Оскарження відмови в реєстрації ПН/РК: дієві поради
Відмова в реєстрації податкових накладних чи розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ПН/РК, ЄРПН) є досить поширеною практикою у господарській діяльності платників ПДВ. Оскільки діяльність кожного підприємства має свою специфіку, у цій статті ми розглянемо загальний порядок оскарження (як адміністративного, так і судового) такої відмови без конкретизації обставин та підстав для зупинення ПН/РК і наведемо зразок позову про оскарження відмови в реєстрації ПН.
Запитання – відповіді
Якими нормативними актами слід керуватися для оскарження відмови в реєстрації ПН/РК?
Основні нормативно-правові акти, що регулюють такі правовідносини, це:
- Податковий кодекс (далі – ПК);
- Кодекс адміністративного судочинства (далі – КАС);
- Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520 (далі – Порядок № 520);
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі – Постанова № 1165, Порядок № 1165/1);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою № 1165 (далі – Порядок № 1165/2).
Із чого все може початися та як зрозуміти, що щось пішло не так?
Усе починається із квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК, що підтверджує таке зупинення та в якій зазначаються (п. 10, 11 Порядку № 1165/1):
- номер і дата складання ПН/РК;
- критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник;
- пропозиція щодо надання платником податку пояснень і копій документів, потрібних для розгляду питання про прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації.
Наприклад, підприємство отримало квитанцію, в якій, зокрема, вказано, що відображена в ПН операція відповідає одному з пунктів Критеріїв ризиковості здійснення операцій, наведених у додатку 3 до Порядку № 1165/1. Тобто реєстрація ПН була зупинена, оскільки ця господарська операція є ризиковою.
Важливий момент: зупинення ще не є відмовою у реєстрації ПН, тому оскаржувати квитанцію на цьому етапі недоцільно та неправильно. |
На цьому етапі варто скористатися пропозицією податкової та подати через електронний кабінет платника податків письмові пояснення та копії документів, що пов’язані з відповідною господарською операцією.
Що треба навести у таких поясненнях та які документи подати?
Передусім у поясненнях необхідно зазначити:
- специфіку діяльності, основний та інші види діяльності вашого підприємства;
- наявність дозволів та ліцензій (якщо ваша діяльність передбачає їх наявність);
- наявність виробничих потужностей і трудових ресурсів для здійснення відповідних господарських операцій;
- показники позитивної податкової історії;
- походження товару та/або процес його виробництва;
- перелік основних постачальників;
- вимогу щодо реєстрації відповідної ПН в ЄРПН;
- іншу інформацію, що має пояснити доцільність та суть господарської операції.
До цих пояснень потрібно додати (п. 5 Порядку № 520):
- договори, зокрема ЗЕД-контракти, із додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які отримують продукцію в інтересах платника для здійснення операції;
- первинні документи з постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи, що підтверджують відповідність продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Цей перелік документів не є вичерпним, тому платник податку може подати й інші важливі, на його думку, документи. Однак наведені вище документи однозначно слід додати до письмових пояснень, оскільки відсутність хоча б одного з них може майже зі 100%-вою вірогідністю бути підставою для відмови в реєстрації.
Хто розглядає письмові пояснення?
Письмові пояснення розглядає комісія з питань зупинення реєстрації ПН головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі – комісія регіонального рівня) (п. 2 Порядку № 520).
Зверніть увагу! Такі пояснення та копії документів подаються платником податку в електронному вигляді (п. 7 Порядку № 520). Їх подання у паперовому вигляді може стати формальною підставою для відмови в реєстрації ПН. |
У який строк слід подати пояснення та документи?
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів, перелічених у п. 5 Порядку № 520, до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК (п. 6 Порядку № 520).
Яким є строк прийняття рішення комісією регіонального рівня?
Комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів (далі – р. д.), що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку № 520, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 ПК.
У яких випадках комісія регіонального рівня може відмовити в реєстрації ПН?
