендодавців?
Розглянемо, чи можна включити в зменшення мінімального податкового зобов’язання  земельний податок, сплачений за орендодавців. Запитання – відповідь Сільгосппідприємство, яке є платником єдиного податку (далі – ЄП) третьої групи, орендує сільгоспугіддя у фізичних осіб. За умо...
15.10.2025
Чи буде штраф за нереєстрацію заблокованих податкових накладних/розрахунків коригування
Чи буде накладено штраф, якщо реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування зупинено і платник ПДВ вирішив не подавати документи для розблокування? Чи допоможе оформлення нової податкової накладної? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Реєстрація податкових накладних і розрахун...
Кращі матеріали