Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Формування резервів і забезпечень: для кого – обов'язок, а для кого – право?

03.07.2025

Формування в бухгалтерському обліку резервів і забезпечень – не просте завдання. Хто зобов'язаний їх створювати? Кому дозволено не вдаватися до цієї процедури і тим самим спростити облік? Як відмову від резервів і забезпечень прописати в обліковій політиці? Про це і розповімо далі.


Запитання – відповіді

Для яких підприємств формування резервів і забезпечень є обов'язковим?

Формування резервів і забезпечень, зокрема резерву сумнівних боргів, резерву оплати відпусток та інших, є обов'язковим для всіх комерційних підприємств незалежно від організаційно-правової форми і форми власності (природно, за наявності підстав для їх формування). Цей факт підтверджується такими нормами і листами:

  • за резервом сумнівних боргів: п. 7 НП(С)БО 10 (зобов'язує відображати в балансі поточну дебіторську заборгованість за чистою вартістю реалізації, яка дорівнює фактичній сумі такої заборгованості за мінусом резерву сумнівних боргів), а також лист Мінфіну від 07.07.2004 № 31-04200-01-29/12137;
  • за іншими резервами (забезпеченнями): п. 13, 14 НП(С)БО 11 (зобов'язує створювати забезпечення, якщо в результаті минулих подій є вірогідність зменшення ресурсів підприємства), за резервом відпусток – додатково п. 7 НП(С)БО 26 (зобов'язує створювати забезпечення під майбутні виплати працівникам, що підлягають накопиченню), а також листи Мінфіну від 21.03.2006 № 31-34000-20-16/5770 та від 09.06.2006 № 31-34000-20-25/12321.

Але із цього правила є винятки (див. далі).

Для яких підприємств формування резервів і забезпечень – це право, а не обов'язок?

Згідно з п. 7 розд. І НП(С)БО 25 від обов'язкового формування резервів і забезпечень звільняються дві категорії юросіб, зазначені в пп. 2 п. 2 розд. І НП(С)БО 25 (нагадаємо, що в цьому підпункті названо ті СМП, які подають спрощений фінансовий звіт за формами № 1-мс та № 2-мс). Ідеться:

  • про мікропідприємства (незалежно від застосовуваної ними системи оподаткування). Це підприємства, у яких згідно зі ст. 2 Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» показники на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із таких критеріїв:

1) балансова вартість активів – до 350 тис. євро включно;

2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 700 тис. євро включно;

3) середня кількість працівників – до 10 осіб включно.

Докладно про те, які підприємства потрапляють до категорії мікро і коли відбувається зміна групи, – у статті «Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства» та прикладах від Мінфіну «Як підприємству визначити категорію, до якої воно належить (мікро-, мале, середнє, велике)»;

  • про непідприємницькі товариства.

Важливо! Раніше мала право не формувати резерви та забезпечення ще одна категорія – юрособи, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів і витрат відповідно до податкового законодавства, тобто єдинники третьої групи (саме їх відносять норми пп. 3 п. 291.4 та п. 44. 2 Податкового кодексу до тих, хто веде спрощений бухоблік доходів і витрат). Однак змінами, внесеними до НП(С)БО наказом Мінфіну від 12.01.2023 № 18 (чинний з 17.02.2023), цю категорію прибрали з пп. 2 п. 2 НП(С)БО 25. Тож зараз система оподаткування не має значення, вагомим є розмір. Тобто юрособи – єдинники третьої групи можуть не формувати резерви та забезпечення, лише якщо вони є мікропідприємствами (бо саме мікро надано таке право). Якщо ж підприємство мале, воно зобов’язане формувати резерви незалежно від системи оподаткування, на якій перебуває.

Зазначеним категоріям підприємств (мікропідприємствам і непідприємницьким товариствам) на підставі п. 7 розд. І НП(С)БО 25 резерви можна не формувати, оскільки цей пункт дозволяє:

  • не створювати забезпечення майбутніх витрат і платежів (на оплату майбутніх відпусток працівникам, виконання гарантійних зобов'язань тощо), а визнавати відповідні витрати в періоді їх фактичного здійснення;
  • поточну дебіторську заборгованість включати до підсумку балансу за її фактичною сумою (а не за чистою реалізаційною вартістю із створенням резерву сумнівних боргів).

Своє рішення про те, формувати чи не формувати резерви і забезпечення, такі підприємства повинні зафіксувати в обліковій політиці.

Як ухвалюється рішення про неформування резервів і забезпечень?

