Як анулювати помилкову податкову накладну
Розрахунки коригування за новими правилами
Складаємо розрахунки коригування за новою формою
Що змінилося в новій формі податкової накладної та розрахунку коригування
Із цієї статті ви дізнаєтеся: які податкові накладні (далі – ПН) уважаються помилковими, які є способи анулювання таких ПН та як діяти платнику ПДВ, який склав помилкову (зайву) ПН.
Новий алгоритм анулювання помилкових ПН
Під помилковими ми маємо на увазі ПН, що складені помилково, тобто або взагалі без факту здійснення господарської операції (сюди входять і ПН, виписані не на ту дату), або якщо на одну й ту саму операцію оформлено дві та більше ПН (із них одна правильна, а інша помилкова (зайва)).
Оскільки помилково зареєстрована ПН вплинула на показники формули реєстраційного ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА), зокрема зменшила його, для відновлення ліміту її слід анулювати за допомогою розрахунку коригування (далі – РК).
Утім до 1 грудня поточного року під час анулювання помилкової ПН (якщо ця ПН та анулюючий її РК зареєстровані в різних звітних періодах) виникала проблема. Про що йдеться?
Нагадаємо, помилкові ПН не повинні відображатися у податковій декларації з ПДВ (далі – декларація). Адже відповідно до п. 44.1 Податкового кодексу показники звітності формуються на підставі даних, підтверджених первинними документами. До того ж і ДФС у своїх роз’ясненнях (ЗІР, категорія 101.23) зазначає, що обсяги постачань товарів (послуг) і сума ПДВ, наведені в помилковій ПН, не підлягають відображенню в декларації. Безумовно, РК до помилкової ПН також не повинен відображатися в декларації.
Тож якщо помилкова ПН та анулюючий її РК були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у різних звітних періодах, то у постачальника у формулі СЕА в періоді реєстрації РК виникав показник ∑Перевищ, що призводило до повторного зменшення реєстраційного ліміту. Відбувалося це через те, що за алгоритмом розрахунку ДФС цей показник формується для кожного платника ПДВ шляхом підсумовування додатної різниці між показником рядка 9 декларації та показником формули ∑НаклВид за кожний звітний період, починаючи з липня/ІІІ кварталу 2015 року. І позбутися показника ∑Перевищ було практично неможливо.
Із 1 грудня поточного року після внесення змін до Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (далі – Порядок № 1307), цю проблему було вирішено. А саме: у п. 24 Порядку № 1307 з’явився принципово новий алгоритм анулювання помилкових (зайвих) ПН. Саме цей механізм ми сьогодні і розглянемо.
Майте на увазі! Новий алгоритм анулювання помилкових (зайвих) ПН застосовується, тільки якщо в ЄРПН зареєстрована як помилкова, так і правильна ПН. Тобто коли на одне й те саме постачання зареєстровано дві та більше ПН. Якщо ж в ЄРПН зареєстровано лише помилкові ПН і немає правильної ПН, тоді для анулювання цих ПН не вдасться скористатися алгоритмом, запропонованим п. 24 Порядку № 1307. |
У яких саме випадках не застосовується новий алгоритм?
Правила коригування, передбачені п. 24 Порядку № 1307, не застосовуються, якщо в ЄРПН була зареєстрована (пп. 4.6.3 листа ДФС від 28.11.18 р. № 36942/7/99-99-15-03-02-17, далі – Лист № 36942):
- одна ПН за одним постачанням товарів (послуг);
- помилкова ПН без наявності правильної (тобто факту постачання не було);
- ПН, яка визначається платником ПДВ як помилково складена, але при цьому показники розділу Б такої ПН не відповідають показникам, наведеним у правильній ПН;
- помилкова ПН, до якої був оформлений РК, яким показники такої ПН не були виведені в нуль, а, наприклад, коригувалися кількісні показники, ціна або номенклатура.
Для анулювання помилкової ПН у разі, якщо немає правильної ПН, як і раніше, складається РК із причиною коригування «Повернення товару або авансових платежів» (умовний код «103»), яким показники такої ПН обнулюються. Безумовно, якщо помилкова ПН та анулюючий її РК складені в різних звітних періодах, залишається проблема із виникненням у ПДВ-формулі показника ∑Перевищ.
Порада: якщо до помилкової ПН не складена правильна ПН, то для уникнення проблеми з показником ∑Перевищ слід намагатися реєструвати РК до неї у тому ж періоді, що і ПН. |
Порядок складання РК для анулювання помилкової ПН
Нормою п. 24 Порядку № 1307 для анулювання помилкових ПН передбачено оформлення двох видів РК залежно від того, складався раніше РК до помилкової ПН чи ні.