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН міститься в п. 11 Порядку № 520. До нього ввійшли:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН;
- та/або неподання платником копій документів, перелічених у п. 5 Порядку № 520;
- та/або подання платником копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Інших підстав для відмови законодавством не передбачено. Однак, навіть якщо комісія регіонального рівня вирішила відмовити платнику податків у реєстрації ПН/РК, це ще не кінець, а лише початок, адже її рішення може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як здійснюється адміністративне оскарження відмови в реєстрації ПН/РК?
Процедура адміністративного оскарження регламентується п. 56.23 ПК і Порядком № 1165/2.
Відповідно до п. 1 Порядку № 1165/2 скарга на рішення комісії регіонального рівня розглядається комісією центрального рівня, тобто комісією ДПС України.
Скарга подається платником податку протягом 10 р. д. із наступного дня після набуття чинності рішення комісії регіонального рівня (п. 3 Порядку № 1165/2). Ця скарга також подається в електронному вигляді (п. 5 Порядку № 1165/2).
Скарга повинна містити дані, вказані в п. 10 Порядку № 1165/2. На відміну від письмових пояснень, що складаються у довільній формі, скарга до комісії центрального рівня подається за формою додатка 1 до Порядку № 1165/2.
Важлива порада: у графі скарги «Інформація про причини незгоди платника податку на додану вартість із рішенням комісії регіонального рівня» необхідно, зокрема, вказати, у чому саме рішення комісії суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, а також навести обставини, що підтверджують відсутність підстав для відмови в реєстрації ПН. |
Також платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, відображену в ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (п. 11 Порядку № 1165/2).
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом 10 к. д. із дня отримання скарги приймає одне з таких рішень (п. 12 Порядку № 1165/2):
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
- залишає скаргу без задоволення, а рішення комісії – без змін.
Однак, якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається йому протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника із дня, що настає за останнім днем цього строку (пп. 56.23.4 ПК).
Як оскаржити відмову в реєстрації ПН у судовому порядку?
Така категорія справ підсудна адміністративним судам, і судовий розгляд справи здійснюється за правилами, встановленими КАС.
Наприклад, якщо рішення про відмову в реєстрації ПН було прийнято регіональною комісією при Головному управлінні ДПС у м. Києві, то ця справа підсудна Окружному адміністративному суду в місті Києві. Тому подавати позовну заяву треба саме в цей суд. Тобто справи про оскарження відмови в реєстрації розглядаються судами за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовна заява про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації ПН, зобов’язання вчинити дії щодо реєстрації ПН/РК має відповідати вимогам, установленим ст. 160 КАС. Оскільки обсяг вимог до позовної заяви досить великий, ми назвемо основні з них.
Передусім платнику податків, який збирається оскаржувати відмову в суді, ми наполегливо рекомендуємо пересвідчитися, чи відповідає підготовлена ним позовна заява вимогам ст. 160 КАС, або звернутися до фахових адвокатів.
На відміну від скарги до комісії центрального рівня, оскарження у суді не є безплатним – позивач повинен сплатити судовий збір. До позовної заяви додається документ про сплату судового збору в установлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави для звільнення від сплати збору відповідно до закону (ч. 3 ст. 161 КАС). Визнання відмови комісії незаконною є позовом немайнового характеру, тому розмір судового збору становить один прожитковий мінімум, установлений для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону від 08.07.2011 № 3674-VI «Про судовий збір»). Цього року величина збору дорівнює 2 270 грн
Також разом із позовною заявою подаються її копії та копії доданих до неї документів відповідно до кількості учасників справи.
У нашому випадку (див. зразок позовної заяви у кінці консультації) два відповідачі: Відповідач-1 – це Головне управління ДПС у м. Києві (комісія регіонального рівня) та Відповідач-2 – ДПС (обґрунтування залучення ДПС як Відповідача-2 наведено в тексті позову).