Оскільки мікропідприємства і непідприємницькі товариства мають право не створювати резерви і забезпечення, рішення про це потрібно закріпити в наказі про облікову політику. Адже якщо нічого не прописати в обліковій політиці, вважатиметься, що резерви та забезпечення слід формувати (відмову від них не зафіксовано).

Прописати відмову від резервів мікропідприємство може буквально так, як це звучить у НП(С)БО 25:

«Не створювати забезпечення наступних витрат і платежів (на виплату наступних відпусток працівникам, виконання гарантійних зобов'язань тощо), а визнавати відповідні витрати у періоді їх фактичного понесення.

Поточну дебіторську заборгованість включати до підсумку балансу за її фактичною сумою».

Не буде помилкою, якщо сформулювати це коротко: «Не створювати забезпечення майбутніх витрат і платежів на оплату наступних відпусток працівників, виконання гарантійних зобов'язань, резерви сумнівних боргів та інші резерви та забезпечення».

Мікропідприємство за фактом помилково подає до органів статистики (а «прибутківці» – і до органу ДПС) не Фінансовий звіт мікропідприємства (форми № 1-мс та № 2-мс), а звичайний Фінансовий звіт малого підприємства (форми № 1-м та № 2-м). Чи може це підприємство не формувати резерви?

Уважаємо, що так. Адже в п. 7 розд. І НП(С)БО 25 йдеться про те, що резерви можуть не формувати підприємства, дослівно: «...зазначені в підпункті 2 пункту 2 цього розділу...». Умови про те, що такі підприємства повинні фактично подавати саме спрощені форми № 1-мс та № 2-мс, у п. 7 розд. І НП(С)БО 25 – немає. І якщо, наприклад, мікропідприємство, зазначене в пп. 2 п. 2 розд. І НП(С)БО 25, за фактом замість форм № 1-мс та № 2-мс подає форми № 1-м та № 2-м, то воно від цього не перестане бути мікропідприємством. А отже, згідно з п. 7 розд. І НП(С)БО 25 матиме право не формувати резерви.

Утім, не виключаємо, що податківці можуть мати іншу думку. Тож теоретичний ризик негативних наслідків у разі використання «не своїх» форм фінзвітності існує. Тобто, якщо мікропідприємство скористалося формами для малих, контролери можуть розцінювати його як мале, і тоді відмова від створення резерву сумнівних боргів, резерву відпусткових не діятиме… Адже це прерогатива лише мікропідприємств. Уникнути такого ризику допоможе подача своїх форм, а для мікро це – форми № 1-мс і № 2-мс.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
17.10.2025
Як сільгосппідприємству отримати дозвіл на політ БПЛА під час воєнного стану?
У статті розповімо, чи може сільгосппідприємство отримати дозвіл на політ БПЛА в період дії воєнного стану. У сучасних умовах аграрні підприємства дедалі активніше впроваджують дронові технології як інструмент підвищення ефективності господарської діяльності. Безпілотні літальні апарати (далі &ndash...
09.10.2025
Поворотну фінансову допомогу отримано від засновника: як погасити заборгованість, якщо немає грошей?
Зі статті ви дізнаєтеся, яким чином можна погасити заборгованість юрособи щодо поворотної фінансової допомоги перед своїм засновником, якщо підприємство не має необхідної суми, а строк повернення боргу за договором уже настав. Ситуація, коли засновник надає своєму підприємству фінансову допомогу, до...
Популярне
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
26.09.2025
Зміна власника землі посеред року: кому та як сплачувати орендну плату
У статті розповімо, як орендар повинен сплачувати орендну плату, якщо орендодавець продав земельну ділянку новому власнику. Це запитання час від часу виникає в орендарів землі, які сплачують орендну плату раз на рік. Так, якщо одна фізособа продала іншій земельну ділянку, наприклад, 01.09.2025, то о...
Нове
03.11.2025
Виплата орендної плати в натуральній формі: натуральний коефіцієнт, ПДВ та бухоблік
У статті розглянемо особливості оподаткування та бухобліку операцій із виплати орендної плати в натуральній формі. Орендна плата за землю: особливості виплати 2023 року Виплата орендної плати за землю в натуральній формі (зазвичай сільгосппродукцією власного виробництва) – часте явище на сіл...
03.11.2025
Орендодавець перебуває в полоні: як виплатити орендну плату
У статті розповімо, кому підприємство-орендар може виплачувати орендну плату, якщо орендодавець перебуває в полоні. Ситуація. Сільгосппідприємство уклало договір оренди земельної ділянки у 2021 році. З 2022 року орендодавець служить у ЗСУ, а в серпні 2025-го стало відомо, що він потрапив у полон. Ко...
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
Кращі матеріали