Зверніть увагу: якщо платник ПДВ виписав декілька помилкових ПН, для їх анулювання оформлюється окремий РК до кожної такої ПН. І в кожному такому РК у відповідному полі наводяться дані правильно зареєстрованої ПН. |
До помилкової ПН РК оформлюється уперше
У такому разі РК до помилкової ПН оформлюється згідно з п. 24 Порядку № 1307 з урахуванням роз’яснень, наданих у пп. 4.6.1 Листа № 36942.
Зокрема, заголовна частина РК заповнюється так:
- у верхньому лівому кутку в рядку «Не підлягає видачі отримувачу (покупцю)» вказується тип причини «20». При цьому позначка «Х» не проставляється;
- полі «До податкової накладної» – дата і номер помилково складеної ПН;
- інші поля переносяться дані з помилкової ПН.
Розділ Б РК заповнюється таким чином:
- у графі 2.1 наводиться спеціальний код причини коригування «301»;
- графі 2.2 – номер групи коригування. Причому кожному рядку ПН присвоюється новий номер коригування, оскільки кожний рядок коригується в нуль (тобто рядки на «+» не додаються);
- графі 7 – обсяги постачання зі знаком «–»;
- графи 9 і 10 не заповнюються;
- в інші графи таблиці переносяться дані з помилкової ПН;
- полі під розділом Б «Інформаційні дані щодо складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної» вказується дата, номер і реєстраційний номер (із квитанції про реєстрацію) правильної ПН;
- інформаційне поле «Інформаційні дані щодо складеного та зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування...» не заповнюється.
До відома: такий РК зменшує суму компенсації вартості товарів/послуг (про це робиться позначка «Х» у лівому верхньому кутку заголовної частини РК), тому підлягає реєстрації покупцем. |
Приклад 1
ТОВ «Колос» отримало 12.12.18 р. від покупця – ФГ «Дельта» передоплату за 60 т пшениці третього класу за ціною 6 000 грн/т (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн.) у розмірі 360 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 60 000 грн.). На цю дату була виписана та зареєстрована ПН № 20 (реєстр. № 1234567891).
20.12.18 р. пшениця була відвантажена покупцю. Бухгалтер помилково оформила ПН № 42 на дату відвантаження. Помилку було виявлено 27.12.18 р.
Покажемо, як оформити РК для анулювання помилкової ПН (див. фрагмент 1).
До помилкової ПН уже оформлявся РК
Якщо раніше (до 01.12.18 р.) до помилкової ПН уже був оформлений РК, то в разі реєстрації такого РК в іншому, ніж помилкова ПН, звітному періоду у постачальника виник показник ∑Перевищ, що призвело до зменшення реєстраційного ліміту. Для коригування цього показника постачальник має скласти ще один РК за правилами, визначеними п. 24 Порядку № 1307 та пп. 4.6.2 Листа № 36942.
Зокрема, заголовна частина РК заповнюється так:
- у верхньому лівому кутку в рядку «Не підлягає видачі отримувачу (покупцю)» вказується тип причини «20». При цьому позначка «Х» не проставляється;
- полі «До податкової накладної» – дата і номер помилково складеної ПН;
- інші поля переносяться дані з помилкової ПН.
Порядок заповнення розділу Б РК такий:
- графи 1–15 не заповнюються;
- у полі «Інформаційні дані щодо складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної» ставляться дата, номер і реєстраційний номер (із квитанції про реєстрацію) правильної ПН;
- полі «Інформаційні дані щодо складеного та зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування...» – дані (дата, номер і реєстраційний номер із квитанції про реєстрацію) РК, який раніше вже був зареєстрований для анулювання зайвої ПН.
Слід знати: такий РК підлягає реєстрації постачальником (про це робиться позначка «Х» у лівому верхньому кутку РК). |
Приклад 2
ТОВ «Колос» отримало 12.10.18 р. від покупця – ФГ «Дельта» передоплату за 60 т пшениці третього класу за ціною 6 000 грн/т (у т. ч. ПДВ – 1 000 грн.) у розмірі 360 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 60 000 грн.). На цю дату була виписана та зареєстрована ПН № 15 (реєстр. № 9876543210).
20.10.18 р. пшениця була відвантажена покупцю. Бухгалтер помилково оформила на дату відвантаження ПН № 74. Помилку було виявлено 20.11.18 р., і до помилкової ПН був складений цією ж датою РК № 5. Оскільки помилкова ПН та анулюючий її РК були зареєстровані в різних звітних періодах, у постачальника виник у формулі реєстраційного ліміту показник ∑Перевищ.
Після внесення змін до Порядку № 1307 постачальник вирішив 15.12.18 р. оформити РК із типом причини «20», щоб позбутися показника ∑Перевищ (див. фрагмент 2).
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 6