Згідно із ч. 4 ст. 161 КАС позивач зобов’язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази, позивач може додати до позовної заяви їхні копії), а саме: усі договори, акти, рахунки, скарги, а також інші документи, на які платник податку посилається у позові.
У який строк можна оскаржити в суді рішення комісії центрального рівня?
Рішення комісії центрального рівня може бути оскаржено в судовому порядку в строки, визначені ст. 56 ПК:
- у тримісячний строк, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги було прийнято та вручено платнику податків у строки, встановлені ПК. При цьому такий строк обчислюється із дня вручення платнику рішення за результатами розгляду його скарги на рішення контролюючого органу;
- шестимісячний строк, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги не було прийнято та/або вручено платнику податків у строки, встановлені ПК. При цьому такий строк обчислюється із дня звернення платника до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення (за результатами аналізу ст. 56, 102 ПК та ст. 122 КАС);
- протягом 1 095 днів, якщо платник податку не оскаржував рішення в адмінпорядку. Цей строк відлічується із дня отримання рішення комісії про відмову.
Чи продовжуються строки оскарження у період карантину?
Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень КАС під час дії карантину суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі в справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та(або) обов’язки (за наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених КАС), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами КАС, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв’язку з карантином.
Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Тобто процесуальні строки не продовжуються на період карантину. Для їх поновлення необхідно обґрунтувати, що строки були пропущені саме через карантинні обмеження (наприклад, підприємство не змогло вчасно подати позов, оскільки всі працівники (або більшість) захворіли на COVID-19 і керівництво закрило підприємство на карантин, тощо).
Наведемо зразок позовної заяви, який можна скачати нижче:
Зразок
Окружний адміністративний суд міста Києва Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Старт» код ЄДРПОУ: 12345678 Відповідач-1: Головне управління ДПС у м. Києві Відповідач-2: Державна податкова служба України Ціна позову: позов немайнового характеру Судовий збір: 2 270 грн. ПОЗОВНА ЗАЯВА Відповідно до вимог п. 201.10 Податкового кодексу України (далі – ПК) 01.06.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю «Старт», код ЄДРПОУ – 12345678 (далі – Позивач, ТОВ «Старт», Товариство) складено податкову накладну від 01.06.2021 № 1 (далі – ПН № 1) та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН). ПН № 1 була складена та відправлена на реєстрацію за результатами господарської операції із надання послуг із популяризації та просування ПрАТ «СТОП» (покупець, код ЄДРПОУ 8888888) за період із 01.05.2021 по 30.05.2021. Обставини складання та направлення ПН № 1 для реєстрації в ЄРПН підтверджуються ПН № 1, оригінал електронного доказу знаходиться на серверах Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8) (далі – ДПС). До цієї позовної заяви додається паперова копія ПН № 1, яка була сформована за допомогою програмного забезпечення електронного кабінету (далі – е-кабінет) ТОВ «Старт». 02.06.2021 Товариством через е-кабінет платника податків отримано квитанцію про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН, відповідно до якої ПН № 1 присвоєно номер 12345678910, але її реєстрацію зупинено згідно п. 201.16 ПК із зазначенням таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.99 відсутні в таблиці даних платника ПДВ як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг дорівнює або перевищує залишок обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також Відповідачем-1 Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо інформації, зазначеної в ПН № 1. 03.06.2021 Позивач через е-кабінет платника податків подав повідомлення від 03.06.2021 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (далі – Повідомлення). До Повідомлення Позивач додав копії:
