Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

ПДВ-реєстрація та її анулювання: як оподаткувати перехідні операції

29.10.2019 1230 0 0


Акценти статті:

  • обкладення ПДВ операцій, що розпочаті в період, коли сільгосппідприємство було зареєстроване платником ПДВ, а завершені, коли така реєстрація була анульована;
  • обкладення ПДВ операцій, що розпочаті у період, коли сільгосппідприємство не було зареєстроване платником ПДВ, а завершені після реєстрації платником ПДВ;
  • оподаткування операцій, коли контрагент-постачальник після перерахування йому передоплати анулював ПДВ-реєстрацію.

Загальні правила

Передусім зазначимо, що правила оподаткування перехідних операцій Податковим кодексом (далі – ПК) чітко не визначено. Тому при оподаткуванні таких операцій будемо орієнтуватися на загальні норми обкладення ПДВ, а також роз’яснення ДПС.

Нагадаємо, за загальним правилом податкові зобов’язання з ПДВ (далі – ПЗ) та податковий кредит виникають за правилом першої події:

  • для ПЗ це дата отримання передоплати за товари/послуги або дата відвантаження товарів/надання послуг (п. 187.1 ПК);
  • податкового кредиту – дата перерахування передоплати за товари/послуги або дата отримання товарів/послуг, звісно, за наявності податкової накладної (далі – ПН), зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).

Якщо ж товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, то ПЗ у постачальника виникають за касовим методом, тобто він виписує ПН на дату отримання оплати на банківський рахунок або інших видів компенсації (п. 187.7 ПК). Також за касовим методом оподатковуються деякі операції, визначені ПК (наприклад, із постачання електричної та/або теплової енергії відповідно до п. 44 підрозд. 2 розд. XX ПК).

Головне правило! Оподаткування перехідних операцій залежить від того, який статус мав суб’єкт господарювання на дату виникнення ПЗ. Тобто для операцій, ПЗ за якими виникають на дату першої події, має значення статус постачальника на цю дату:

  • якщо він не був платником ПДВ, то операція не оподатковується;
  • якщо був платником ПДВ – операція оподатковується на загальних підставах.

Для операцій, що оподатковуються за касовим методом, має значення статус постачальника на дату отримання коштів (незалежно від того, що відбулося раніше – отримання передоплати чи постачання товарів/послуг):

  • якщо він був зареєстрований платником ПДВ, операція є оподатковуваною;
  • якщо не зареєстрований, то операція не обкладається ПДВ.

Згодні з таким підходом і податківці. Так, у ЗІР (категорія 101.06) вони зазначають, що в разі коли у платника ПДВ перша подія (відвантаження товарів, оформлення документа на постачання послуг або зарахування коштів від покупця) відбулася до його ПДВ-реєстрації, а друга – після неї, то ПЗ за такою операцією не нараховуються за умови, що цей платник не обрав касовий метод визначення ПЗ.

Отже, розглянемо конкретні ситуації.

Анулювання ПДВ-реєстрації

Перша подія – отримання передоплати, друга – відвантаження товарів/надання послуг

У такій ситуації на дату отримання передоплати (перша подія) постачальник повинен виписати ПН на суму такої передоплати. На дату відвантаження товарів/надання послуг жодних наслідків із ПДВ не виникає.

Нюанс! Якщо в періоді, коли сільгосппідприємство є платником ПДВ, надійде тільки частина передоплати, а друга частина – вже після анулювання ПДВ-реєстрації, то ПН на дату другої оплати виписувати не потрібно. Тоді ПДВ буде обкладатися тільки частина вартості товару/послуги. А ціна товару/послуги, що припадає на другу частину оплати, має бути сформована без ПДВ (але з контрагентом слід укласти додаткову угоду про зміну ціни).

Приклад 1

Сільгосппідприємство (платник ПДВ) уклало договір на постачання 100 т насіння соняшнику за ціною 8 000 грн/т (крім того ПДВ – 1 600 грн) на суму 960 000 грн. Передоплату було отримало в розмірі 50 % вартості продукції в сумі 480 000 грн. Залишок оплати (без ПДВ) був отриманий та насіння було відвантажено покупцеві вже після анулювання ПДВ-реєстрації. Причому сторони домовилися про зменшення ціни на насіння соняшнику в сумі, що буде перерахована після анулювання сільгосппідприємством ПДВ-реєстрації (тобто за 50 т).

У бухобліку підприємства ці операції відображаються так:

(грн)

№ п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

Сільгосппідприємство – платник ПДВ

1

Отримано передоплату за сільгосппродукцію (50 т х 9 600)

Виписка банку

311

681

480 000

2

Нараховано ПЗ

ПН

643

641

80 000

Сільгосппідприємство – неплатник ПДВ

3

Отримано залишок оплати за відвантажене насіння

(без ПДВ) (50 т х 8 000)

Виписка банку

311

681

400 000

4

Відвантажено сільгосппродукцію [(50 т х 9 600) + (50 т х 8 000)]

Накладна, ТТН

361

701

880 000

5

Закрито розрахунки із ПДВ

Бухгалтерська
довідка

701

643

80 000

6

Відображено собівартість реалізованої сільгосппродукції

(сума умовна)

901

27

700 000

7

Відображено взаємозалік заборгованостей

681

361

880 000

Перша подія – відвантаження товарів/надання послуг, друга – отримання оплати

Ситуація аналогічна попередній. Тобто на дату відвантаження продукції/надання послуг постачальник виписує ПН, адже на дату першої події він є платником ПДВ. Покупець матиме право на податковий кредит за такою ПН, зареєстрованою в ЄРПН.

На дату отримання оплати, коли постачальник вже не є платником ПДВ, жодних ПДВ-наслідків не буде.

Перша подія – отримання товарів/послуг, друга – перерахування оплати постачальнику

Оскільки товари/послуги отримано в період, коли сільгосппідприємство було платником ПДВ, за умови, що постачальник зареєстрував ПН в ЄРПН, сільгосппідприємство може віднести суму ПДВ до податкового кредиту, незважаючи на те, що оплата була перерахована, коли воно вже не було платником ПДВ.

Важливий нюанс! Якщо на дату анулювання ПДВ-реєстрації придбані товари не використані в оподатковуваних операціях (наприклад, перебувають на складі або використані для вирощування продукції, яка поки що не реалізована), то сільгосппідприємство до дати анулювання ПДВ-реєстрації повинне визнати умовне постачання цих товарів і нарахувати ПЗ на їх вартість згідно з п. 184.7 ПК (про те, як нарахувати такі ПЗ і виписати ПН, див. у «Як сільгосппідприємству анулювати статус платника ПДВ»).

Приклад 2

Сільгосппідприємство уклало з постачальником (платник ПДВ) договір на придбання 100 кг мінеральних добрив за ціною 150 грн/кг (крім того ПДВ – 30 грн). Підприємство отримало добрива в період, коли воно було зареєстроване платником ПДВ, а оплату було здійснено після анулювання ПДВ-реєстрації.

На дату анулювання ПДВ-реєстрації 30 кг добрив залишилися на складі (70 кг були використані для вирощування сільгосппродукції, яка вже реалізована).

Облік цих операцій ведеться так:

(грн)

№ п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

Платник ПДВ

1

Отримано мінеральні добрива (100 кг х 150)

Накладна

208

631

15 000

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

ПН, зареєстрована
в ЄРПН

641

631

3 000

3

Нараховано ПЗ на частину добрив, що не були використані в оподатковуваних операціях на дату анулювання ПДВ-реєстрації (30 кг х 150 х 20 %)

ПН

949

641

9 000

Неплатник ПДВ

4

Оплачено отримані добрива

Виписка банку

631

311

18 000

Перша подія – перерахування передоплати постачальнику (платник ПДВ), друга – отримання товарів/послуг

У періоді здійснення передоплати за товар/послуги сільгосппідприємство, за умови отримання від постачальника зареєстрованої в ЄРПН ПН, мало право відобразити податковий кредит.