Зазначена вище обставина підтверджується Повідомленням, оригінал електронного доказу знаходиться на серверах ДПС. До цієї позовної заяви додається паперова копія Повідомлення, яка була сформована за допомогою програмного забезпечення е-кабінету ТОВ «Старт». Копії вказаних вище документів додаються до позовної заяви як письмовий доказ, оригінали знаходяться у Позивача. 06.06.2021 ТОВ «Старт» отримало рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 1111111/11111111, прийняте комісією із питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Головного управління ДПС у м. Києві (далі – Рішення № 1), відповідно до якого регіональною комісією відмовлено Товариству в реєстрації ПН № 1 в ЄРПН у зв’язку із неподанням платником податків:
Обставини прийняття Рішення № 1 підтверджуються цим Рішенням, оригінал електронного доказу знаходиться на серверах ДПС. До цієї позовної заяви додається паперова копія Рішення № 1, яка була сформована за допомогою програмного забезпечення е-кабінету ТОВ «Старт». 10.06.2021, не погоджуючись із Рішенням № 1, Позивач згідно з Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі – Порядок № 1165), та ст. 56 ПК направив через е-кабінет платника податків скаргу на Рішення № 1, додавши до неї для її обґрунтування скановані примірники вищеперелічених документів. Обставина направлення такої скарги та вищевказаних документів підтверджується скаргою на Рішення № 1, оригінал електронного доказу знаходиться на серверах ДПС. До цієї позовної заяви додається паперова копія скарги, яка була сформована за допомогою програмного забезпечення е-кабінету ТОВ «Старт». Копії вказаних вище документів додаються як письмові докази до цієї позовної заяви, оригінали знаходяться у Позивача. 15.06.2021 ТОВ «Старт» отримало рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН від 15.06.2021 № 1111111/1111111/2 (далі – Рішення № 2), згідно з яким скаргу Товариства на Рішення № 1 залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін у зв’язку з неподанням платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських приміщень (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт-послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Обставина прийняття Рішення № 2 підтверджується цим рішенням, оригінал електронного доказу знаходиться на серверах ДПС. До цієї позовної заяви додається паперова копія Рішення № 2, яка була сформована за допомогою програмного забезпечення е-кабінету ТОВ «Старт». Позивач вважає, що і Рішення № 1, і Рішення № 2 є необґрунтованими і такими, що прийняті з грубим порушенням норм чинного законодавства, з огляду на таке. 1. Комісією Головного управління ДПС у м. Києві (далі – Відповідач-1) та комісією центрального рівня (ДПС) (далі – Відповідач-2) не взято до уваги специфіку діяльності Товариства. Із цього приводу ТОВ «Старт» повідомляє, що основним видом його діяльності є надання послуг із популяризації та просування продукції ПрАТ «СТОП» (оператор стільникового зв‘язку, що провадить діяльність під брендом «СТОП», код ЄДР – 88888888, продаж кінцевому споживачу стартових пакетів, ваучерів та обладнання). ТОВ «Старт» вже майже два роки є офіційним дилером ПрАТ «СТОП» і за результатами 2019 року отримало відзнаку від ПрАТ «СТОП» за динамічний розвиток і сумлінну працю. Указаний вид діяльності підпадає під код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.99, який згідно з випискою з ЄДР наведено як основний вид діяльності Товариства. Для провадження господарської діяльності Товариство орендує нежитлове приміщення у ТОВ «Орендар» за адресою: м. Київ, просп. Степана Бандери, буд. 22, офіс 156. У господарській діяльності ТОВ «Старт» не використовує склад для товару, оскільки товар має малогабаритний розмір, уміщається в офіційно орендованому офісі ТОВ «Орендар», а більша частина товару зазвичай відправляється кінцевому споживачу та/або до роздрібних мереж магазинів третіх осіб, що розташовані в різних містах України та провадять торговельну діяльність під брендом «СТОП». Взаємовідносини ТОВ «Старт» із ПрАТ «СТОП» регулюються та здійснюються згідно з договором від 01.07.2019 № 123 (далі – Договір). За умовами Договору форма розрахунків між Товариством і ПрАТ «СТОП» є безготівковою – через розрахункові рахунки, відкриті в банківських установах. При цьому під послугою із популяризації та просування розуміються: пошук нових абонентів, винагорода за виконання планових показників із продажу початкових пакетів та скретч-карток, що надають можливість отримувати телекомунікаційні послуги, модемів, смартфонів тощо, які передаються для подальшої реалізації кінцевому споживачу як у власній торговельній мережі, так і посередникам. Товар отримує на складі ПрАТ «СТОП» особисто директор ТОВ «Старт», далі доставляється до офісу або одразу до фірми-перевізника ТОВ «Нова Пошта», звідки прямує кінцевому споживачу. ТОВ «Старт» у порядку та на умовах, визначених Договором, здійснює в інтересах ПрАТ «СТОП» дії, передбачені Договором, а саме: надає послуги, здійснює реалізацію усього асортименту товару, телекомунікаційної продукції передплаченого сервісу, засобів мобільного зв’язку та телекомунікаційних послуг. Оплата за надані послуги, що віднесені до КВЕД 82.99 та є основним видом діяльності ТОВ «Старт», закріплена у відповідних додатках до Договору. Надання таких послуг здійснюється з 2019 року, ТОВ «Старт» не мало заборгованості з податків та зборів, пов‘язаних із наданням послуг, органи ДПС реєстрували ПН та не мали претензій до Товариства. Усі господарські операції супроводжуються оформленням належних первинних документів та реєстрацією ПН згідно з кодами УКТЗЕД товарів. ПрАТ «СТОП» своєчасно оплачує надані ТОВ «Старт» послуги. 2. Комісіями, які приймали Рішення № 1 та Рішення № 2, порушено вимоги Порядку № 1165 та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520 (далі – Порядок № 520). Так, відповідно до п. 25–27 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Згідно з п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності, звіряючи дані, які містяться у таких копіях, із даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться держорганами, документи, зокрема електронні). Як передбачено п. 2–6 Порядку № 520, рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. При цьому комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 3 Порядку № 520, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 ПК. Згідно з п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання про прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, наведено в п. 5 Порядку № 520. Як визначено п. 9–11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Ця комісія приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН за формою додатка до Порядку № 520. У п. 11 Порядку № 520 міститься виключний перелік обставин, за яких комісія регіонального рівня може відмовити в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, а саме:
У рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН обов’язково підкреслюються документи, які не було подано. Позивач просить суд під час ухвалення рішення у справі врахувати, що і в Рішенні № 1, і в Рішенні № 2 не підкреслено, тобто не конкретизовано, документи, які не подано платником податків. Утім, основною підставою для прийняття вирішального рішення про відмову в реєстрації ПН № 1 є саме неподання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських приміщень (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт-послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Неподання договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків визначено як підстава тільки в Рішенні № 1. Усе це свідчить про те, що:
Товариство переконано, що надіслані ним письмові пояснення із копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції Позивача з його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію ПН, адже факт зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається ПН/РК. Також Товариство просить суд узяти до уваги той факт, що, приймаючи рішення про реєстрацію ПН, контролюючий орган не повинен проводити повний аналіз господарських операцій Позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка операції може бути проведена лише за результатом податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК. Водночас у разі реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. З огляду на викладене вище, Товариство вважає, що надало контролюючим органам документи, в яких відображено господарську операцію, проведену між Позивачем та його контрагентом. Проте на порушення норм Порядків № 1165 та № 520 контролюючими органами вони не були враховані, унаслідок чого були прийняті неправомірні, на думку ТОВ «Старт», Рішення № 1 та № 2. Оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акта та породжують їх неоднозначне трактування, що впливає на можливість реалізації права або виконання платником податків обов’язку виконати юридичне волевиявлення суб’єкта владних повноважень. Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була викладена Верховним Суду України у постановах від 16.04.2019 (справа № 826/10649/17), від 21.05.2019 (справа № 0940/1240/18), від 14.05.2019 (справа № 1940/1306/18). 