А от на дату анулювання ПДВ-реєстрації в обліку сільгосппідприємства числиться дебіторська заборгованість, адже товари/послуги не були отримані. Тому податковий кредит, відображений під час перерахування передоплати, слід відкоригувати, оскільки товари не отримано і, з огляду на те що підприємство анулює ПДВ-реєстрацію, не будуть використані в оподатковуваних операціях. Отже, відображений податковий кредит треба компенсувати нарахуванням ПЗ на суму дебіторської заборгованості (докладніше див. «Як сільгосппідприємству анулювати статус платника ПДВ»).

Приклад 3

Сільгосппідприємство (платник ПДВ) уклало з постачальником (платник ПДВ) договір на придбання 200 кг насіння пшениці за ціною 100 грн/кг (крім того ПДВ – 20 грн). Сільгосппідприємство здійснило передоплату за 100 кг насіння в сумі 12 000 грн. Від постачальника була отримана ПН, зареєстрована в ЄРПН.

Оскільки на дату анулювання ПДВ-реєстрації числиться дебіторська заборгованість за оплаченими, але не отриманими товарами, на її суму слід нарахувати ПЗ відповідно до п. 184.7 ПК, щоб компенсувати відображений податковий кредит.

Ці операції відображаються в бухобліку підприємства так:

(грн)

№ п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

Платник ПДВ

1

Перераховано передоплату за насіння пшениці

Накладна

371

311

12 000

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

ПН, зареєстрована
в ЄРПН

641

644

2 000

3

Нараховано ПЗ виходячи із суми дебіторської заборгованості, що залишилася неотовареною на дату анулювання ПДВ-реєстрації (сума має дорівнювати сумі податкового кредиту)

ПН

949

641

2 000

Неплатник ПДВ

5

Отримано насіння пшениці

Накладна

201

631

20 000

6

Закрито розрахунки із ПДВ

Бухгалтерська довідка

644

631

2 000

7

Перераховано залишок оплати за насіння

Виписка банку

631

311

12 000

8

Відображено взаємозалік заборгованостей

Бухгалтерська довідка

631

371

12 000

Реєстрація платником ПДВ

Перша подія – отримання передоплати, друга – відвантаження товарів/надання послуг

Якщо передоплата була отримана в повній сумі, то на дату її отримання (перша подія), коли постачальник не зареєстрований платником ПДВ, він не нараховує ПЗ. Не треба нараховувати ПЗ і на дату відвантаження товарів/надання послуг, яке здійснюється вже після ПДВ-реєстрації. Адже це вже друга подія.

Тобто в цьому випадку операція взагалі не обкладається ПДВ.

Звісно, що покупець у цій ситуації не отримає права на податковий кредит – постачальник не зареєструє на нього ПН ні на дату першої, ні на дату другої події.

А от якщо до реєстрації платником ПДВ отримано тільки частину передоплати, а інша частина оплати і операція із відвантаження буде проведена вже після ПДВ-реєстрації, то постачальнику слід на таку неоплачену частину нарахувати ПЗ. Адже для такої частини товару/оплати це буде перша подія.

Майте на увазі! Після реєстрації постачальника платником ПДВ сторонам доцільно переглянути ціну на товар/послугу і збільшити її на суму ПДВ. Адже в противному разі постачальнику доведеться сплачувати ПДВ власним коштом і відносити його суму на свої витрати.

Приклад 4

Сільгосппідприємство у період, коли воно не було зареєстроване платником ПДВ, уклало договір на постачання 100 т насіння соняшнику за ціною 8 000 грн/т (без ПДВ) і отримало передоплату у розмірі 640 000 грн за 80 т насіння. Відвантаження насіння та оплата його другої частини відбулося вже після реєстрації сільгосппідприємства платником ПДВ, тому сторони домовилися про збільшення ціни за 20 т насіння соняшнику до 9 600 грн/т (у т. ч. ПДВ – 1 600 грн).