3. Треба вказати також на реєстрацію інших ПН Позивача із тим же контрагентом. Позивач просить суд звернути увагу на те, що ПН № 1 за своєю суттю є абсолютно ідентичною (ті ж послуги, той самий Договір, той самий контрагент) ПН від 01.04.2021 № 2 (зареєстрована в ЄРПН 01.04.2021 за № 33333333333) та від 03.03.2021 № 3 (зареєстрована в ЄРПН 03.03.2021 за № 44444444444), які були зареєстровані в ЄРПН до та після прийняття рішення про зупинення реєстрації ПН № 1. Тобто із цього питання у контролюючих органів наявна неоднорідна, непередбачувана практика прийняття рішень за аналогічних обставин, що викликає сумніви щодо об’єктивності їх дій. Обставина реєстрації в ЄРПН указаних вище ПН підтверджується ПН від 01.04.2021 № 2 та квитанцією про її реєстрацію і ПН від 03.03.2021 № 3 та квитанцією про її реєстрацію, оригінали електронних доказів знаходяться на серверах ДПС. До цієї позовної заяви додаються їхні паперові копії, які були сформовані за допомогою програмного забезпечення е-кабінету ТОВ «Старт». Відповідно до п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246 (далі – Порядок № 1246), ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день настання однієї з таких подій:
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації ПН/РК, яке набрало законної сили, такі ПН/РК реєструються після проведення перевірок, визначених п. 12 Порядку № 1246 (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений у такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (п. 20 Порядку № 1246). Наведемо правове обґрунтування позовних вимог у частині зобов’язання ДПС зареєструвати в ЄРПН ПН № 1. Відповідно до ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС) кожна особа має право в порядку, визначеному цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень порушено її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб’єкта владних повноважень протиправною та зобов’язання вчинити певні дії. Згідно з абзацом першим ч. 4 ст. 245 КАС у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов’язати відповідача – суб’єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб’єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. За вказаних обставин, у контексті наведених норм, є усі підстави вважати, що для прийняття рішення про реєстрацію ПН № 1 виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб’єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. При цьому Позивач просить суд урахувати також наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН ПН/РК або реєстрації їх із порушенням установленого ПК строку. Так, у разі порушення строку реєстрації ПН застосовуються штрафні санкції, передбачені ст. 1201 ПК, а відповідно до п. 201.10 ПК відсутність факту реєстрації платником податку – продавцем товарів/послуг ПН в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов’язку включення суми ПДВ, указаної в ПН, до податкових зобов’язань за відповідний звітний період. Також у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН ПН/РК покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву зі скаргою на такого продавця/покупця. У зв’язку з прийняттям оскаржуваного Рішення № 2 фактично ПН не була зареєстрована в ЄРПН, тому вона не може вважатися прийнятою та зареєстрованою операційним днем, коли була надіслана до контролюючого органу, навіть за умови скасування цього рішення. З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав Позивач просить суд захистити його порушені права, зобов’язавши ДПС зареєструвати ПН № 1 датою її направлення для реєстрації в ЄРПН. Крім того, згідно із ч. 1 ст. 372 КАС суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов’язати суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалено судове рішення, подати в установлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Тому з метою захисту прав Позивача та належного виконання судового рішення Позивач просить суд зобов’язати Відповідача-2 подати звіт про виконання рішення суду в місячний строк із дня набрання рішенням законної сили. Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, установлених ст. 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Крім того, Товариство повідомляє суд про те, що: 1) законом не встановлено обов’язкового досудового порядку урегулювання спору, однак Позивач скористався правом адміністративного оскарження рішень ГУ ДПС у м. Києві; 2) заходи забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви не здійснювалися; 3) Товариством не подано іншого позову (позовів) до цього ж (цих же) Відповідача (Відповідачів) із тим самим предметом та з тих самих підстав, як і немає рішень судів із питань предмета спору. На підставі викладеного Товариство, керуючись ст. 2, 6, 8, 9, 77, 159 КАС, ПРОСИТЬ:
Додатки:** <...> Директор ТОВ «Старт» Пономарчук Р. П. 01.09.2021 |
_________
Коментарі до матеріалу