Облік цих операцій ведеться так:

(грн)

№ п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

Сільгосппідприємство – неплатник ПДВ

1

Отримано передоплату за насіння соняшнику (80 т х 8 000)

Виписка банку

311

681

640 000

Сільгосппідприємство – платник ПДВ

2

Отримано залишок оплати за відвантажене насіння

(20 т х 9 600)

Виписка банку

311

681

192 000

3

Нараховано ПЗ

ПН

643

641

32 000

4

Відвантажено насіння соняшнику [(80 т х 8 000) + (20 т х 9 600)]

Накладна, ТТН

361

701

832 000

5

Закрито розрахунки із ПДВ

Бухгалтерська
довідка

701

643

32 000

6

Відображено собівартість реалізованого насіння (сума умовна)

901

27

650 000

7

Відображено взаємозалік заборгованостей

681

361

832 000

Перша подія – надання послуг бюджетній установі, друга – отримання оплати

У цьому випадку оплата здійснюється за рахунок бюджетних коштів, тому згідно з п. 187.1 ПК ПЗ виникають на дату їх отримання. Оскільки дата оплати припадає на період після ПДВ-реєстрації, сільгосппідприємство має виписати ПН і зареєструвати її в ЄРПН.

Перша подія – отримання передоплати від бюджетної установи, друга – надання послуг

Оскільки послуги оплачуються за бюджетні кошти, ПЗ виникають на дату їх отримання на банківський рахунок. На цю дату сільгосппідприємство не було зареєстроване платником ПДВ, тому така операція не обкладається ПДВ ні на дату отримання передоплати, ні на дату надання послуг.

Як покупцю відкоригувати податковий кредит, якщо постачальник повертає йому передоплату (частину передоплати) або він сам повертає товар (частину товара) постачальнику, який утратив статус платника ПДВ?

Дійсно, у такому разі відповідно до п. 192.2 ПК покупець повинен відкоригувати податковий кредит, відображений ним при перерахуванні передоплати постачальнику або отриманні від нього товарів.

У загальному випадку таке коригування здійснюється на підставі розрахунку коригування (далі – РК). Тобто, якби на дату повернення передоплати (товару) постачальник залишався платником ПДВ, він мав би виписати РК до ПН, оформленої на дату отримання передоплати (відвантаження товару). На підставі такого РК покупець зменшив би податковий кредит.

Але, оскільки на дату повернення передоплати (товару) постачальник вже не є платником ПДВ, він не може оформити РК (п. 192.2 ПК). Проте це не звільняє покупця від обов’язку зменшити податковий кредит.

Податківці, відповідаючи на аналогічне запитання (ЗІР, категорія 101.3), зазначають, що покупець має відкоригувати податковий кредит на підставі бухгалтерської довідки, яку повинен скласти сам. Таку довідку слід оформити у звітному періоді, в якому була повернена передоплата (або товари), і на її підставі зменшити податковий кредит, відобразивши це в рядку 14 декларації з ПДВ, з обов’язковим поданням додатка 1 до декларації.

Висновки

Оподаткування перехідних операцій залежить від того, який статус мав постачальник на дату виникнення ПЗ:

  • якщо він не був платником ПДВ, то операція не оподатковується;
  • якщо був платником ПДВ – операція оподатковується на загальних підставах.

У разі коли реєстрація постачальника платником ПДВ відбувається після укладення з ним договору постачання, необхідно звернути увагу на такі моменти:

  • збільшення ціни договору необхідно погоджувати з покупцем, оскільки до внесення відповідних змін до договору на покупцеві лежить обов’язок оплатити товар за первісно передбаченою договором ціною;
  • якщо перша подія (оплата або відвантаження) відбувається до ПДВ-реєстрації, то підстав для нарахування ПЗ немає. Виняток становить випадок, коли першою подією є постачання товарів (надання послуг) бюджетній установі, яка оплачує поставлені товари (надані послуги) за рахунок бюджетних коштів.

Якщо статус платника ПДВ змінює контрагент (анулює ПДВ-реєстрацію), а покупцю необхідно зменшити податковий кредит, то він має скласти бухгалтерську довідку і на її підставі зменшити податковий кредит у деклараціі з ПДВ.

Приклад 1.doc
Завантажити
Приклад 2.doc
Завантажити
Приклад 3.doc
Завантажити
Приклад 4.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали